Znaki są tak tworzone, aby odzwierciedlać charakter firmy i dały się szybko zapamiętać. Dlaczego? Ludzi patrzą na nie bardzo krótko i ten czas musi wystarczyć, żeby zostały zapamiętane i dobrze się kojarzyły. Praktycznie każde logo niesie z sobą także ukryty przekaz. Dzisiaj zobaczycie loga bardzo znanych firm, których twórcy zaszyli w nich dodatkowe wiadomości, sygnały, emocje.
Trzy elipsy znajdujące się w logo Toyoty, reprezentują trzy serca: serce klienta, serce produktu oraz serce postępu technologicznego.
Tak, M wzięto z nazwiska McDonald’s i nie ma w tym żadnej sztuczki. W latach 60-tych McDonald’s chciał zmienić wygląd swojego logo. Jednak konsultant i psycholog Louis Cheskin nalegał, żeby pozostawić je w nienaruszonym stanie. Przeprowadzone badania wykazały, że klientom kojarzy się ono z karmiącymi piersiami matki i całą ich symboliką – opieką, bezpieczeństwem, spokojem, zaufaniem, itd. Co by nie mówić, jest to logo jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie.
W tym logo najważniejszą rolę odgrywają jego kolory. Kolor czerwony reprezentuje siłę, natomiast niebieski zaufanie i bezpieczeństwo jakie ta firma przekazuje swoim klientom.
Stare logo Pepsi znajduje się po lewej stronie. Nowe kosztowało milion dolarów. Do przygotowania nowej wersji logo zatrudniono firmę Arnell Associates. Rezultatem ich działania było to, że Pepsi wydała miliony na rebranding. Kiedy wyciekł liczący 27 stron dokument, przygotowany przez Arnell, noszący tytuł „Breathtaking Design Strategy” obserwatorzy dowiedzieli się, że nowe logo jest czymś w rodzaju Kodu Da Vinci. Logo narysowano biorąc pod uwagę Feng Shui, sztukę renesansu, teorię relatywizmu, itp.
BMW ma historycznie spory związek z lotnictwem. W czasie II Wojny Światowej to właśnie ta firma konstruowała silniki dla niemieckich samolotów. BMW zdecydowało się pozostać wierne lotniczej tradycji. Kolory niebieski i biały w środku reprezentują kręcące się śmigło i prześwitujące przez nie niebo.
Logo Apple to zakazany owoc z „Drzewa Wiedzy”. Jest nawiązaniem do biblijnej historii Adama i Ewy.
Logo tej firmy to bardzo ciekawy przykład. Jeśli przyjrzycie się dokładnie, zobaczycie strzałkę pomiędzy literami E i X. Jest ona symbolem przyszłościowego, wybiegającego daleko w przyszłość myślenia i dynamicznego rozwoju.
Ponownie logo FedEx, ale tym razem pokazujemy przykład znakomitej adaptacji znaku do rynku arabskiego. Wciąż znajdujemy w nim symbolizującą przyszłościowe myślenie strzałkę, ale ponieważ w języku arabskim tekst czyta się od prawej do lewej, strzałka zwrócona jest w tym kierunku.
Logo Mercedes-Benz w zamyśle autorów ma pokazywać jakość i solidność firmy. Trzyramienna gwiazda obrazuje dominację firmy w zakresie jakości i stylu, ponad wszystkimi rzeczami znajdującymi się na ziemi, w wodzie i w powietrzu.
W logo Google znajdują się cztery podstawowe kolory, a następnie kolor pochodny. Jest to celowy zabieg. Google chce w ten sposób przekazać informację, że nie działa według schematów, a przy okazji jest bardzo przystępne dla swoich użytkowników. Starano się też uniknąć nadętego symbolu i dlatego zastosowano jedynie litery.
Logo Adidasa wygląda jak szczyt góry, co ma symbolizować przeszkody i trudności, jakie muszą pokonywać ludzie. Pierwotnie w logo znajdowały się tylko cztery paski i nie było w nim symboliki. Postanowiono zachować ilość ale ustawiono je inaczej i w ten sposób powstała góra.
Zastanawialiście się kiedyś dlaczego to logo ma tyle kolorów? Okazuje się, że jest tak dlatego gdyż w latach 50-tych właścicielem NBC była firma RCA. Ten producent telewizorów zaczął właśnie wkraczaj w erę telewizji kolorowej. Założeniem tak kolorowego logo było pokazanie posiadaczom czarno-białych odbiorników, że bardzo wiele tracą i dopiero przesiadka na kolor, da im dostęp do najnowszej technologii i pełną satysfakcję.
Proste i przejrzyste prawda? Każde koło w logo, reprezentuje jedną z czterech firm, jakie weszły w skład Auto-Union Consortium. W 1932 roku doszło do połączenia: DKW, Horch, Wanderer i Audi.
Być może pomyśleliście, że strzałka znajdująca się w logo jest podobna do uśmiechniętej twarzy, co miałoby oznaczać, że główną misją Amazona jest uszczęśliwianie klientów. Otóż nie! Zwróćcie uwagę, że strzałka wskazuje od litery A do Z. Ma to obrazować fakt, że Amazon ma ogromny wybór towarów na sprzedaż. Sprzedaje dosłownie wszystko – pd A do Z.
Słynna szwajcarska marka czekoladowa ma w swoim logo Matterhorn. Najsłynniejszą górę tego kraju. To w zasadzie wiedzą wszyscy. Zdecydowanie mniej osób wypatrzyło pewnie niedźwiedzia, znajdującego się w białym polu wypełniającym szczyt. To zwierze jest symbolem kantonu, z którego wywodzi się Toblerone.
Logo Tour de France na pierwszy rzut oka wygląda dość przeciętnie. Jednak jeśli zerkniecie na nie uważniej, to w słowie „Tour” znajdziecie postać kolarza.
Autor: Krzysztof Żołyński
Źródło: GeekWeek