Skocz do zawartości


Zdjęcie

Ostatnie misje programu STS


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
47 odpowiedzi w tym temacie

#1

dżek.

    Muzyka Śnieżnych Pól

  • Postów: 1196
  • Tematów: 280
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 39
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

7 kwietnia o godzinie 01:09 CEST nastąpiło udane dokowanie Sojuza TMA-21 do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej.

Start rosyjskiej kapsuły Sojuz TMA-21 odbył się 5 kwietnia 2011 roku o godzinie 00:18 CEST. Na pokładzie znaleźli się Rosjanie Aleksandr Samokutiajew i Andriej Borisienko oraz Amerykanin Ron Garan. Przez następne kilkadziesiąt godzin Sojuz stopniowo modyfikował swoją orbitę, "doganiając" Międzynarodową Stację Kosmiczną (ISS).

Wreszcie, kilkanaście godzin temu, Sojuz znalazł się w pobliżu ISS i rozpoczęła się operacja dokowania, która przebiegła bez problemów. Rosyjska kapsuła zadokowała do ISS 7 kwietnia o godzinie 01:09 CEST. Otwarcie włazów i przywitanie załóg nastąpiło o godzinie 03:23 CEST. Poniższe nagranie pokazuje proces dokowania.

http://www.youtube.com/watch?v=RIwEk0Q8JDo
Dokowanie Sojuza TMA-21 do ISS - 07.04.2011 / Credits - NASA TV, [LINK=http://www.youtube.com/user/astralpackrat]astralpackrat[/LINK]


Trzech kosmonautów, którzy od kilkunastu godzin przebywają na ISS, dołączyło do pozostałych członków 27 Ekspedycji: Dmitrija Kondratjewa, Catherine Coleman oraz Paolo Nespoliego. W najbliższych tygodniach i miesiącach czeka załogę tej Ekspedycji sporo pracy - już pod koniec kwietnia powinna rozpocząć się misja STS-134, następnie w maju mają nastąpić pierwsze testy Robonauty 2, a w czerwcu prawdopodobnie dojdzie do ostatniej misji promu kosmicznego - STS-135.


==============================================================

4kwietnia menedżerowie NASA zadecydowali o opóźnieniu startu promu Endeavour do misji STS-134 o dziesięć dni. Powodem opóźnienia jest konflikt logistyczny pomiędzy wahadłowcem a rosyjskim pojazdem Progress, którego start przewidywany jest na 27 kwietnia. Prom Endeavour wystartuje 29 kwietnia o godzinie 21:47 CEST.

Od kilkunastu dni menedżerowie NASA dyskutowali z Rosjanami na temat możliwego opóźnienia startu rosyjskiego bezzałogowego pojazdu Progress. NASA chciała, by ten pojazd zadokował do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) już po części wspólnej misji STS-134. Jeszcze kilka dni temu wydawało się, że Rosjanie się zgodzą na opóźnienie startu pojazdu Progress. Kilkadziesiąt minut temu pojawiła się jednak oficjalna informacja, że start promu Endeavour został opóźniony do 29 kwietnia z uwagi na wspomniany konflikt logistyczny.

Start w tej chwili jest zaplanowany na 29 kwietnia 2011 roku, na godzinę 21:47 CEST. Lądowanie powinno nastąpić w piątek, 13 maja 2011 roku, choć rosną szansę na przedłużenie misji STS-134 w celu dokonania unikalnej sesji zdjęciowej ISS i promu*, którą odwołano dla wyprawy STS-133.

*Oraz pojazdów ATV-2, Progress i Sojuz.

Ciekawostką jest to, że na pokład wahadłowca zostanie zabrana pluszowa maskotka - Krecik znany z czeskich filmów animowanych. :P

=================================================================

STS-135 jest ostatnią planowaną misją amerykańskich wahadłowców. Na chwilę obecną nie ma jednak pewności, iż misja ta odbędzie się, głównie z powodów finansowych. Podstawowym powodem, dla którego istnieje duży nacisk na przeprowadzenie kolejnej misji jest prawdopodobne opóźnienie w komercyjnych dostawach zaopatrzenia na ISS (program COTS).

STS-135 będzie 33 lotem wahadłowca Atlantis, który ostatnio odbywał lot w kosmos w ramach STS-132. Będzie to także 37 lot wahadłowca do ISS, a także 166 lot załogowy w historii amerykańskiej astronautyki.

Misja planowana jest na 11 dni (w układzie 11+1+2), na tyle bowiem pozwala planowane wyposażenie Atlantis. Nie posiada on bowiem systemu przekazywania energii elektrycznej z ISS do orbitera. Nie będzie to jednak wymagane, ponieważ z wielu względów misja ta będzie dość uproszczona, o czym poniżej.

Załogę wahadłowca Atlantis będą stanowić:
1. Kapitan (CDR) - Christopher John Ferguson – uczestniczył w 2 lotach: STS-115 jako pilot oraz STS-126, gdzie pełnił funkcję kapitana.
2. Pilot (PLT) - Douglas Gerald Hurley – uczestniczył w misji STS-127 jako pilot
3. Specjalista Misji 1 (MS2) - Sandra Hall Magnus – uczestniczyła w misjach STS-112 i STS-126.
4. Specjalista Misji 2 (MS2) - Rex Joseph Walheim – uczestniczył w misjach STS-110 i STS-122. W obydwu misjach brał udział w spacerach kosmicznych i łącznie odbył ich 5 z łącznym czasem ponad 36h trwania.

Jedynie czteroosobowa załoga jest wynikiem braku misji LON dla ostatniej misji STS. W sytuacji braku możliwości powrotu wahadłowca Atlantis na Ziemię astronauci pozostaną na pokładzie ISS, a następnie powrócą z orbity na pokładzie rosyjskich statków Sojuz.

