Skocz do zawartości


Zdjęcie

Imię Boga - Jahwe czy Jehowa


  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#31

Rockyyy.
  • Postów: 276
  • Tematów: 23
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

Oj ludzie ;) tak bardzo lubicie myśleć o Bogu w swoich kategoriach ;) to znaczy musi mieć imię, może jeszcze nazwisko? Bóg jest Bogiem - czy potrzebuje imienia? Jeżeli ma imie to kto mu je nadał? Sam sobie je obrał? ;)

Co do Jahwe - jeżeli Jahwe jest taki jakim przedstawia go ST to nie jest Bogiem, jest wręcz kimś zupełnie innym. Niewykluczone też że Żydzi przerobili ST na swoja korzyść przez co w ST mamy nieprawdziwy obraz Boga. Prawdziwy obraz Prawdziwego Boga w moim przekonaniu - mamy w Nowym Testamencie. Co ciekawe Jezus, który jak wiadomo łamał wszystkie zakazy faryzeuszy dotyczące religii - ani razu nie wspomina słowa Jahwe. W Ewangeliach to słowo nie pada ani razu(!).
  • 0

#32

Lordofdragonss.
  • Postów: 169
  • Tematów: 5
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Swoją drogą.. Wie ktoś dlaczego my mówimy "Bóg"? Od czego się to słowo wzięło?
no bo God, można by jeszcze podciągnąć pod good, ale bóg?
  • 0

#33

Liquid29.
  • Postów: 93
  • Tematów: 3
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Co ciekawe Jezus, który jak wiadomo łamał wszystkie zakazy faryzeuszy dotyczące religii - ani razu nie wspomina słowa Jahwe. W Ewangeliach to słowo nie pada ani razu(!).



W samym tekście hebrajskim tetragram znajduje się w 6828 miejscach, w tym trzykrotnie w nazwach złożonych (Rdz 22:14; Wj 17:15; Sdz 6:24) oraz sześć razy w nagłówkach Psalmów (7; 18 [3 razy]; 36; 102). We wszystkich tych 6828 wypadkach tetragram można oddać jako "Jehowa" bądź "Jahwe", z wyjątkiem Sdz 19:18, gdzie zamiast imienia Bożego czytano zaimek dzierżawczy w pierwszej osobie liczby pojedynczej: ?mój?. Ponadto opierając się na tekście Septuaginty, tetragram występuje w Pwt 30:16, 2Sm 15:20 i 2Kn 3:1. Podobnie w Iz 34:16 i Za 6:8, gdzie zamiast zaimka w pierwszej osobie liczby pojedynczej ?mój/moje? powinno się czytać: ?Jehowy?bądż "Jahwe". Imię Boże powinno też występować w 141 miejscach, w których tak zwani soferowie(przepisywacze) zmienili je na "Adonáj lub "Elohím.
Chcąc uniknąć wykraczania poza granice obowiązujące tłumacza i wdawania się w interpretację tekstu, należy nadzwyczaj ostrożnie podejść do sprawy umieszczania imienia Bożego w Chrześcijańskich Pismach Greckich. Zawsze za podstawę brać należy Pisma Hebrajskie; dla upewnienia należy też odszukać potwierdzenia w dostępnych hebrajskich przekładach Chrześcijańskich Pism Greckich.
Tetragram wyrażony literami hebrajskimi (jhwh) występował zarówno w tekście hebrajskim, jak i w greckiej Septuagincie. Toteż gdy Jezus i jego uczniowie czytali Pisma, czy to po hebrajsku, czy po grecku, napotykali imię Boże. Kiedy w synagodze nazaretańskiej Jezus wstał, wziął Księgę Izajasza i z rozdziału 61 przeczytał wersety 1 i 2, gdzie występuje tetragram, niewątpliwie wymówił imię Boże. Harmonizowało to z jego postanowieniem, by oznajmiać imię Ojca, wyrażonym też w modlitwie skierowanej do Jahwe: ?Ujawniłem twoje imię ludziom, których mi dałeś ze świata. (...) I dałem im poznać twoje imię, i dam je poznać? (Jana 17:6, 26).



