Skocz do zawartości


Loga znanych firm i ich ukryte znaczenia


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
28 odpowiedzi w tym temacie

#1 Gość_critter☆

Gość_critter☆.
  • Tematów: 0

Napisano

Znaki są tak tworzone, aby odzwierciedlać charakter firmy i dały się szybko zapamiętać. Dlaczego? Ludzi patrzą na nie bardzo krótko i ten czas musi wystarczyć, żeby zostały zapamiętane i dobrze się kojarzyły. Praktycznie każde logo niesie z sobą także ukryty przekaz. Dzisiaj zobaczycie loga bardzo znanych firm, których twórcy zaszyli w nich dodatkowe wiadomości, sygnały, emocje.

 

toyota-589x490.jpg

Trzy elipsy znajdujące się w logo Toyoty, reprezentują trzy serca: serce klienta, serce produktu oraz serce postępu technologicznego.

 

mcdonalds-589x490.jpg

 

Tak, M wzięto z nazwiska McDonald’s i nie ma w tym żadnej sztuczki. W latach 60-tych McDonald’s chciał zmienić wygląd swojego logo. Jednak konsultant i psycholog Louis Cheskin nalegał, żeby pozostawić je w nienaruszonym stanie. Przeprowadzone badania wykazały, że klientom kojarzy się ono z karmiącymi piersiami matki i całą ich symboliką – opieką, bezpieczeństwem, spokojem, zaufaniem, itd. Co by nie mówić, jest to logo jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych na świecie.

 

mobil-589x490.jpg

 

W tym logo najważniejszą rolę odgrywają jego kolory. Kolor czerwony reprezentuje siłę, natomiast niebieski zaufanie i bezpieczeństwo jakie ta firma przekazuje swoim klientom.

 

pepsi-589x490.jpg

 

Stare logo Pepsi znajduje się po lewej stronie. Nowe kosztowało milion dolarów. Do przygotowania nowej wersji logo zatrudniono firmę Arnell Associates. Rezultatem ich działania było to, że Pepsi wydała miliony na rebranding. Kiedy wyciekł liczący 27 stron dokument, przygotowany przez Arnell, noszący tytuł „Breathtaking Design Strategy” obserwatorzy dowiedzieli się, że nowe logo jest czymś w rodzaju Kodu Da Vinci. Logo narysowano biorąc pod uwagę Feng Shui, sztukę renesansu, teorię relatywizmu, itp.

 

bmw-589x490.jpg

 

BMW ma historycznie spory związek z lotnictwem. W czasie II Wojny Światowej to właśnie ta firma konstruowała silniki dla niemieckich samolotów. BMW zdecydowało się pozostać wierne lotniczej tradycji. Kolory niebieski i biały w środku reprezentują kręcące się śmigło i prześwitujące przez nie niebo.

 

apple-589x490.jpg

 

Logo Apple to zakazany owoc z „Drzewa Wiedzy”. Jest nawiązaniem do biblijnej historii Adama i Ewy.

 

fedex-logo-589x490.jpg

 

Logo tej firmy to bardzo ciekawy przykład. Jeśli przyjrzycie się dokładnie, zobaczycie strzałkę pomiędzy literami E i X. Jest ona symbolem przyszłościowego, wybiegającego daleko w przyszłość myślenia i dynamicznego rozwoju.

 

fedex-589x490.jpg

 

Ponownie logo FedEx, ale tym razem pokazujemy przykład znakomitej adaptacji znaku do rynku arabskiego. Wciąż znajdujemy w nim symbolizującą przyszłościowe myślenie strzałkę, ale ponieważ w języku arabskim tekst czyta się od prawej do lewej, strzałka zwrócona jest w tym kierunku.

 

mercedes-589x490.jpg

 

Logo Mercedes-Benz w zamyśle autorów ma pokazywać jakość i solidność firmy. Trzyramienna gwiazda obrazuje dominację firmy w zakresie jakości i stylu, ponad wszystkimi rzeczami znajdującymi się na ziemi, w wodzie i w powietrzu.