Start zaplanowany jest z kompleksu startowego LC-39A na 28 czerwca 2011 roku. Połączenie z ISS zaplanowano po 3 dniach samodzielnego lotu 1 lipca, natomiast oddokowanie po niecałych 7 dniach wspólnego lotu w dniu 8 lipca. Lądowanie zaplanowano na 10 lipca 2011 roku. Plan lotu jest zmodyfikowaną wersją klasycznego lotu ku ISS z kilku powodów. Przede wszystkim ze względu na zmniejszoną do minimalnego poziomu załogą. Potrzeba więcej czasu, aby okrojona załoga przeprowadziła niezbędne prace od startu do dokowania. Podczas misji odbędzie się jeden spacer kosmiczny. Będzie to jednak tzw. stage-EVA, czyli spacer wykonany przez załogę ISS ze śluzy Quest. Istnieje prawdopodobieństwo, że nastąpi w tym temacie zmiana i 1 członek załogi weźmie udział w tym spacerze.

W ładowni Atlantisa będą znajdować się 2 podstawowe ładunki:
- Wielofunkcyjny Moduł Logistyczny (MPLM), egzemplarz Raffaello
- Lekka Wielofunkcyjna Platforma Nośna (LMC).

Dołączona grafika
Konfiguracja startowa oraz powrotna LMC


Pierwotnie jednym ładunkiem w ładowni miał być MPLM, jednak specjaliści pracujący w programie ISS wyrazili potrzebę, iż skoro misja STS-135 będzie realizowana należy obok MPLM umieścić LMC, na której poleci ku ISS pełen zbiornik z amoniakiem dla systemu chłodzenia stacji (ATA), natomiast powróci ATA z uszkodzonym modułem pompy, oraz EuTEF. Jest to pokłosie niedawnych problemów z układem chłodzenia na ISS. Z powodu aktualizacji ładunku dodano EVA, o czym wspomniałem wyżej. Gdyby ładunkiem był jedynie MPLM, spacer nie byłby wymagany.

Na chwilę obecną Atlantis będą napędzać silniki: SSME 2045 na pozycji 1, SSME 2060 pozycji 2, and SSME 2047 jako silnik nr 3. Pierwszy leciał ostatnio w misji STS-131, podobnie drugi, natomiast silnik trzeci napędzał Atlantis w misji STS-132.

Dość ciekawą historią jest los zbiornika na paliwo kriogeniczne (ET), który poleci w misji STS-135. Pierwotnie miał to być ET-122, naprawiony po poważnym uszkodzeniu przez huragan Katrina.

Dołączona grafika
ET-122 z widocznymi śladami napraw powłok zewnętrznych


Jednak najnowsze doniesienia wskazują, iż w misji STS-135 poleci najnowszy i ostatni zbiornik ET-138 a ET-122 poleci misję wcześniej, w ramach STS-134. Działanie takie jest spowodowane chęcią zapewnienia najlepszego sprzętu dla ostatniej misji wahadłowców, zwłaszcza, że nie przewiduje się dla niej klasycznej misji ratunkowej.

Dołączona grafika
Obrazkowa historia zmiany konfiguracji ostatniego zestawu startowego programu STS

Geneza powstania misji STS-135



Na wstępie należy wskazać, iż misja STS-135 istnieje dzięki zaplanowaniu misji LON dla ostatniego lotu programu STS. Pierwotnie ostatnią misją miała być STS-133 (po zmianie ładunku z MPLM na PMM), jednak z powodu opóźnień i problemów z przygotowaniem misji STS-134 (z AMS w ładowni) obecnie ostatnią pewną misją jest STS-134. Dla tej wyprawy, zgodnie z wymogami bezpieczeństwa, zaplanowano i wszczęto przygotowania do ewentualnej misji STS-335. Jej głównym celem, tradycyjnie dla lotów LON, miało być sprowadzenie załogi wcześniejszego lotu na Ziemię, oraz co równie ważne uzupełnienie zapasów na ISS, wyczerpanych z powodu obecności powiększonej załogi. Dlatego współczesne misje LON do ISS zwane są także Contingency Shuttle Crew Support. W ładowni misji ratunkowej ma znajdować się moduł MPLM załadowany po sufit zaopatrzeniem niezbędnym dla załogi, w tym głównie woda pitna, żywność, sprzęt osobistego użytku, itp.

Zaraz po powrocie z misji STS-132 wahadłowiec Atlantis trafił do swojego hangaru, gdzie rozpoczęto standardowy przegląd stanu technicznego pojazdu, angażując w to jednak nieco mniej środków, niż gdyby miał on odbyć kolejny rutynowy lot.

W związku z tym, iż zaplanowano STS-335, stało się oczywiste, iż razem z przygotowaniem orbitera do ewentualnego lotu należy przygotować zestaw startowy: 2 rakiety na paliwo stałe oraz zbiornik zewnętrzny na paliwo kriogeniczne. Skoro były pieniądze i decyzja podjęta, zaczęto przygotowania. Najwięcej dyskusji i najwięcej zawirowań było z powodu zbiornika zewnętrznego. Zakłady produkujące zbiorniki (MAF) już od dłuższego czasu prowadziły procedurę wygaszania produkcji, która była w czasie podejmowania decyzji o przygotowaniach do STS-335 dalece zaawansowana. Zdążono zdemontować już część linii produkcyjnej, a jej odbudowa dla potrzeb wytworzenia 1 sztuki ET byłaby ekonomicznie niewytłumaczalna. Podjęto zatem decyzję, iż na potrzeby niezbyt prawdopodobnego lotu LON będzie użyty zbiornik o oznaczeniu ET-122, który uległ uszkodzeniu kilka lat wcześniej przez huragan Katrina. W ten sposób skompletowano cały sprzęt do zbudowania zestawu startowego.