Jeżeli ma imie to kto mu je nadał? Sam sobie je obrał?




Oczywiście że sam. Z wypowiedzi zanotowanych w Wyjścia 3:13-16 i 6:3 często wysnuwany jest błędny wniosek, iż imię Jahwe (Jehowa) zostało po raz pierwszy objawione Mojżeszowi jakiś czas przed wyjściem Izraelitów z Egiptu. Mojżesz faktycznie zapytał: "Załóżmy, że teraz pójdę do synów Izraela i powiem im: 'Bóg waszych praojców posłał mnie do was', a oni rzekną do mnie: Jakie jest jego imię?? Co mam im powiedzieć?? Wcale to jednak nie dowodzi, jakoby on i Izraelici nie znali imienia Jehowa. Na przykład imię matki Mojżesza, Jochebed, prawdopodobnie znaczy 'Jehowa jest chwałą' (Wj 6:20). Pytanie Mojżesza najwyraźniej miało związek z warunkami, w jakich znaleźli się Izraelici. Od dziesięcioleci byli w ciężkiej niewoli i nie widzieli szans na poprawę sytuacji. Z pewnością wielu poddało się zwątpieniu i zniechęceniu, tracąc wiarę w Bożą moc i wolę ich wyzwolenia ( Eze 20:7, 8). Gdyby Mojżesz po prostu powiedział, że przyszedł w imieniu "Boga (Elohím) lub Pana Wszechwładnego" (Adonáj), dla uciemiężonych Izraelitów mogłoby to niewiele znaczyć. Przecież Egipcjanie też mieli swoich bogów i panów i zapewne nieraz kpili, że ci bogowie przewyższają Boga izraelskiego.

Poza tym warto pamiętać, iż w tamtych czasach imiona nie były jedynie etykietkami pozwalającymi rozróżnić poszczególne osoby, jak to jest obecnie, lecz miały swoje znaczenie.

Bóg odpowiedział hebrajskim zwrotem: Ehjéh Aszér Ehjéh, nieraz tłumaczonym na JESTEM, KTÓRY JESTEM. Warto jednak zauważyć, że hebrajski czasownik hajáh, od którego pochodzi Ehjéh, nie oznacza po prostu być, ale raczej stawać się lub okazywać się. Nie jest to zatem nawiązanie do istnienia Boga, lecz do tego, kim On zamierza się stać wobec innych. Dlatego Przekład Nowego Świata słusznie tłumaczy ten hebrajski zwrot na OKAŻĘ SIĘ, KIM SIĘ OKAŻĘ?. Jehowa dodał jeszcze: Oto, co masz powiedzieć synom Izraela: OKAŻĘ SIĘ posłał mnie do was (Wj 3:14; przyp. w NW).

Nie była to zmiana imienia Bożego, ale dodatkowa informacja o osobowości Boga; wynika to z Jego kolejnych słów: "Oto, co masz powiedzieć do synów Izraela: Jehowa, Bóg waszych praojców, Bóg Abrahama, Bóg Izaaka i Bóg Jakuba, posłał mnie do was. To jest moje imię po czas niezmierzony i ono mnie upamiętnia na pokolenie za pokoleniem" (Wj 3:15; por. Ps 135:13; Oz 12:5). Imię Jehowa pochodzi od hebrajskiego czasownika hawáh (stawać się) i znaczy On powoduje, że się staje. Wskazuje zatem, że Jehowa nieustannie powoduje, że sam staje się Tym, który spełnia swe obietnice. Zawsze realizuje swoje zamierzenia.
  • 0

#34

Lis.