 

google-589x490.jpg

 

W logo Google znajdują się cztery podstawowe kolory, a następnie kolor pochodny. Jest to celowy zabieg. Google chce w ten sposób przekazać informację, że nie działa według schematów, a przy okazji jest bardzo przystępne dla swoich użytkowników. Starano się też uniknąć nadętego symbolu i dlatego zastosowano jedynie litery.

 

adidas-589x490.jpg

 

Logo Adidasa wygląda jak szczyt góry, co ma symbolizować przeszkody i trudności, jakie muszą pokonywać ludzie. Pierwotnie w logo znajdowały się tylko cztery paski i nie było w nim symboliki. Postanowiono zachować ilość ale ustawiono je inaczej i w ten sposób powstała góra.

 

nbc-589x490.jpg

 

Zastanawialiście się kiedyś dlaczego to logo ma tyle kolorów? Okazuje się, że jest tak dlatego gdyż w latach 50-tych właścicielem NBC była firma RCA. Ten producent telewizorów zaczął właśnie wkraczaj w erę telewizji kolorowej. Założeniem tak kolorowego logo było pokazanie posiadaczom czarno-białych odbiorników, że bardzo wiele tracą i dopiero przesiadka na kolor, da im dostęp do najnowszej technologii i pełną satysfakcję.

 

audi-589x490.jpg

 

Proste i przejrzyste prawda? Każde koło w logo, reprezentuje jedną z czterech firm, jakie weszły w skład Auto-Union Consortium. W 1932 roku doszło do połączenia: DKW, Horch, Wanderer i Audi.

 

amazon-589x490.jpg

 

Być może pomyśleliście, że strzałka znajdująca się w logo jest podobna do uśmiechniętej twarzy, co miałoby oznaczać, że główną misją Amazona jest uszczęśliwianie klientów. Otóż nie! Zwróćcie uwagę, że strzałka wskazuje od litery A do Z. Ma to obrazować fakt, że Amazon ma ogromny wybór towarów na sprzedaż. Sprzedaje dosłownie wszystko – pd A do Z.

 

toblerone-589x490.jpg

 

Słynna szwajcarska marka czekoladowa ma w swoim logo Matterhorn. Najsłynniejszą górę tego kraju. To w zasadzie wiedzą wszyscy. Zdecydowanie mniej osób wypatrzyło pewnie niedźwiedzia, znajdującego się w białym polu wypełniającym szczyt. To zwierze jest symbolem kantonu, z którego wywodzi się Toblerone.

 

tour-de-france_01-589x490.jpg

 

Logo Tour de France na pierwszy rzut oka wygląda dość przeciętnie. Jednak jeśli zerkniecie na nie uważniej, to w słowie „Tour” znajdziecie postać kolarza.

 

 

 

 

 

Autor: Krzysztof Żołyński

Źródło: GeekWeek

geekweek_logo.png


  • 4

#2

Kronikarz Przedwiecznych.

    Ten znienawidzony

  • Postów: 2247
  • Tematów: 272
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 8
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Ale żadnych ukrytych znaczeń tu nie widzę, ot logo jak logo, każde coś symbolizuje, bo...po to zostało stworzone. Dokładanie do tego jakiejś ideologii, to wg mnie naciąganie na siłę. Co dziwnego jest w tym, że szwajcarska czekolada ma w logo niedźwiedzia i górę? A logo Tour de France - nawiązuje do wyścigu, więc wpletli kolarza. Co do Pepsi, to wydaje mi się, że zwyczajnie wyszło na jaw, że hajsy pod stołem krążą, bo takie logo, mając stare, to moja córka 8 - miesięczna narysuje. Ktoś przytulił bańkę za takie coś? Dobra opcja na zarobek :D


  • 0



#3

Legendarny..

