Coś ciekawego na temat podnoszenia inteligencji udało mi się znaleźć.
"Wojna inteligentna" - trening umysłu na froncie Nowe światowe trendy Analitycy rynków giełdowych obserwują, niczym jastrzębie, dziesięć postaci z Silicon Yalley. Gdy pojawi się chociażby pogłoska, że któraś z nich może się przenieść z firmy A do firmy B, skaczą notowania na światowych parkietach.
Angielska Komisja ds. Zasobów Siły Roboczej opublikowała ostatnio badania, w których zauważono, że z 10 proc. najlepszych brytyjskich przedsiębiorstw 80 proc. ich zainwestowało znaczne sumy i czas w szkolenia, natomiast w firmach zaliczonych do 10 proc. najsłabszych, nie przeznaczono na ten cel żadnych pieniędzy ani czasu.
W stanie Minnesota projekt edukacyjny „Komputer Platon" spowodował podniesienie poziomu rozumowania i wyników nauki 200 tys. uczniów.
W siłach zbrojnych coraz większej liczby krajów intelektualna strona prowadzenia walki staje się tak samo ważna jak fizyczne umiejętności bojowe.
Narodowe ekipy olimpijskie poświęcają aż 40 proc. czasu treningów na rozwijanie pozytywnej postawy, odporności psychicznej oraz na wizualizację.
Spośród członków Fortune 500 (500 najbardziej dochodowych firm w USA) samych tylko pięć najważniejszych kompanii komputerowych wydało ponad miliard dolarów
na edukację swoich pracowników, a rozwój kapitału intelektualnego zaczęto uznawać za priorytetowy, wraz z rozwojem najsilniejszej waluty świata - inteligencji.
W Caracas dr Luis Alberto Machado został pierwszą osobą, która otrzymała tekę ministra inteligencji oraz polityczny mandat powiększania umysłowych możliwości narodu.
Jesteśmy świadkami ilościowego skoku w ewolucji ludzkości - pojawiania się świadomości własnej inteligencji i towarzyszącej jej wiedzy, że inteligencja ta może być
z zadziwiającym pożytkiem kształtowana.
Te zachęcające wieści powinny być rozpatrywane w kontekście najważniejszych obszarów problemowych określonych przez wspólnotę interesów.
Ponad 20 lat temu przeprowadzono na ten temat ankietę wśród 100 tys. ludzi z pięciu głównych kontynentów. Oto 20 najczęściej wymienianych dziedzin wymagających poprawy:
1 . Szybkość czytania
2. Zrozumienie czytanego tekstu
3. Ogólne umiejętności uczenia się
4. Radzenie sobie z zalewem informacji
5. Pamięć
6. Koncentracja
7. Umiejętności komunikacji werbalnej
8. Umiejętności komunikacji pisemnej
9. Kreatywne myślenie
10. Planowanie
11. Sporządzanie notatek
12. Analiza problemów
13. Rozwiązywanie problemów
14. Motywacja
15. Myślenie analityczne
16. Techniki egzaminacyjne
17. Ustalanie priorytetów
18. Zarządzanie czasem
19. Asymilacja informacji
20. Rozpoczynanie (odkładanie spraw na później)
21. Spadek możliwości umysłowych wraz z wiekiem
Stosując nowoczesne badania nad funkcjonowaniem mózgu, każdy z tych problemów można stosunkowo łatwo pokonać. Badania te obejmują:
1. Funkcje kory lewej i prawej półkuli
2. Tworzenie map pamięci
3. Superszybkie czytanie rozszerzone - zespoły do zadań intelektualnych
4. Techniki ćwiczenia pamięci
5. Zapominanie po zakończeniu nauki
6. Komórka mózgu
7. Możliwości umysłowe i proces starzenia się.
Funkcje kory lewej i prawej półkuli Wiedza o tym, że lewa i prawa struktura kory mózgu zawiadują odmiennymi funkcjami intelektualnymi, stalą się juz powszechna. Kora lewej półkuli odpowiada przede wszystkim za logikę, słowa, liczby, następstwo, analizę, linearność i porządek, podczas gdy prawa wiąże się z rytmem, postrzeganiem kolorów, wyobraźnią, wizualizacją, świadomością relacji przestrzennych i wymiarów.
Najnowsze eksperymenty wykazały, że ani kora lewej półkuli nie jest „akademicka", ani kora prawej nie może być uważana za „kreatywna, intuicyjną i emocjonalną".
Na podstawie tomów badań wiemy juz, ze do osiągnięcia zarówno akademickiego, jak i twórczego sukcesu niezbędne jest posługiwanie się obiema współdziałającymi ze sobą półkulami.
Wielkie umysły tego świata, np. Einstein, Newton, Cezanne czy Mozart, a także geniusze biznesu, aby stworzyć swoje arcydzieła, korzystali jednocześnie z umiejętności lingwistycznych, obliczeniowych czy analitycznych i wyobraźni oraz wizualizacji.