    jeden, jedyny i prawdziwy

  • Postów: 638
  • Tematów: 7
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Bóg lub bóstwo – pojęcie leżące u podstaw większości wierzeń religijnych[potrzebne źródło]. Zajmuje się nim teologia, a także filozofia i jest ono uważane za zagadnienie metafizyczno-egzystencjalne... Najbardziej powszechnie pod pojęciem bóg (bóstwo) rozumie się określenie istot będących przedmiotem kultu religijnego. Wikipedia

Wiem, że niezbyt wiarygodna encyklopedia, ale innej nie miałem pod łapką.
@Lordofdragonss
Mówimy "Bóg" bo chodzi o "jedyność" i wyjątkowość Boga (Jahwe) od innych bożków, czy bogów.
@Temat
Swoją drogą, bardziej wierzę w Jehowę niż w Jahwe (chyba, że ktoś się będzie sprzeczał to JHWH). Kiedyś usłyszałem od Świadków Jehowy, że Jehowa to "spolszczone" imię boga. Z resztą, spór o boskie imię jest bez sensu, lepiej byście się nawrócili, aniżeli sprzeczać się o imię Boga. Oraz ostatnia uwaga, ktoś w kwietniu odkopał temat sprzed 2 lat (archeolog Marcelo) i wszyscy od razu odgrzewają kotleta.
  • 0



#35

pazuzu.
  • Postów: 767
  • Tematów: 6
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Wie ktoś dlaczego my mówimy "Bóg"?


polskie slowo "bog" ma braci w slowach bogcz i bogaty
podobnie jak czeski "buh" slowacki "boh" czy rosyjski "bog" wywodzi sie z jezyka staroindyjskiego od slowa "bhagas" oznaczajacego bogactwo pomyslnosc sczescie
  • 0

#36

Cube.
  • Postów: 3
  • Tematów: 0
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Według gnostyków Bóg a Jahweh to nie koniecznie to samo.
Wyróżniają oni Boga Źródło, czyli Absolut, a także boga demiurga, stwórcę i rządcę tego świata. Jahweh miałby być właśnie takim bogiem demiurgiem o raczej negatywnym zabarwieniu. Kimś kto włada ciężką ręką, jak to opisuje Stary Testament. Pewne źródła podają o fizycznej postaci Jahweh. W Internecie można znaleźć obrazy z jego podobizną. Mówi się także o jego kosmicznym pochodzeniu.
Podobnie rzecz się ma z Elohim (liczba mnoga). Byłyby to kosmiczne bóstwa prawdopodobnie na usługach Jahweh, które m.in. zabrały Ezechiela swym ognistym orszakiem, lub jak kto woli statkiem kosmicznym, do "Nieba"; które prowadziły Izraelitów przez pustynię słupem ognistym.
Prawdopodobnie Zachariah Sitchin także wspomina o Elohim, jednak w innym kontekście.
Zainteresowanym tematem polecam literaturę gnostycką oraz książki Zachariah Sitchin.
  • 0

#37

Hunter.
  • Postów: 302
  • Tematów: 6
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

Standardowe teksty ŚJ. To jeszcze nic, kiedyś mi chcieli udowodnić, że jest tylko kilka tysięcy zbawionych. Na moje pytanie jak do tego doszli, starszy pan pokazał mi fragment z Księgi Genesis i drugi fragment z Apokalipsy św. Jana. Poprostu rozłożyli mnie swoją niewiedzą na łopatki, ale w sytuacjach, gdy ktoś pyta się o imię Boga to najważniejsze Deus caritas est. Więc, jeśli ktoś chce być dobrym chrześcijaninem i poznawać Boga to powinien kierować się w życiu miłością. Pozatym Bóg przedstawiał wiele swoich imion, ale widzę, że mało kto tu czyta PŚ więc nie będe wpisywał na daremno. Poszukajcie sobie sami, ja podałem Jego najważniejsze imię i zarazem ceche. Wszystko to łączy się w chrześcijańskim caritas. Spieranie się ze ŚJ to strata czasu, gdyż nie myślą logicznie.
  • 0


 

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych