Skocz do zawartości


Zdjęcie

Świadomość poza ciałem.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
8 odpowiedzi w tym temacie

#1

mariuszm.
  • Postów: 566
  • Tematów: 28
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Do Any Near-Death Experiences Provide Evidence for the Survival of Human Personality after Death? Relevant Features and Illustrative Case Reports

EMILY WILLIAMS COOK, BRUCE GREYSON, AND IAN STEVENSON Division of Personality Studies, Department of Psychiatric Medicine University of Virginia, Charlottesville, VA 22908

Tłumaczenie autorskie.

Czy doświadczenia bliskie śmierci (NDE) dostarczają jakichkolwiek dowodów na możliwość przetrwania osobowości człowieka po śmierci jego ciała?

Raport: właściwe im cechy i ilustrujące przypadki.

Abstrakt:
Jednym z głównych powodów że doświadczenia bliskie śmierci wygenerowały tak duże zainteresowanie wśród społeczeństwa w ostatnich latach jest to że wydają się przedstawiać dowody na to że świadomość nie ginie wraz ze śmiercią ciała fizycznego.

Jest wielce zastanawiające że większość badaczy, czy to zainteresowanych NDE czy też przetrwaniem świadomości, zaniedbało udzielenia odpowiedzi na pytanie czy NDE dostarcza dowodów na przetrwanie świadomości po śmierci ciała. Opisujemy trzy cechy NDE: podwyższona umysłowość, widzenie ciała z innego położenia w przestrzeni i percepcja paranormalna które jak uważamy dostarczają zbieżnych dowodów co do prawdziwości hipotezy o przetrwaniu świadomości po śmierci. Następnie opisujemy 7 przypadków z literatury i 7 z własnych badań które zawierają nadmienione wyżej trzy cechy NDE. Wszystkie one, z jednym wyjątkiem - braki w nagrywaniu i analizowaniu, powinny być przeanalizowane głębiej co może pomóc nam zdecydować w jakim stopniu NDE dostarcza dowodów na przetrwanie świadomości po śmierci.

Wstęp:
Pytanie postawione w tytule może wydawać się niewłaściwe a nawet bezzasadne dla większości ludzi którzy mieli doświadczenie tego typu i które stały się szeroko znane w ciągu ostatnich dwóch dekad jako NDE. Ich NDE przekonały, że śmierć jest przejściem do innego życia a nie końcem życia (Ring, 1984, pp. 156-157). Z drugiej strony dla wielu ludzi którzy nie mieli tego typu doświadczeń pytanie w tytule staje się centralnym i najważniejszym jakie mogą zadać. Szerokie zainteresowanie społeczeństwa zjawiskami NDE wynika w dużej mierze z przekonania, że NDE występują gdy osoba jest na skraju śmierci (nawet klinicznej) i dają wgląd w to co nas czeka po śmierci.

Wydaje się zagadkowe, że choć doniesienia o NDE rozmnożyły się w ciągu ostatnich 20 lat, badacze, z nielicznymi wyjątkami, całkowicie zignorowali pytanie o możliwość przetrwania świadomości po śmierci ciała. Zamiast tego skupili się na mniej kontrowersyjnych zagadnieniach, takich jak analiza przemian w poglądach i wartościach - które są niemal powszechnie zgłaszane przez doświadczających NDE czy też spekulacjach na temat fizjologicznych mechanizmów leżących u podstaw tego zjawiska unikając trudniejszych wyzwań - czy NDE ma wpływ na kwestię przetrwania ludzkiej osobowości po śmierci. Podobnie badacze dowodów na życie po śmierci unikają NDE sądząc że dają one niewielkie nadzieje na otrzymanie przekonujących danych co do przetrwania świadomości po śmierci ciała fizycznego. Dla tych badaczy, jako że NDE są w swojej istocie subiektywnymi doświadczeniami, nie pozostało nic innego jak uznać NDE za halucynogenne obrazy, które powstają pod wpływem czynników fizjologicznych lub psychologicznych. Ponadto badacze uznali że zjawiska NDE nie są w żaden sposób unikalne - podobne odczucia/zjawiska występują gdy człowiek jest chory (a nie tylko umierający); (Owens et al., 1990; Stevenson et al., 1989-1990);, a nawet całkowicie zdrowy np. w OOBE - percepcja zdalna lub paranormalna. Powszechnym przekonaniem badaczy dowodów na życie po śmierci było to że NDE może przyczynić się do badania odmiennych stanów świadomości ale nie do analizy problemu jej przetrwania po śmierci ciała.