Tworzenie map pamięci Posługując się podstawową wiedzą z zakresu funkcjonowania umysłu możliwe staje się przeszkolenie ludzi tak, aby potrafili poradzić sobie z problemami w każdej
z wymienionych na początku dziedzin, poprawiając swoje możliwości często nawet o 500%.
Jedną z nowoczesnych metod robienia takich postępów jest tworzenie map myśli.
W tradycyjnym notowaniu, bez względu na to, czy służyć ma ono zapamiętaniu informacji, przygotowaniu do wypowiedzi pisemnej lub ustnej, uporządkowaniu myśli, analizie problemu, planowaniu czy też twórczemu myśleniu, standardem jest linearny sposób prezentacji: zdania, krótkie wyliczenia i numerycznie albo alfabetycznie uporządkowane listy. Metody te, z powodu braku kolorów, wizualnego rytmu, obrazu i związków przestrzennych, ograniczają zdolności umysłu i dosłownie hamują każdy z wymienionych wcześniej procesów myślowych.
W przeciwieństwie do tego, tworzenie map myśli wykorzystuje pełen zakres możliwości mózgu, umieszczając obraz w centrum strony, aby ułatwić zapamiętywanie
i twórcze uogólnianie idei, a następnie rozgałęziając się w sieć skojarzeń odzwierciedlających na zewnątrz wewnętrzne struktury mózgu. Korzystając z tego podejścia, na przygotowanie wystąpień potrzebujesz nie dni, lecz minut; problemy mogą być rozpatrywane bardziej wyczerpująco i szybciej rozwiązywane; kiepska pamięć - zamieniona w doskonałą, a osoby myślące kreatywnie - w miejsce króciutkiej listy pomysłów mogą generować je w nieskończoność.
Superszybkie czytanie rozszerzone - zespoły do zadań intelektualnych Łącząc tworzenie map myśli z nowymi technikami czytania superszybkiego i w szerokim zakresie (umożliwiają one przekroczenie szybkości 1000 słów na minutę przy jednoczesnym doskonałym zrozumieniu, a nawet efektywne czytanie 10 tys. słów na minutę), można utworzyć zespoły do zadań intelektualnych.
Czytając z tak zaawansowaną szybkością, tworząc szczegółowe mapy myśli ujmujące zarys książki oraz jej rozdziały, wymieniając te informacje z wykorzystaniem zaawansowanej techniki tworzenia map myśli i umiejętności prezentacji, cztery osoby mogą każdego dnia zdobyć, zintegrować, zapamiętać i zacząć stosować w życiu zawodowym wiedzę równoważną czterem książkom.
Techniki te zostały ostatnio zastosowane w wielonarodowych organizacjach Nabisco i Digital Computers. 40 i 120 członków ich kadry kierowniczej zostało odpowiednio podzielonych na cztery grupy. Każda osoba z podgrupy spędzała dwie godziny stosując techniki szybkiego i rozszerzonego czytania podczas lektury jednej z czterech wybranych pozycji.
Po upływie dwóch godzin członkowie każdej podgrupy dzielili się między sobą uwagami nt. rozumienia, interpretacji i reakcjami na książkę. Każda ekipa wybierała następnie reprezentanta, który wygłaszał wyczerpujący wykład do wszystkich członków trzech pozostałych grup.
Procedurę tę powtarzano cztery razy, a pod koniec dnia 40 i 120 dyrektorów każdej korporacji opuszczało salę seminaryjną nie tylko posiadając w głowach informacje równe czterem książkom, lecz mając je zintegrowane, zanalizowane i zapamiętane.
Podejście to może również zostać zastosowane w warunkach domowych i jest już wykorzystywane przez rodziny na całym świecie.
Niedawno rodzina z Meksyku pracowała w ten sposób z trójką swoich dzieci w wieku od 6 do 15 lat. W ciągu dwóch miesięcy każde dziecko stało się najlepszym uczniem
w klasie i było w stanie z pomocą pozostałych członków rodziny przez dwa dni opanować to, co przeciętny uczeń w czasie całego roku.
Techniki ćwiczenia pamięci Mnemotechniki zostały pierwotnie wynalezione przez Greków i uważane były za „sztuczki". Obecnie zdajemy sobie sprawę, że narzędzia te bazowały na funkcjonowaniu mózgu i że odpowiednio stosowane mogą znacznie poprawić pamięć.
Wymagają one korzystania z zasad kojarzenia i wyobraźni w celu tworzenia w umyśle dramatycznych, barwnych, zmysłowych, a w konsekwencji niezapomnianych obrazów.
Mapa myśli jest w rzeczywistości wielowymiarową mnemotechniką, wykorzystującą właściwe funkcje mózgu do bardziej efektywnego kodowania danych lub informacji.
Przy użyciu mnemotechnik pewien biznesmen nauczył się, jak zapamiętać 40 nowo poznanych osób i, w podobny sposób, listę ponad 100 produktów wraz z informacjami na ich temat. Techniki te są obecnie stosowane w centrum treningowym IBM w Sztokholmie i miały poważny wpływ na sukces przeprowadzonego tam 17-tygodniowego programu treningu wprowadzającego. Tych samych technik używano przez ostatnich 5 lat podczas mistrzostw świata w zapamiętywaniu, szczególnie przez obecnego rekordzistę Dominika 0'Briena.