Dołączona grafika
Pierwotnie planowana konfiguracja STS-335


Dopiero w tym momencie narodził się pomysł STS-135, o której to misji mamy zamiar dyskutować. Wiele osób doszło do wniosku, że skoro mamy zapewnione finansowanie budowy zestawu startowego oraz przygotowany orbiter, to niby dlaczego ich nie użyć? Słusznie podnoszono argument, iż z punktu widzenia sprzętu potrzebnego do lotu misja STS-335 praktycznie nie różni się od STS-135, a sprzęt jest już opłacony, łącznie z ładunkiem, którym od początku miał być jeden z modułów MPLM. Pozostało jedynie podjąć decyzję o podtrzymaniu przy życiu programu STS głęboko w rok 2011, wybranie załogi, przeszkolenie jej. Biorąc pod uwagę profil misji nie jest to jednak tak skomplikowane, gdyż byłaby to kolejna misja logistyczna z MPLM w ładowni, zatem większość procedur jest już opanowanych.

Warto także odnotować fakt, iż rozważano (albo nadal się rozważa) zamianę orbiterów w misji STS-135 z Atlantis na Discovery (o czym pisałem we wstępie do misji STS-133), głównie z powodu wyposażenia Discovery w system transferu energii elektrycznej. Jest to jednak bardzo mało prawdopodobne z kilku powodów. Pierwszy to opinia, iż przedłużanie misji ponad 11 dni jest niepotrzebne, szczególnie w sytuacji 6 osobowej załogi ISS, która weźmie czynny udział w rozładunku MPLM. Kolejnym jest to, że Atlantis już jest przygotowywany do tego lotu, a Discovery zalicza kolejne opóźnienia w misji STS-133. Ponadto Discovery jest cięższy od Atlantis.

Dopiero niedawno, gdy wpisano w grafik lotów STS-135 (choć nie zapewniono dostatecznego finansowania) nastąpiły pewne zmiany w profilu misji, dodanie nowego ładunku, dodanie EVA. Wszystkie te działania powodują, iż z biegiem czasu STS-135 staje się dość typową misją.

źr1
źr2
źr3
źr4
źr5

Użytkownik dżekson edytował ten post 20.04.2011 - 12:51

  • 2



#2

dżek.

    Muzyka Śnieżnych Pól

  • Postów: 1196
  • Tematów: 280
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 39
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Kilka godzin temu w ośrodku Kennedy Space Center na Florydzie wylądowała załoga misji STS-134. Odliczanie do ostatniego startu wahadłowca Endeavour już ruszyło. Wstępne prognozy pogody na piątek są obiecujące.

Tradycyjnie załoga promu kosmicznego przyleciała na Florydę z ośrodka szkoleniowego astronautów w Johnson Space Center w Houston (Teksas, USA) w samolotach odrzutowych T-38. Dowódca Mark Kelly oraz pięć osób z jego załogi – Gregory H. Johnson, Michael Fincke, Gregory Chamitoff, Andrew Feustel oraz astronauta Europejskiej Agencji Kosmicznej Roberto Vittori, wylądowali na pasie kompleksu SLF (Shuttle Landing Facility) tuż przed godziną 19 CEST.

Godzinę później, o 20:00 CEST, kontrolerzy z centrum kontroli startu rozpoczęli procedurę odliczania do startu, który zaplanowany jest na godzinę 21:47:52 CEST w najbliższy piątek. Będzie to 25 i ostatnia misja najmłodszej maszyny z floty promów kosmicznych NASA. Endeavour swój pierwszy lot odbył w maju 1992 roku.

Meteorologowie NASA oceniają, że w piątek istnieje 20% szans na zakłócenie próby startu przez warunki pogodowe. Główną przeszkodą mają być silne podmuchy wiatru. W razie przesunięcia próby startu w sobotę szanse na rozpoczęcie misji spadają do 70%, a w niedzielę „wskakują” ponownie na 80%.

Na jutro na godzinę 17:30 CEST inżynierowie przygotowują się do pompowania płynnego tlenu i wodoru, w celu uruchomienia ogniw paliwowych wahadłowca (produkujących energię elektryczną). Ta procedura testowa powinna zakończyć się trochę ponad 6 godzin później. Po trwającej osiem godzin przerwie w odliczaniu rozpoczęte zostaną testy głównych silników oraz awioniki wahadłowca.

Następna długa przerwa, mająca potrwać 13 godzin i 20 minut, rozpocznie się o godzinie 16:00 CEST w czwartek. Uruchomione oraz przetestowane zostaną wtedy kanały komunikacyjne, a na godzinę 1:00 CEST (już w piątek czasu polskiego) zaplanowane jest odsunięcie platformy obrotowej RSS (Rotating Service Structure). Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, tankowanie zewnętrznego zbiornika wahadłowca rozpocznie się o godzinie 12:22 CEST w piątek.

(NASA)


Dołączona grafika
Dołączona grafika

źr1
źr2

Użytkownik dżekson edytował ten post 27.04.2011 - 10:00

  • 2



#3

Ladd.
  • Postów: 1115
  • Tematów: 49
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Start promu Endeavour misji STS-134, zaplanowany jest na godzinę 21:47 CEST (29.04.2011). Transmisję z wydarzenia można oglądać na NASA TV. Jest to ostatnia misja wahadłowca Endeavour oraz prawdopodobnie przedostatnia misja wahadłowców.
  • 0

#4

zygix.
  • Postów: 671
  • Tematów: 20
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Start Endeavoura przełożony :http://www.nasa.gov/...main/index.html
  • 0

#5

dżek.

    Muzyka Śnieżnych Pól

  • Postów: 1196
  • Tematów: 280
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 39
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Z dnia na dzień przekładany jest ostatni w historii start wahadłowca Endeavour. Najpierw plany pokrzyżowała pogoda, później kolizja z harmonogramem statku Progress, a teraz usterki techniczne.

Endeavour nie ma coś szczęścia. Najpierw ostatni w historii start promu musiał zostać przełożony ze względu na kolizję w czasie ze startem rosyjskiego statku Progress, a teraz kłopoty techniczne powodują, że jeszcze bardziej został on odłożony w czasie. Wszystko ze względu na problemy z grzejnikiem.