Naukowcy skoncentrowali się na innych, pozornie bardziej obiecujących kierunkach badań takich jak weryfikowalne/miarodajne objawienia, obiektywne i sprawdzalne relacje osób posiadających zdolności paranormalne, zachowania i cechy fizyczne małych dzieci które twierdzą że pamiętają życie zidentyfikowanej zmarłej osoby (Gauld,1982; Stevenson, 1987). Choć dowodów na przetrwanie świadomości po śmierci nie znajdziemy w pełni w zjawiskach NDE, to w naszej opinii nie zasługują na zaniedbania i odrzucenie jakie otrzymały od badaczy. W tym artykule opisujemy rodzaje NDE, które naszym zdaniem wspierają hipotezę, że świadomość może być w stanie funkcjonować niezależnie od ciała fizycznego - i w efekcie przetrwać śmierć. Na początku zidentyfikujemy cechy zjawisk NDE, które mogą wesprzeć hipotezę przetrwania a następnie opiszemy poszczególne przypadki, zarówno te opublikowane jak i te z naszych kolekcji.

(koniec cz 1)
  • 2

#2 Gość_pokerek

Gość_pokerek.
  • Tematów: 0

Napisano

Temat został zaktualizowany, dodane zostało przez autora tłumaczenie tekstu na język polski, za co duży plus. Zapraszam do dyskusji.
  • 0

#3

Aidil.

    Są ci co wstają z łózka, i ci co ewentualnie wstają z kolan.

  • Postów: 4469
  • Tematów: 89
  • Płeć:Kobieta
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

mariuszm

Czekam na następne tłumaczenie.

ps może niech osoby które tak nagminnie"minusują" podzielą się swoim punktem widzenia, rozumienia i zrozumienia tematu.
  • 0



#4

mariuszm.
  • Postów: 566
  • Tematów: 28
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

mariuszm

Czekam na następne tłumaczenie.

ps może niech osoby które tak nagminnie"minusują" podzielą się swoim punktem widzenia, rozumienia i zrozumienia tematu.




Charakterystyka cech NDE, które mogą potwierdzić hipotezę o przetrwaniu.

Podwyższona umysłowość.
Pacjęci zgłaszający NDE zazwyczaj opisują je jako nieprawdopodobny sen w którym ich procesy umysłowe były bardzo wyraźne i przejrzyste a ich
doświadczenia zmysłowe niezwykle żywe, równe lub przewyższające stan czuwania. Wbrew powszechnemu przekonaniu, NDE (lub podobne doznania) mogą wystąpić u nawet zdrowych osób. Niemniej jednak wiele innych NDE w rzeczywistości pojawiało się podczas utraty przez pacjęta oznak życia, np. podczas zawału serca lub innej przyczycny nagłego spadku ciśnienia krwi. W dwóch wcześniejszych dokumentach zwróciliśmy uwagę na znaczenie procesów umysłowych (normalnych lub podwyższonych) towarzyszących takim fizjologicznym stanom osłabienia. Normalny lub podwyższony stan umysłowy w czasie, w którym można by się spodziewać że jest osłabiony lub nieobecny z powodu zaniku funkcji fizjologicznych, sugeruje, że świadomość może nie być uzależniona/oparta na od procesów fizjologicznych, jak większość naukowców obecnie zakłada.
Międzykulturowe badania NDE potwierdzają tą sugestię. Zdecydowana większość zgłoszeń NDE miała miejsce i była badana w kulturach zachodnich chociaż w ostatnich latach badacze zaczeli badać sprawę w kulturach nie zachodnich i we wcześniejszych okresach historycznych, chcąc dowiedzieć się czy NDE są kulturowo zdeterminowanymi halucynacjami czy też są bardziej uniwersalnym zjawiskiem (e.g., Becker, 1984; Feng Zhi-ying & Liu Jian-xun, 1992; Pasricha, 1993; Pasricha & Stevenson, 1986; Zaleski, 1987).
Jak dotąd liczba przypadków nie zachodnich jest mała a wnioski z nich płynące są nieokreślone - mogą potwierdzać jak i zaprzeczać że NDE są kulturowo zdeterminowane. Ponadto, jeśli nawet są miedzykulturowe podobieństwa, wiele z nich może odzwierciedlać uniwersalne, fizjologiczne lub psychologiczne reakcje na stres a nie powszechne obiektywne pośmiertne postrzeganie. Niezależnie od tego która interpretacja jest właściwa do analizy hipotezy o przetrwaniu najważniejszym odkryciem z badań międzykulturowych jest to, że w szeroko zróżnicowanych kulturach i czasach powtarzają się doniesienia o skomplikowancyh doświadczeniach poznawczych i doznaniach występujących w czasie ciężkich zaburzeń w funkcjonowaniu organizmu.