    King of Nothing, Slave to No One

  • Postów: 964
  • Tematów: 187
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Nikt tu nie dokłada żadnej ideologii, temat jest właśnie o symbolikach logo. Chociaż jak zobaczyłem nazwę to najpierw pomyślałem, że będzie o jakichś symbolach okultystycznych czy związkach z Illuminati. Ciekawe, nigdy nie zauważyłem tej strzałki w logo FedExa, nie słyszałem też o tym, że zostawili logo McDonald's bo się kojarzy z kobiecymi piersiami, ale słyszałem już o czymś takim w kontekście czegoś innego i wydaje się mieć to sens. To stare logo Pepsi mi się bardziej podobało. Jeśli chodzi o BMW to oprócz tego barwy wewnątrz kółka (biały i niebieski) są barwami flagi Bawarii, która też jest kratkowana, więc i takie skojarzenie pewnie wywoła jeśli ktoś tę flagę zna.

Użytkownik Legendarny. edytował ten post 27.04.2016 - 08:17

  • 0



#4

The Truth Is Out There.

    Internetowy Alvaro

  • Postów: 276
  • Tematów: 42
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 1
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

 

Pierwotnie w logo znajdowały się tylko cztery paski i nie było w nim symboliki. Postanowiono zachować ilość ale ustawiono je inaczej i w ten sposób powstała góra.

Skoro zachowano ilość to powinny być dalej cztery paski, a są trzy. To ile było pierwotnie?

Ja pamiętam jeszcze takie logo:

adidas-trefoil-logo.png


  • 0



#5 Gość_critter☆

Gość_critter☆.
  • Tematów: 0

Napisano

Ukryte znaczenia, tzn. czy logo Audi to po prostu cztery koła bez powodu, czy cztery koła z konkretnego powodu :) Taka ciekawostka.


  • 0

#6

Zaciekawiony.
  • Postów: 8137
  • Tematów: 85
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 4
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

A myślałem że będzie o ukrytych symbolach seksualnych...

 

W przypadku loga NBC nie wyjaśniono rzeczy niby oczywistej, że ta rozetka to bardzo uproszczone przedstawienie pawia z rozłożonym ogonem.


  • 0



#7

Wszystko.
  • Postów: 10021
  • Tematów: 74
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 1
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

To logo z tym liściem jest dalej stosowane w serii adidasa która się nazywa originals http://www.adidas.pl...ki_bezrekawniki


  • 0



#8

pishor.

    sceptyczny zwolennik

  • Postów: 4740
  • Tematów: 275
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 16
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Każdy, kto kiedykolwiek miał okazję pracować twórczo, wymyślając coś na zlecenie klienta, wie o podstawowej zasadzie, która zamyka się w krótkim stwierdzeniu; "Dobry bajer, to pół dniówki".

Wie też, że często za sukcesem jego pracy, stoi zwykły, banalny PRZYPADEK (szczęśliwy traf itd. itp.).

I wie również, że często, bardzo dobre projekty lądowały w koszu, bo decydentowi się one nie spodobały.

 

Niezależnie od tego, czy tworzy się logo (miałem w życiu kilka okazji pracy nad takim tematem - choć oczywiście nie dla takich potentatów), projekt (czegokolwiek), czy obraz (albo inne dzieło sztuki - wykonywane na zamówienie).

 

Cokolwiek tworzysz, PRZYPADEK zawsze gra dość istotną rolę w takim działaniu.

 

Tym zabawniejsze jest późniejsze czytanie interpretacji dotyczących znaczenia wytworów takich działań, czyli analizowanie ich wedle hasła "Co poeta miał na myśli?".

Zwykle miał dużo mniej niż powszechnie przyjęło się sądzić, bo wykonując cokolwiek na czyjeś zlecenie, trzeba się też liczyć z oczekiwaniami zleceniodawcy (czyli tego, kto płaci), a to on zawsze ma zdanie ostateczne.

 

enyłejs...

 

Podejrzewam, że w większości prezentowanych tu przykładów jest podobnie ale nie bardzo chce mi się szukać na to dowodów.

Niemniej jednak, wpisałem sobie w wyszukiwarkę zapytanie "Jak powstało logo Apple?" i wiem, że interpretacja przestawiona przez autora tego artykułu jest z gruntu błędna.

Dlaczego?

Bo twórca tego logo Rob Janoff (a on przecież wie najlepiej, czym się kierował tworząc je) pisze tak oto:

 

„Kupiłem kilka jabłek, ułożyłem je w misce i szkicowałem przez około tydzień.