Nie chodzi jednak o komfort astronautów, lecz o ich bezpieczeństwo w trakcie lotu. Mowa tu bowiem o elemencie ogrzewającym przewód paliwa przy pomocniczej jednostce mocy (Auxiliary power unit, APU-1).

Okazało się, że przyczyną problemu z tą jednostką jest wadliwy moduł ALCA-2 (aft load control assembly-2), czyli po prostu skrzynka kontrolna, która dostarcza moc do innych podzespołów.

Inżynierowie NASA planują zatem całkowicie ją wymienić, lecz zajmie im to kilka dni. Dodatkowo potem trzeba będzie przeprowadzić szereg testów, aby sprawdzić nowy moduł. Dlatego, póki co, nie chcą oni ustalać dokładnej daty lotu, mówią jednak, że nastąpi to nie wcześniej niż 8 maja.

Podczas piątkowego (29.04) przygotowania do ostatecznie przesuniętego startu wahadłowca Endeavour, wokół Centrum Kosmicznego im. Kennedy'ego na Przylądku Canaveral szalała spektakularna burza. Ekipie NASA udało się uchwycić fantastyczny obraz, prom kosmiczny oświetlony przez pioruny.


klik
  • 1



#6

D.B. Cooper.
  • Postów: 1179
  • Tematów: 108
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 2
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

@up

  • 1



#7

dżek.

    Muzyka Śnieżnych Pól

  • Postów: 1196
  • Tematów: 280
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 39
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

STS-134: opóźnienie startu do przynajmniej 10 maja


Start ostatniej misji wahadłowca Endeavour do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej został odłożony o kilka dni, po tym jak inżynierowie dotarli do przyczyn piątkowych problemów w czasie odliczania do pierwszej próby startu misji STS-134. Odpowiednie podzespoły, które odpowiadały za awarię systemu grzałek linii paliwowych generatora ciśnienia hydraulicznego APU nr 1, są w tej chwili wymieniane. Najwcześniejsza możliwa data startu to obecnie 8 maja.

Aktualizacja - obecnie oficjalna data kolejnej próby startu to 10 maja, godzina 16:58:29 CEST. W nocy (3.05) w trakcie wielogodzinnej operacji została usunięta jednostka LCA-2, zawierająca uszkodzoną kartę. Przy okazji odkryto problem z pobliskim radiatorem, analizy trwają. Nowa jednostka LCA-2 powinna zostać niebawem zainstalowana.


Odliczanie do startu misji STS-134 w ostatni piątek postępowało zgodnie z planem. Przed wydaniem przez menedżerów pozwolenia na rozpoczęcie operacji tankowania zbiornika zewnętrznego, pomyślnie aktywowane zostały generujące energię elektryczną ogniwa paliwowe. Tankowanie zbiornika ET-122, który został odnowiony oraz zmodyfikowany po uszkodzeniach jakich doznał w czasie uderzenia huraganu Katrina w 2005 roku, zakończyło się bez problemów.

W czasie tankowania wystąpił niezwiązany z późniejszą awarią problem, kiedy to odczyty ciśnienia w zbiorniku paliwa prawej gondoli silnika OMS przekroczyły regulaminowe wartości. Awaria została jednak szybko usunięta przez inżynierów, poprzez wykorzystanie możliwości połączenia systemów paliwowych prawej i lewej gondoli (cross-feed), dzięki czemu wartość ciśnienia została w prawym zbiorniku wyrównana.

W momencie gdy tankowanie weszło w ostatnią fazę (stałego uzupełniania paliwa) zanotowany został drobny z pozoru problem z systemem grzejnym linii systemów paliwowych generatora ciśnienia hydraulicznego APU 1 w tylnej sekcji wahadłowca. Drobne wahania temperatury w tym momencie odliczania nie są niczym niespodziewanym, z uwagi na ochłodzenie zbiornika ET po zatankowaniu pełnej ilości paliw kriogenicznych.

W celu dokładnego zweryfikowania problemu, na stanowisko startowe wysłano dwóch techników oraz inżyniera, którzy mieli z kokpitu wahadłowca przeprowadzić testy (przełączanie jednego obwodu grzałek na drugi). Dzięki temu działaniu stwierdzono, iż wadliwie działa Obwód B. Regulamin programu wahadłowców wymusza pełną sprawność dwóch obwodów w czasie trwania misji. Cały system zapobiega zamarznięciu linii, w których płynie hydrazyna, będąca paliwem dla generatora APU. Wykluczenie choćby jednego obwodu sprowadza wysokie niebezpieczeństwo na całą misję.

W tylnej sekcji wahadłowca znajdują się trzy generatory ciśnienia hydraulicznego APU. Siły, wytworzone przez turbinę APU, napędzają pompę hydrauliczną, która produkuje ciśnienie niezbędne dla systemów hydraulicznych promu. Na pokładzie znajdują się oprócz trzech jednostek APU, także trzy pompy hydrauliczne oraz odrębne trzy układy hydrauliczne. Grzałki oraz izolacja termiczna odpowiedzialne są za utrzymywanie temperatury linii paliwowych powyżej 7 stopni Celsjusza oraz zachowania odpowiedniej lepkości olejów smarowych.

Potencjalna awaria jednej z grzałek na orbicie mogłaby doprowadzić do powstania szoku termicznego na linii paliwowej, co z kolei spowodowałoby możliwe pęknięcia oraz wycieki. Hydrazyna jest łatwopalna, więc wahadłowiec podczas powrotu przez atmosferę na Ziemię byłby narażony na duże niebezpieczeństwo (ryzyko pożaru).