OOBE

Inną cechą NDE, która popiera hipotezę o przetrwaniu jest powszechnie zgłaszane oglądanie ciała i jego otoczenia z innej pozycji w przestrzeni. Wiele osób zgłasza to jak oglądali z góry działania personelu medycznego reanimującego ich ciała na miejscu wypadku lub w izbie przyjąć. Jak wspomniano wcześniej ta sytuacja nie jest ograniczona do NDE. OOBE są także zgłaszane przez zdrowe osoby i występują zarówno spontanicznie jak i w warunkach doświadczalnych (see,e.g., Blackmore, 1982; Irwin, 1985). Wiele z osób które miały takie doświadczenia, jak i te które nie miały ich, doszło do wniosku że OOBE przedstawia dowody że umysł człowieka może funkcjonować poza ciałem a więc może przetrwać śmierć.
Jednakże osoby doświadczające OOBE jak i w stanach bliskich śmierci w rzeczywistości żyją w chwili doświadczania/odczuwania tych zjawisk
ponieważ nie przeżywały tego niezależnie od swoich ciał. Nawet osoby które personel medyczny określił jako martwe były fizycznie nienaruszone ponieważ wróciły do życia. Może dlatego wydaje się że swiadomość jest oderwana od ciała chociaż jej dalsze istnienie jest zależne od niego. Ponadto zdecydowana większośc przypadków NDE i OOBE jest całkowicie subiektywnym zjawiskiem nie dostarczającym obiektywnych dowodów na to że dana osoba oddziela się od ciała fizycznego. Nawet jeśli osoba później dokładnie opisuje wydarzenia tego co się działo wokół w czasie kiedy była nieprzytomna informacje takie mogą wynikać ze zdolności słyszenia (see, e.g., Ghoneim & Block,1992; Jones, 1994; Moerman et al., 1993). W efekcie inni badacze zjawisk NDE i OOBE doszli do wniosku, że takie doznania pacjentów są produkowane przez procesy wyobraźni (Blackmore, 1982; Palmer, 1978).
Niemniej jednak była jedna godna uwagi próba ustalenia czy OBE zgłaszane w związku z NDE są tylko i wyłącznie produktem subiektywnej wyobraźni czy też zawierają obiektywne percepcje OOBE. Michael Sabom, kardiolog, porównał opis doznań osób które miały NDE w czasie reanimacji z tymi które takich doznań nie zgłaszały ale zostały poproszone o wyobrażenie i opis tego jak ich reanimacja wyglądała. Stwierdził, że opisy, osób które doświadczyły NDE wydawały się przedstawiać rzeczywiste obserwacje a nie wyobrażenia(Sabom, 1982).
Innym podejściem weryfikacji hipotezy o rzeczywistym opuszczeniu ciała podczas OOBE lub NDE było sprawdzenie czy cokolwiek opuszcza ciało. W eksperymencie zaprojektowanym w celu sprawdzenia postrzegania paranormalnego odległego celu podczas OOBE usytuowano tensometry w pobliżu obiektu docelowego. Stwierdzono ich aktywację kiedy był postrzegany paranormalnie a pacjent odczuwał/zgłosił bycie poza ciałem. Badacze stwierdzili, że niektóre aspekty osobowości były obecne w miejscu docelowym i aktywowały tensometry.
Morris, Harary, Janis, Hartwell, and Roll (1978) przeprowadzili również eksperymenty z inną osobą która była biegła w wywoływaniu OOBE u siebie. Używali różnych ludzi, zwierząt, urządzeń jako detektorów w celu zidentyfikowania czasów kiedy osoba była w OOBE. Niektóre z tych eksperymentów wydawały się potwierdzać w pewnych okolicznościach prawdziwość OOBE. Jednakże ogólnie, były one niejednoznaczne.