Wzrasta świadomość, iż nauka uczenia się przed rozpoczęciem jakiegokolwiek szkolenia jest dobrym interesem. Oto dlaczego wiele postępowych organizacji międzynarodowych czyni mnemotechniki obowiązkowym wstępem do wszelkich kursów. Prosta kalkulacja pokazuje, że 1 milion złotych wydany na szkolenie, gdy 80 proc. wiadomości zostaje zapomnianych w ciągu dwóch tygodni, oznacza utratę w tym czasie sumy 800 tys. złotych!
Zapominanie po zakończeniu nauki Zapominanie po zakończeniu nauki przebiega gwałtownie.
Po godzinie uczenia się następuje krótki wzrost trwałości pamięci, po tym jak mózg zintegruje nowe dane. Później zachodzi nagły spadek prowadzący do utraty 80 proc. danych w ciągu 24 godzin.
Skala pozostaje w przybliżeniu taka sama, bez względu na czas trwania nauki. Wynika z tego, że trzydniowy kurs zostaje w zasadzie zapomniany po upływie jednego do dwóch tygodni od jego zakończenia.
Implikacje tego faktu są bardzo kłopotliwe; jeśli międzynarodowa firma wyda 50 milionów dolarów rocznie na szkolenia i nie będzie odpowiedniego programu powtórek,
40 milionów zostanie niewiarygodnie skutecznie utraconych w ciągu kilku dni po zakończeniu kursów.
Tylko dzięki poznaniu cyklów pamięci możliwe jest nie tylko odwrócenie tego procesu, lecz wyszkolenie ludzi w taki sposób, by zwiększyć ilość zapamiętanych danych i utrzymać ją na niezmienionym poziomie.
Komórka mózgu W ciągu ostatnich pięciu lat komórka mózgu stała się nową granicą ludzkich poszukiwań.
Każdy z nas posiada w głowie nie tylko bilion komórek; istnieją także połączenia międzykomórkowe mogące tworzyć zdumiewająco dużą liczbę konfiguracji i permutacji. Liczba ta, obliczona przez rosyjskiego neuroanatoma Piotra K. Anochina, wyraża się liczbą 1 z dziesięcioma milionami kilometrów zer napisanych normalną czcionką maszynową!
Wziąwszy pod uwagę naszą wrodzoną zdolność do integrowania i manipulowania wieloma miliardami bitów danych, dla wszystkich zaangażowanych w badania nad mózgiem stało się jasne, że odpowiednie ćwiczenie tego fenomenalnego biokomputera (potrafiącego przeliczyć w ciągu jednej sekundy to, na co komputer Cray - przy szybkości 400 milionów kalkulacji na sek. - potrzebuje 100 lat) niezmiernie przyspieszy i zwiększy zdolności rozwiązywania problemów, analizowania, ustalania priorytetów, tworzenia i komunikacji.
Możliwości umysłowe i proces starzenia się „Umierają!" - odpowiada zazwyczaj chór głosów w odpowiedzi na pytanie: „Co dzieje się, z wiekiem, z komórkami twojego mózgu?" Odpowiedź wypowiadana jest z niebywałym
i zaskakującym entuzjazmem.
Jednakże najbardziej zachwycająca wiadomość pochodzi od zajmującej się badaniami nad mózgiem dr Marion Diamond z uniwersytetu kalifornijskiego, która potwierdziła niedawno, że nie istnieją dowody na utratę komórek wraz z wiekiem, w normalnych aktywnych i zdrowych mózgach. Przeciwnie. Obecne eksperymenty wskazują, że jeżeli mózg jest wykorzystywany i szkolony, następuje wzrost gęstości połączeń, tzn. inteligencja jednostki poprawia się.
Praca z sześćdziesięcio-, siedemdziesięcio-, osiemdziesięcio- i dziewięćdziesięciolatkami pokazała, że w każdym obszarze aktywności umysłowej osiągnąć można trwałą i statystycznie istotną poprawę.
Jesteśmy u progu rewolucji, jakiej świat jeszcze nie widział: ilościowego skoku w rozwoju ludzkiej inteligencji.
Informacje płynące z laboratoriów psychologicznych, neuropsychologicznych i edukacyjnych wykorzystywane są do rozwiązywania problemów z dziedziny życia osobistego, edukacji i biznesu, które poprzednio akceptowane były jako nieunikniona część procesu starzenia się.
Dzięki zastosowaniu wiedzy na temat czynności mózgu, odzwierciedleniu tych wewnętrznych procesów w postaci mapy myśli, wykorzystaniu znajomości elementów
i rytmów pamięci oraz wiedzy o komórce mózgu, i możliwości stałego rozwoju umysłowego w ciągu całego życia uświadamiamy sobie, że inteligencja rzeczywiście jest czymś, co można zdobyć.
źródo