Dopiero w sobotę wieczorem inżynierowie mogli przystąpić do rozwiązywania problemu. Wcześniej miał miejsce proces odparowywania resztek paliwa po opróżnieniu zbiornika zewnętrznego ET. Jedną z pierwszych czynności wykonanych przez techników było sprawdzenie termostatów, wchodzących w skład systemu linii paliwowych. Termostaty dostarczają grzałkom danych o temperaturze, dzięki czemu możliwe jest zadbanie o odpowiednią temperaturę hydrazyny.

Zbiornik hydrazyny, linia paliwowa oraz obwód wodny grzałek stanowią odrębny system dla każdej jednostki APU. System ten składa się z dwóch redundantnych obwodów (dla pierwszego APU oznaczone są one odpowiednio 1A i 1B). W czasie misji działa tylko jeden z dwóch obwodów, z których część przetaczająca hydrazynę utrzymywana jest w temperaturze 13-18 stopni Celsjusza, natomiast część "wodna" utrzymywana jest w temperaturze 27-32 stopni Celsjusza.

Testy termostatów wykazały, iż część z nich działa dobrze a inna część niewłaściwie. Poprawność działania weryfikowano poprzez rozpylenie na termostaty zimnej mgiełki, która wpływała na odczyty telemetrii z termostatów. Gdyby problem leżał tylko w tych komponentach, to kolejna próba startu mogłaby zostać podjęta w poniedziałek lub wtorek. Jednakże wraz z budowaniem tzw. "drzewa awarii", inżynierowie znaleźli powiązanie problemów z termostatami do tylnego urządzenia kontrolnego - ALCA 2 (Aft Load Control Assembly 2), które było podejrzewane o awarię już na początku. Problem z LCA 2 automatycznie oznaczał naprawy liczone w kilku dniach.

Urządzenie LCA zawiera w środku karty, które służą do obsługi urządzeń (np. silników elektrycznych), zmieniając trójfazowy prąd przemienny na odpowiedni, wymagany przez dane obsługiwane urządzenie. Poszczególne karty w LCA posiadają własne bezpieczniki. W tej chwili wiadomo już, iż źródłem całej awarii jest jedna z kart. Wymiana pojedynczej karty nie jest dozwolona przez regulamin, stąd wymieniona zostanie cała jednostka LCA. Po wykonaniu tej czynności będą musiały zostać jeszcze przeprowadzone co najmniej dwudniowe testy. Dopiero po zakończeniu testów możliwe będzie rozpoczęcie odliczania do kolejnej próby startu.

Kolejną przeszkodą na drodze rozpoczęcia misji jest zaplanowany na 6 maja start rakiety Atlas V z ładunkiem SBIRS GEO 1. Misja ta posiada priorytet, gdyż posiada w systemie namierzania Eastern Range zarezerwowaną datę startu. System odpowiada za "namierzanie" wszystkich startujących pojazdów na orbitę ze wschodniego wybrzeża USA. Przekonfigurowanie systemu Eastern Range po danym starcie na śledzenie kolejnego zajmuje od 24 do 48 godzin, stąd start misji STS-134 możliwy jest dopiero 8 maja, oczywiście jeśli trwające naprawy zostaną sprawnie przeprowadzone.


Aktualizacja!


Zespoły techników oraz inżynierów z ośrodka KSC na Florydzie zakończyły generalne prace nad wymianą uszkodzonej jednostki ALCA-2 (Aft Load Controller Assembly 2) w jednym z przedziałów awioniki w tylnej sekcji wahadłowca Endeavour. W chwili obecnej trwają dokładne analizy uszkodzonej jednostki, celem zweryfikowania przyczyny spalenia bezpiecznika w jednej z kart sterowania wewnątrz urządzenia.

Kolejna próba startu wahadłowca Endeavour odbędzie się najwcześniej 16 maja.

Tuż po ogłoszeniu odwołania próby startu w ostatni piątek, 29 kwietnia 2011 roku, pracownicy NASA rozpoczęli analizę zgromadzonych danych z pracy Obwodu grzejnego B generatora ciśnienia hydraulicznego APU-1 oraz pozostałych „sąsiednich” systemów. Po wyjściu z procedury odliczania, zegar odliczania cofnięto do T-11 godzin. Pierwsi technicy uzyskali dostęp do tylnej sekcji wahadłowca w sobotę wieczorem, po tym jak zakończył się proces parowania resztek paliwa ze zbiornika zewnętrznego ET.

Początkowo inżynierowie skierowali swoją uwagę na termostaty systemu grzejnego, jednak szybko wykluczyli możliwość wystąpienia awarii z tej strony. Od początku najgorszy scenariusz zakładał, iż źródło problemu może leżeć w jednostce ALCA-2, mieszczącej się w przedziale awioniki nr 5 w tylnej sekcji promu kosmicznego. Do wieczora w niedzielę zawężono lokalizację źródła awarii właśnie do wewnętrznych systemów ALCA-2.

Urządzenie LCA (ALCA-2) zawiera w środku karty, które służą do obsługi urządzeń (np. grzałek w systemach paliwowych hydrazyny wahadłowca) zmieniając trójfazowy prąd przemienny na odpowiedni, wymagany przez dane obsługiwane urządzenie. Poszczególne karty w LCA posiadają własne bezpieczniki. Na skutek dochodzenia i sukcesywnego budowania „drzewa problemowego” awarii, inżynierowie znaleźli źródło usterki, którym okazała się jedna z wewnętrznych kart sterowania w ALCA-2. Wymiana pojedynczej karty nie jest dozwolona przez regulamin z uwagi na certyfikację, obejmującą całe urządzenie, stąd zaistniała konieczność wymiany jednostki ALCA-2.

W niedzielę nastąpiło pełne wyjście z zatrzymanego odliczania do startu i wahadłowiec został wyłączony w następstwie usunięcia reagentów z ogniw paliwowych oraz rozhermetyzowania zbiorników. Przed usunięciem ALCA-2 przeprowadzono jeszcze wiele testów, które zweryfikowały m.in. poprawność działania grzałek. Stwierdzono także brak napięcia wyjściowego urządzenia ALCA-2, co ostatecznie wskazało, iż istnieje problem wewnątrz tej jednostki.

Rozłączanie ALCA-2 rozpoczęło się wieczorem czasu lokalnego w poniedziałek, a zakończyło o godzinie 3 w nocy, 3 maja. Pełne usunięcie jednostki ukazało też pewne drobne zniszczenie radiatora, który się za nią znajdował. Analizy tego nowego problemu oraz decyzja panelu inżynierów o rozłączeniu całego osprzętu zestawu STS-134 opóźniły instalację nowej zamiennej jednostki do poranka w środę. Wykonano potem wymianę termostatu oraz podjęto naprawę radiatora. Pełna instalacja ALCA-2 zakończona została popołudniu w środę, 4 maja.

Wyjęte, uszkodzone urządzenie ALCA-2, wysłano od razu na testy, które potwierdziły prawie całkowity brak napięcia wyjściowego (0,04 V DC zamiast około 27 V DC) oraz – po rozebraniu jednostki – spalony bezpiecznik na module A49 (karty sterowania Typu III). Końcowe orzeczenie zespołu badającego urządzenie wskazało na spięcie, które miało miejsce na zewnątrz tego modułu.

Dodatkowe analizy powinny dać ostateczne wyjaśnienie, gdzie doszło do spięcia. Panel inżynierów wydał także polecenie na zebranie danych o wszystkich działaniach (odłączanie, zasilanie, testy), wykonywanych w przeszłości na uszkodzonej jednostce ALCA-2. Panel zadecydował także, iż w przypadku braku wyizolowania źródła spięcia, przeprowadzone zostaną specjalne testy hi-pot/Megger. W czasie ich przeprowadzania przepuszczone zostaną prądy o wysokim napięciu przez układy przewodów mających związek z ALCA-2 i systemem grzałek. Dzięki temu powinny zostać na nich wykryte wszelkie niedoskonałości lub "słabe punkty".

(NASA)
źr1 źr2

Użytkownik dżekson edytował ten post 10.05.2011 - 17:10

  • 0



#8

dżek.

    Muzyka Śnieżnych Pól

  • Postów: 1196
  • Tematów: 280
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 39
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Obecna data startu ostatniej misji promu kosmicznego Endeavour zaplanowana jest na 16 maja, godzinę 14:56 CEST. W ostatni weekend zakończone zostały prace związane z wymianą jednostki ALCA-2 oraz przewodów systemu grzejnego. Za dwa dni rozpocznie się ponownie procedura odliczania do startu.

Trzydniowa procedura odliczania rozpoczęta zostanie w piątek, o godzinie 12:30 CEST. W poniedziałek panel menedżerów programu wahadłowców ogłosił datę kolejnej próby startu na 16 maja, godzinę 14:56:15 CEST.

W przeciągu ostatnich kilku dni na stanowisku startowym LC 39A trwały intensywne prace nad ostatecznymi przygotowaniami wahadłowca do kolejnej próby startu, po pomyślnym przeprowadzeniu wymiany jednostki ALCA-2 w przedziale awioniki nr 5 w sekcji technicznej wahadłowca.

Technicy wymienili także okablowanie sieci elektrycznej grzałek, która – jak podejrzewają inżynierowie – mogła kryć w pewnym miejscu źródło spięcia, w wyniku którego doszło do uszkodzenia karty sterowania, mieszczącej się wewnątrz urządzenia ALCA-2. Dzięki takiemu posunięciu, menedżerowie mogli zatwierdzić gotowość promu kosmicznego Endeavour do lotu.

W czasie weekendu zakończono prace związane z wymienianymi komponentami. Inżynierowie przetestowali wszystkie elementy systemu generatora ciśnienia hydraulicznego APU-1. Wcześniej sprawdzono wartości prądów w układach grzałek i otrzymywane odczyty były nominalne. Wymienione zostały dwa termostaty. W niedzielę zamknięto przedziały awioniki nr 5 i 4. Dzień później przeprowadzano czynności związane z całkowitym zamknięciem i przygotowaniem do startu sekcji technicznej wahadłowca.

Z uwagi na potrzeby pewnego eksperymentu zwiększono temperaturę w ładowni. Wymieniono kilka elementów, które wymagały naprawy (np. licznik Mission Event Timer, który znajduje się na centralnym pulpicie sterowniczym w kokpicie wahadłowca). W dniu wczorajszym zakończono zakładanie izolacji.

Okno startowe dla misji STS-134 pozostanie otwarte do 28 maja. Jeśli misja nie zostanie rozpoczęta w tym okresie, to kolejne próby startu będą mogły być podjęte od 18 czerwca.

(NASA) źr1

Użytkownik dżekson edytował ten post 12.05.2011 - 12:42

  • 1



#9

Dager.
  • Postów: 3079
  • Tematów: 64
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Czy wiadomo, jakie prognozy pogody są przewidywane dla KSC na Florydzie na 16-go? Jak wiadomo, jest to istotny czynnik, decydujący o wydaniu zgody na start. Pogoda musi być na Go!
  • 0



#10

Herme5.
  • Postów: 425
  • Tematów: 1
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

16-sty i 17-sty prawdopodobnie odpada: "Partly cloudy with a slight chance of showers and thunderstorms. Highs in the mid 80s. Chance of rain 20 percent", ale to tylko prognoza. W Gorzowie od 2 dni jest burza, ktorej ani nie widac, ani nie slychac.
  • 0

#11

dżek.

    Muzyka Śnieżnych Pól

  • Postów: 1196
  • Tematów: 280
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 39
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Relacja ze startu na żywo w NASA TV!


Godzina 15:37 CEST (16.05.2011)
Manewr OMS 2 został zakończony.

Godzina 15:35 CEST (16.05.2011)
Oba silniczki OMS zostały uruchomione i będą pracować przez dwie minuty, co zwiększy orbitę do 325 na 226 kilometrów.