Chciałem uprościć kształt jabłka i dodanie zarysu ugryzienia z boku pozwoliło mi uniknąć jego podobieństwa do wiśniowego pomidora.”

Na pytanie czym kierował się, projektując znak firmowy Apple, odpowiedział:

„Logo poprzedza flagę dumy gejowskiej o prawie rok, tak więc to nie było to - nie była to także mitologia stworzona wokół Alana Turinga! To również nie religijny mit „O Ewie i Ogrodzie Edenu” ani nie symbolika ugryzienia owocu wiedzy! ...]
To był szczęśliwy zbieg okoliczności, że „bajt” jest terminem komputerowym.

(‚byte’ i ‚bite’ są podobnie brzmiącymi angielskimi słowami oznaczającymi odpowiednio bajt i kęs, ugryzienie - dop. red.).”

 

Jakby ktoś chciał się dowiedzieć więcej na ten temat, odsyłam do tekstu źródłowego - Historia i ewolucja logo Apple


  • 3



#9

Zaciekawiony.
  • Postów: 8137
  • Tematów: 85
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 4
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Generalnie czytając te wynurzenia specjalistów od marketingu miałem wrażenie, że to wnioskowanie wsteczne. Że doszukiwali się niesamowitych, pozytywnych symbolik w logach znanych marek, chcąc wyjaśnić czemu są tak rozpoznawalne i chyba pominęli możliwość "loga są rozpoznawalne bo należą do dużych znanych firm".

 

Zresztą od dawna chodzi mi po głowie że marketing i cała ta reklamologia stał się dziedziną dla samej siebie. A na pewno niezłym interesem. Teraz różni specjaliści będą się starali przekonać reklamodawców, że odkryli "jeden dziwny sposób" aby zachęcać klientów.


  • 0



#10

Kolorowa wiedźma.
  • Postów: 238
  • Tematów: 4
  • Płeć:Kobieta
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

logo to przede wszystkim obrazkowa forma reklamy.

 

-musi kojarzyć się z produktem

-musi być kolorowe i rzucające się w oczy

-musi być nieskomplikowane, by szybko można było je zapamiętać.

-musi być w miarę oryginalne, by nie pomyliło się z innym logiem.

 

wszystkie loga opisane w temacie mają te cechy, dlatego są chwytliwe

 

przy doborze kolorów ważne jest także wrażenie, jakie niesie za sobą kolor- reklamy jedzenia i picia,(przy piciu przeważa czerwień, czasem niebieski- bo woda) mają zazwyczaj loga żółte lub czerwone- (czerwone symbolizują: ketchup, czerwone warzywa np- pomidory, i owoce np- truskawki, żółte to serek, musztarda, tłuszcz, frytki...- produkty żółte i czerwone lubi większość społeczeństwa)

loga banków są zwykle białe, niebieskie lub zielone- bo to kolory przyrody- nie odstraszają, kojarzą się ze spokojną atmosferą...( a nie z tym że będziesz spłacać kredyt który zaciągniesz w tej przyjaznej atmosferze, przez 50 lat)

gumy do żucia,  reklamuje się zazwyczaj chłodnymi barwami- symbolizującymi odświeżenie, śnieg, chłód (chyba że to gumy owocowe dla dzieci, wtedy znowu leci żółty i czerwony)

 

oto cała tajemnica logosów :D

mają nam zapaść w pamięć i się kojarzyć.


Użytkownik Enetra edytował ten post 27.04.2016 - 11:35

  • 1



#11

Staniq.

    In principio erat Verbum.

  • Postów: 6638
  • Tematów: 768
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 28
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

No cóż.... urzekła mnie historia z logo firmy Toyota. Jakoś nie mogę sobie zrobić skojarzenia elipsy z sercem. Gdyby to były trzy trójkąty równoboczne, zwrócone jednym wierzchołkiem w dół, to prędzej dałbym się ponieść takiej opowiastce.

A tak..

Historia logo Audi jest dość znana i nie ma w sobie nic nadzwyczajnego, podobnie jest z Mitsubishi, chociaż o tej marce nie wspomniałeś.

Z własnego podwórka:

- jestem dumnym właścicielem autka firmy Dodge (Caliber SXT/benzynka).

Kiedyś interesowałem się autami dość umiarkowanie i to się wiele nie zmieniło, z tym, że każde auto, które do mnie należało, musiało zostać "rozpracowane". Podobnie stało się z obecnym, a symbolika logo tej firmy wcale nie jest taka wydumana, jak by się mogło wydawać. Owszem, kiedyś w takich znaczkach chciano umieścić jak najwięcej odnośników, często robiąc koszmarne loga, ustrojone niczym choinka na Wielkanoc.

 

Dodge:

 

Logo Dodge zmieniało się wiele razy na przestrzeni lat, zanim osiągnęło swoją dzisiejszą formę. Niektóre logotypy obowiązywały tylko przez kilka lat, a inne pozostały w historii marki trochę dłużej. Niemniej jednak, każdy kolejny wygląd przyczyniał się do dzisiejszego znaczenia symbolu Dodge.

 

* 1914 rok – Bracia John i Horacy Dodge zakładają firmę Dodge Brothers Inc. – powstaje pierwsze logo.

 

pierwsze-logo-dodge-brothers.jpg

fot/voyagerclub

 

Charakterystyczna sześcio-ramienna gwiazda złożona z dwóch identycznych trójkątów ma symbolizować głęboką więź braterską. John i Horacy Dodge byli sobie bardzo bliscy, zdarzało się, że nawet odsyłali korespondencję, która była zaadresowana tylko do jednego z nich zamiast do „Braci Dodge”. Splecione  w centrum logo litery D i B symbolizują przyjaźń  i harmonię. Mapa świata w tle ma wyrażać chęć zdobycia uznania dla marki na arenie międzynarodowej.

 

1928 rok – firma zostaje przejęta przez Chrysler Corporation. W prasie rozpisywano się o tym, że „Mucha połknęła słonia”, ponieważ Chrysler przejął firmę większą od siebie prawie pięciokrotnie.

 

*  1930 rok – po raz pierwszy pojawił się projekt wizerunku barana, który zaprojektował Walter P. Chrysler.

 

pierwszy-woskowy-model-symbolu-dodgee-barana.jpg

fot/voyagerclub

 

*  1930 rok – logo Dodge’a uległo znacznemu uproszeniu.

 

logo-dodge-brothers-z-1930-roku.jpg

fot/voyagerclub

 

*  1935 rok – emblemat przedstawiający barana pojawia się na masce samochodu Dodge.

 

emblemat-przedstawiajacy-barana-na-masce-auta-640x426.jpg

fot/voyagerclub

 

*  1938 rok – do składowych logo powraca pierwsze logo z 1914 roku, nabiera jednak innych kształtów i „dostaje skrzydeł”.

 

logo-dodge-z-1938-roku-640x290.jpg

fot/voyagerclub

 

*  1940 rok – dwa lata później skrzydła zyskały więcej szczegółów, a ich wierzchołki zostały skierowane lekko ku dołowi.

 

logo-dodge-z-1940-roku-640x216.jpg

fot/voyagerclub

 

1953 rok – powstaje nowy silnik Hemi V8 o zwiększonym stopniu sprężania i automatycznej skrzyni biegów.

 

*  1956 rok – emblemat na nowych autach; kształt V symbolizuje nowy silnik V8, natomiast środek emblematu został zaczerpnięty z rodzinnego herbu Dodge.

 

emblemat-dodge-z-1956-roku-640x259.jpg

fot/voyagerclub

 

herb-rodu-dodge.jpg

rodzinny herb Dodge/fot/voyagerclub

 

*  1964 rok – 50 rocznica marki zainspirowała do zmian w logo.

 

50-rocznica-dodge.jpg

fot/voyagerclub

 

*  1966 rok – logo Dodge zmienia się ponownie, pojawia się w nim charakterystyczny znak Chryslera.

 

logo-dodge-19978.jpg

fot/voyagerclub

 

*  1993 – 2010 rok – wizerunek barana widnieje na logo, Dodge podbija światowe rynki.

