Skocz do zawartości


 Ruszyła okolicznościowa Liga Typerów z okazji Euro 2024 - zapraszamy do typowania wyników meczów! 


Zdjęcie

Królestwo Talossy


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
Brak odpowiedzi do tego tematu

#1

daxx.
  • Postów: 558
  • Tematów: 116
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Masz dość polityków wtrącających się do prywatnego życia obywateli? Stwórz swoje państwo.

Królestwo Talossy

Królestwo Talossy, to państwo, które istnieje od 1979 roku. Istnieje jednak tak naprawdę tylko w przestrzeni wirtualnej. Talossa to tak zwana mikronacja, czyli społeczność wirtualna, która symuluje państwo. Dla przykładu Talossa liczy ponad 200 obywateli i zgłasza pretensje terytorialne do wielu różnych miejsc, w tym do Antarktydy. Mimo że państwo istnieje tylko w internecie, a jego członkowie mogą się ze sobą porozumiewać jedynie za pomocą forów, strony internetowej czy e-maili, Talossa ma nawet swój rząd, króla, flagę, a także język.

Dołączona grafika


Język talossiański został stworzony w 1980 roku przez Roberta Bena Madisona, króla i założyciela Talossy. Mimo że posługuje się nim mniej niż 100 osób, istnieje słownik, który liczy aż 28 tysięcy haseł. Działa także specjalna rada, która dokumentuje zmiany w używaniu języka i uaktualnia słownictwo. Sam język powstał na bazie języka galloromańskiego, francuskiego oraz oksytańskiego.

Polskie państwa wirtualne

Tego typu państwa powstawały głównie na zachodzie, poprzez ogłaszanie "niepodległości" przez pojedynczych właścicieli farm (Kingdom of Molossia) czy też londyńskich mieszkań (Kingdom of Lovely).

Taka forma aktywności zyskała jednak dużą popularność dopiero po rozpowszechnieniu się internetu. Wówczas to w przypadku większości z nich pojawiła się możliwość zostania obywatelem na odległość. Spowodowało to powstanie także pierwszych mikronacji, które nie były związane z realnymi terytoriami i egzystowały wyłącznie w sieci. Wtedy też powstały pierwsze mikronacje w Polsce.

Zalążkiem ruchu państw wirtualnych w Polsce stało się utworzone w 1995 roku Wolne Miasto Evilstone. Jego twórcy co prawda nie zdawali sobie sprawy jeszcze z istnienia ruchu mikronacji, nie określali więc się tym terminem, jednak formalnie projekt ten spełniał większość najczęściej wymienianych cech wirtualnego państwa.

Dołączona grafika


Pierwsze faktyczne polskie wirtualne państwo zostało utworzone przez TomBonda w sierpniu roku 1998 - było to Królestwo Dreamlandu. 25 maja roku 2002 powstała Sarmacja, obecnie jedno z największych państw wirtualnych. W tym samym roku, we wrześniu, powstało również Królestwo Scholandii. Te trzy państwa nazywane były przez długi czas "wielką trójką wirtualnego świata", obecnie coraz częstsze są głosy przeciwko używaniu tego pojęcia.

Dołączona grafika


Początkowo, istniały dwa rywalizujące rodzaje państw. Pierwszy rodzaj, oparty głównie na wzorach zachodnich, dążył do ograniczenia państwa do roli listy dyskusyjnej, usuwał w cień kwestię stron i przeciwstawiał się próbom symulacji gospodarki, reprezentowany był przez m.in. Leblandię. Do legendy przeszedł tzw. Traktat Brunlandzki, podpisany przez państwa z tej grupy, a który zastrzegał wyłączne prawo posługiwania się określeniem "mikronacja" państwom o stronach opartych wyłącznie na statycznym HTML, nie korzystających z PHP czy tym bardziej ze skryptów SQL na których oparte są w większości systemy gospodarcze. Te państwa często należały do organizacji międzynarodowych skupiających mikronacje zachodnie.

Dołączona grafika


W opozycji do nich stały państwa takie jak Dreamland, a następnie także Sarmacja i Scholandia. Odchodziły one od lansowanej przez pierwszą grupę idei ubogiej oprawy stron internetowych, a także wprowadzały większy zakres demokracji, zmniejszając kontrolę obywatela przez władzę. Tym samym bardziej stymulowały one jego aktywność - dlatego też w krótkim czasie wyprzedziły one państwa pierwszej grupy, spychając je w obecnej rzeczywistości politycznej v-świata na całkowity margines.

Generalnie, z postępem czasu, pojawia się coraz więcej państw demokratycznych, a istniejące państwa również w tym kierunku ewoluują. Zwykle jednak, choć nie zawsze, istnieje w takim państwie przynajmniej jedna postać lub funkcja, która trzyma pieczę nad stronami internetowymi i miejscami publicznymi danego państwa, mająca, w teorii, możliwość przejęcia pełnej władzy, co jednak zdarza się rzadko - przykładem może być tu los Republiki Baridas, która po przeprowadzeniu referendum przekształciła się w Królestwo, związane dziś z Księstwem Sarmacji unią personalną, ustanawiającą Księcia Sarmacji Królem Baridasu.

Dziś większość polskich państw wirtualnych należy do wirtualnego odpowiednika ONZ - Organizacji Polskich Mikronacji, której "celem jest zapewnienie możliwości swobodnej wymiany poglądów między polskimi Mikronacjami, a także działalność na rzecz rozwoju prawa międzynarodowego i zasad pokojowego współistnienia.

Źródło: Niewiarygodne.pl i Wikipedia

Przydatne linki:
Królestwo Dreamlandu
Królestwo Scholandii
Księstwo Sarmacji
  • 1





Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości oraz 0 użytkowników anonimowych