Godzina 15:33 CEST (16.05.2011)
Załoga przygotowuje wahadłowiec do wykonania manewru OMS 2, który podniesie orbitę do właściwej wartości - obecnie apogeum wynosi 218, a perygeum tylko 57 kilometrów.

http://www.youtube.com/watch?v=UgoNkXIlZEY&feature=player_embedded


Godzina 15:16 CEST (16.05.2011)
Prom aktualnie znajduje się nad Atlantykiem. Za kilkanaście minut rozpocznie się przelot nad Europą.

Godzina 15:11 CEST (16.05.2011)
Wkrótce załoga promu wykona zdjęcia odrzuconego zbiornika ET. Kontrola misji przesłała także komendę wyłączenia trzech jednostek APU. Każda z tych jednostek pracowała prawidłowo.

Godzina 15:05 CEST (16.05.2011)
MECO! Prom Endeavour jest na wstępnej orbicie!

Godzina 15:01 CEST (16.05.2011)
Negative return. Endeavour porusza się już za szybko i za wysoko, by móc wrócić do KSC dla trajektorii RTLS.

Godzina 14:59 CEST (16.05.2011)
Separacja rakiet SRB!

Godzina 14:57 CEST (16.05.2011)
Start! Rozpoczyna się misja STS-134!

Godzina 13:38 CEST (16.05.2011)
Jest możliwe, że jakiś ptak zanieczyścił swoimi odchodami jedno z okien promu kosmicznego. Jeśli tak rzeczywiście się stało, to na zdjęciach promu z orbity może wciąż się uda to zobaczyć!

Godzina 13:34 CEST (16.05.2011)
Trwa zabezpieczanie i zamykanie White Room, po którym technicy (którzy pomagali astronautom wejść do promu) opuszczą wyrzutnię LC-39A.

Godzina 13:26 CEST (16.05.2011)
Dokładny moment startu - godzina 14:56 CEST i 28 sekund.

Godzina 13:18 CEST (16.05.2011)
Astronauta Rick Sturckow za chwilę wzniesie się w powietrze na pokładzie samolotu STA i będzie sprawdzać warunki pogodowe w okolicach KSC.

Godzina 13:12 CEST (16.05.2011)
Uszkodzenie płytki termicznej wykryto przy włazie promu. Uszkodzenie ma niewielkie rozmiary - rzędu około 2 cm, ale trwają oceny i dyskusje.

Godzina 13:09 CEST (16.05.2011)
Polskie Forum Astronautyczne działa!

Godzina 13:01 CEST (16.05.2011)
Wykryto potencjalne uszkodzenie jednego z elementów osłony termicznej promu. Inżynierowie i technicy rozpoczęli dyskusję na ten temat.

Godzina 12:58 CEST (16.05.2011)
W trakcie startu promu Endeavour będzie się także wznosić w powietrze balon stratosferyczny, którego zadaniem będzie nagranie startu wahadłowca z dużej wysokości. Nazwa misji balonowej - Senatobia-1. Start odbędzie się z okolic miasta St. Petersburg (zachodnia Floryda).

Godzina 12:46 CEST (16.05.2011)
Za chwilę nastąpi zamknięcie włazu promu Endeavour.

Godzina 12:38 CEST (16.05.2011)
Następuje seria testów systemu komunikacji pomiędzy astronautami a kontrolą misji.

Godzina 12:34 CEST (16.05.2011)
Wszyscy astronauci są już wewnątrz promu kosmicznego. Na Florydzie rozpoczyna się nowy dzień.

Godzina 12:16 CEST (16.05.2011)
Ostatni członek załogi, astronauta ESA pochodzący z Włoch - Roberto Vittori - przygotowuje się do wejścia na pokład. W misji STS-134 będzie pełnił rolę specjalisty numer dwa. Będzie jednocześnie ostatnim astronautą nie pochodzącym ze Stanów Zjednoczonych, który odbędzie lot wahadłowcem kosmicznym.

Godzina 12:10 CEST (16.05.2011)
Mike Fincke, kolejny specjalista, zajmuje swoje miejsce w wahadłowcu Endeavour, znajdującym się na wyrzutni LC-39A na Przylądku Canaveral.

Godzina 12:04 CEST (16.05.2011)
Warunki pogodowe nad wyrzutnią nadal są sprzyjające. Szanse na start wynoszą 70%.

Godzina 12:00 CEST (16.05.2011)
Specjalista misji numer cztery, Greg Chamitoff, zakończył przygotowania i wchodzi na pokład promu.

Godzina 11:48 CEST (16.05.2011)
Trwają testy łączności pomiędzy wahadłowcem a centrum kontroli. Jednocześnie w powietrze wzbił się samolot mający ocenić warunki pogodowe nad obszarem wyrzutni.

Godzina 11:41 CEST (16.05.2011)
Specjalista misji Drew Feustel zajął miejsce na środkowym pokładzie Endeavour.

Godzina 11:35 CEST (16.05.2011)
Dowódca wyprawy STS-134, Mark Kelly, przygotowuje się do wejścia na pokład wahadłowca Endeavour. Kolejnym członkiem załogi, który zajmie swoje miejsce w promie kosmicznym będzie pilot Greg Johnson.

Godzina 11:29 CEST (16.05.2011)
Załoga dotarła na wyrzutnię.

Godzina 11:23 CEST (16.05.2011)
AstroVan minął budynek centrum kontroli LCC (Launch Control Center) i zbliża się do wyrzutni.

Godzina 11:14 CEST (16.05.2011)
AstroVan udaje się na wyrzutnię LC-39A, gdzie na astronautów oczekuje wahadłowiec Endeavour, szykujący się do swojego ostatniego lotu.

Godzina 11:12 CEST (16.05.2011)
Astronauci wychodzą z budynku i udają się do AstroVanu.