 

logo-dodge.png

fot/voyagerclub

 

*  2010 – dziś – w logo Dodge pozostał jedynie napis, jednak wizerunek barana jest wciąż powszechnie rozpoznawany i kojarzony z marką, a przede wszystkim z modelem Dodge Ram.

 

dodge-logo.jpg

fot/voyagerclub

 

I żeby mi ktoś nie zarzucił chwalenia się, chciałem pokazać na przykładzie tego loga, jak wiele zmian może zostać wprowadzonych z błahych zupełnie powodów, w dodatku nie mających w sobie żadnego nadzwyczajnego pierwiastka. Zanim jednak moja wiedza została wzbogacona o przyziemne elementy, natykałem się na wierutne bzdury, nie mające pokrycia w rzeczywistości i w większości wyssane z brudnego palucha. Rogaty baran miał symbolizować popieranie ruchu satanistycznego, był symbolem Belzebuba, wskazywał na farmerskie korzenie braci Dodge itp. bzdury.





#12

Kolorowa wiedźma.
  • Postów: 238
  • Tematów: 4
  • Płeć:Kobieta
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

(...)  a symbolika logo tej firmy wcale nie jest taka wydumana, jak by się mogło wydawać. Owszem, kiedyś w takich znaczkach chciano umieścić jak najwięcej odnośników, często robiąc koszmarne loga, ustrojone niczym choinka na Wielkanoc.  (...)

 

Staniq... dlaczego Ty stroisz choinkę na Wielkanoc?  :o


  • 2



#13

Zaciekawiony.
  • Postów: 8137
  • Tematów: 85
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 4
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Całkiem pomysłowe logo ma też bank PKO, ostatnio poddane lekkim poprawkom:

pko-bank-polski-nowe-stare-logo.png

 

Generalnie litery mają kojarzyć się ze skarbonką a kropka z wrzucaną monetą. To dobre logo, charakterystyczne i budzące jednoznaczne skojarzenia. W 2011 roku wprowadzono zmiany, wycieniowano litery i usunięto z nazwy skrót PKO zostawiając sam "Bank Polski". W efekcie Bank Polski staje się pierwszą rzeczą odczytywaną z loga, a skrót nazwy odczytuje się z loga. Miało to na celu podkreślenie narodowego charakteru banku. Przez pewien czas pojawiały się informacje, że nowy prezes chce jeszcze bardziej podkreślić narodowość i zmienić logo na czerwone na białym tle lub odwrotnie, ale to nie przeszło.


  • 0



#14

Staniq.

    In principio erat Verbum.

  • Postów: 6638
  • Tematów: 768
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 28
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

 

(...)  a symbolika logo tej firmy wcale nie jest taka wydumana, jak by się mogło wydawać. Owszem, kiedyś w takich znaczkach chciano umieścić jak najwięcej odnośników, często robiąc koszmarne loga, ustrojone niczym choinka na Wielkanoc.  (...)

 

Staniq... dlaczego Ty stroisz choinkę na Wielkanoc?  :o

 

Tym samym wskazałem na przewrotność jednoznacznych naszym zdaniem skojarzeń.





#15

spooner.
  • Postów: 318
  • Tematów: 33
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Co do Pepsi, to wydaje mi się, że zwyczajnie wyszło na jaw, że hajsy pod stołem krążą, bo takie logo, mając stare, to moja córka 8 - miesięczna narysuje. Ktoś przytulił bańkę za takie coś? Dobra opcja na zarobek :D

 

Logo Polskiej Agencji Kosmicznej:

9e4204b1b6663.jpg

Za to coś zapłacono grafikowi 15tys. złotych...

http://www.tvn24.pl/...nej,626266.html

 

Nie wiem skąd się biorą tak kosmiczne kwoty za taki chłam. O wiele lepsze logo wykonane przez profesjonalnego grafika mogę mieć za 300-500pln. Może to się bierze z tego, że dla wielkich agencji/firm te kilka/kilkaset tys. za logo, to jak wspomniane 300-500pln.


  • 0




 

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości oraz 0 użytkowników anonimowych