Godzina 11:06 CEST (16.05.2011)
Odliczanie zostało wznowione. Następne planowe zatrzymanie zegara nastąpi na T-20 minut.

Godzina 10:58 CEST (16.05.2011)
Za około 10 minut testy szczelności skafandrów zostaną zakończone i astronauci udadzą się do oczekującego autobusu AstroVan, którym pokonają drogę na wyrzutnię LC-39A.

Godzina 10:45 CEST (16.05.2011)
NASA TV pokazuje astronautów ubranych w kombinezony ACES.

Godzina 10:42 CEST (16.05.2011)
Za chwilę zobaczymy astronautów misji STS-134 ubierających się w skafandry ACES.

Godzina 10:23 CEST (16.05.2011)
Najnowsza prognoza pogody nie odbiega znacząco od wcześniejszych danych. Nadal przewiduje się 70% szans na odpowiednie warunki w momencie startu. Również lądowiska dla awaryjnej procedury powrotu TAL w Europie mają dobrą pogodę.

Godzina 10:14 CEST (16.05.2011)
Trwają przygotowania do startu - nadal bez większych problemów. Za kilka minut zostanie przedstawiona najnowsza prognoza pogody na moment startu.

Godzina 09:42 CEST (16.05.2011)
Prognoza pogody wciąż oscyluje wokół 70 procent szans na odpowiednie warunki w momencie startu.

Godzina 09:18 CEST (16.05.2011)
Załoga misji STS-134 przed chwilą zakończyła poranny prysznic oraz ostatnie testy medyczne. Wyjazd na platformę LC-39A jest planowany krótko po godzinie 11:00 CEST.

Godzina 08:58 CEST (16.05.2011)
Na stanowisku pojawiła się już grupa FIT. Do startu pozostało mniej niż 6 godzin!

Godzina 08:39 CEST (16.05.2011)
Tankowanie zostało zakończone. Na stanowisko startowe skieruje się zaraz zespół techników FIT (Final Inspection Team), którzy będą sprawdzać stan przygotowania wahadłowca do lotu po zatankowaniu bardzo zimnych paliw do zbiornika zewnętrznego ET. Ponadto na stanowisko pojedzie także zespół nazywany closeout crew, którego zadaniem jest przygotowanie kokpitu Endeavour na przyjazd astronautów.

Godzina 08:36 CEST (16.05.2011)
T - 3 hours and holding! Odliczanie zostało ponownie wstrzymane, tym razem na 2,5 godziny.

Godzina 08:11 CEST (16.05.2011)
Tankowanie płynnego tlenu (LOX) przeszło z trybu "fast fill" do trybu ciągłego dopełniania (ang. topping), dzięki czemu parujące nieustannie kriogeniczne paliwo nie uszczupli zatankowanej ilości środków pędnych do zbiornika.

Godzina 07:59 CEST (16.05.2011)
Załoga po pobudce miała zaplanowane śniadanie, a następnie około 7:00 CEST przejście ostatnich badań medycznych. Rozpoczęcie ubierania w skafandry ciśnieniowe ACES ma mieć miejsce około 10:30 CEST, a wyjazd załogi na stanowisko startowe o godzinie 11:11 CEST.

Godzina 06:31 CEST (16.05.2011)
Napełnianie zbiornika paliwa postępuje już w trybie "fast-fill"

Godzina 06:24 CEST (16.05.2011)
Kilkanaście minut temu nastąpiła pobudka załogi misji STS-134. W tej chwili trwa tankowanie zewnętrznego zbiornika promu kosmicznego.

Godzina 06:16 CEST (16.05.2011)
W tej chwili nie ma żadnych problemów technicznych z promem lub infrastrukturą naziemną, które mogłyby doprowadzić do anulowania startu.

Godzina 05:28 CEST (16.05.2011)
Zespół MMT zezwolił na rozpoczęcie tankowania.

Godzina 04:09 CEST (16.05.2011)
Zapis operacji odsunięcia struktury serwisowej RSS w przyspieszonej formie. Manewr ten odbył się 8 godzin temu.

http://www.youtube.com/watch?v=DZaB-UlasHk

Relacja ze startu na żywo w NASA TV!


Użytkownik dżekson edytował ten post 16.05.2011 - 14:49

  • 1



#12

Dager.
  • Postów: 3079
  • Tematów: 64
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Good job - dżekson!!!

Pół godziny temu wsłuchiwałem się w sapania i wydechy armatury Endevour (STS-134), wyciszane na kilka sekund głosem komentatora, ... a potem słychać grzmot i narastający ryk, przechodzący w ten niesamowity, drgający dźwięk, jaki generują potężne boostery SRB, plujące ogniem z siłą tysiąca dwustu ton każdy. Tyle razy to oglądałem na monitorze i nigdy na żywo. Szkoda, bo wiem, że za miesiąc będzie po temu ostatnia okazja.
  • 0



#13

Dager.
  • Postów: 3079
  • Tematów: 64
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Wczorajszy, ostatni start Endeavour był widoczny krótko, do momentu gdy wahadłowiec zniknął w gęstej warstwie chmur nad KSC. Wykonano wiele efektownych fotografii, z których wybrałem trzy.

Dołączona grafika
Dołączona grafika
Dołączona grafika

Więcej materiału zdjęciowego w linku:

http://mediaarchive....earch.cfm?cat=4
  • 0



#14

Ladd.
  • Postów: 1115
  • Tematów: 49
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Jeszcze ja dorzucę, dość nietypowe.

Dołączona grafika

Te z kolei wykonała Stefanie Gordon, która leciała właśnie z Nowego Jorku do Palm Beach na Florydzie.

Dołączona grafika
  • 0

#15

Herme5.
  • Postów: 425
  • Tematów: 1
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Gdybys umiescil pierwsze zdjecie w osobnym topicu, to trzeba by bylo udowadniac, ze to nie UFO.
  • 1


 

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości oraz 0 użytkowników anonimowych