Percepcja paranormalna

Jeszcze ważniejszym rodzajem zjawisk sugerującym, że NDE nie są tylko subiektywnymi halucynacjami lub działaniem wyobraźni są te wskazujące na percepcje które przekraczają zdolnośc normalnych zmysłów nawet gdyby osoba była w pełni świadoma. Jak podkreślają zarówno krytycy i badacze raporty tego typu są rzadkie a większość z nich to niepotwierdzone anegdoty (Blackmore, 1983; Cook, 1984; Ring & Lawrence, 1993).
Nawet ci badacze, którzy znaleźli przypadki potwierdzające, opublikowali tylko pobieżne informacje o nich (Clark, 1984, pp. 242-243; Owens, 1995, pp. 160-162; Ring & Lawrence, 1993). Niemniej jednak w całej literaturze, zarówno o NDE jaki OOBE, relacje tego typu doznań powracają.
Hart(1954) zidentyfikował 288 opublikowanych przypadków w których osoba stwierdzała postrzeganie paranormalne podczas wyjścia z ciała.
(99 z tych przypadków spełniło kryteria dowodowe i zakwalifikowano je jako prawdziwe - w tym: zdarzenia obserwowane były później zweryfikowane oraz zostały zgłoszone do kogoś innego przez doświadczającego przed weryfikacją.
(cdn)
ciąg dalszy percepcji i analizowane przypadki najwcześniej we wtorek.
Pozdrawiam i proszę o wyrozumiałość względem jakości tłumaczenia.
  • 3

#5

Lenticularis.
  • Postów: 191
  • Tematów: 6
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

Odnośnie NDE polecam przeczytać książkę "Tajemnica życia po śmierci " Jenny Randles i wyrobić sobie opinię o tym zjawisku. Książka w żaden sposób nie narzuca sposobu myślenia, a pozostawia możliwość wyboru w co się uwierzy. Opisy NDE, śmierci klinicznych są rozbudowane i dokładnie analizowane. Bardzo ciekawy temat i zarazem temat rzeka, na który nie da się wyrobić opinii po przeczytaniu jednego artykułu, zachęcam do lektury :)
  • 0

#6

mariuszm.
  • Postów: 566
  • Tematów: 28
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Odnośnie NDE polecam przeczytać książkę "Tajemnica życia po śmierci " Jenny Randles i wyrobić sobie opinię o tym zjawisku. Książka w żaden sposób nie narzuca sposobu myślenia, a pozostawia możliwość wyboru w co się uwierzy.


W sumie ma kolega rację. Dorzucam końcówkę. Pomijam analizowane przypadki i podsumowanie.




Podobnie jak wiele inych cech NDE, postrzeganie pozazmysłowe, nie jest ograniczenie tylko do NDE lub OOBE. Wielu badaczy twierdzi, że nie możemy odróżnić prawdziwego wyjścia z ciała od percepcji paranormalnej będąc jednak w nim.
Aby rozwiązać ten problem wielu badaczy, Osis and McCormick (1980), zaprojektowało cel wizualny który mógł być postrzegany tylko z jednej perspektywy. Sukces eksperymentu doprowadził Osis'a i McCormick'a do wniosku, że percepcja celu miała miejsce podczas OOBE a nie poprzez jasnowidzenie. Jeszcze inna cecha NDE która sugeruje, że nie są to całkowicie subiektywne halucynacje: Niektórzy ludzie doświadczając NDE wspominają o spotkaniach ze zmarłymi krewnymi. Osis i Haraldsson (1977/1986, pp. 64-65) zauważyli że ludzie umierający znacznie częściej zgłąszają halucynacje zmarłych krewnych w przeciwieństwie do ludzi zdrowych(wywoływane OOBE ) które w takich sytuacjach
mają halucynacje osób żyjących. Podobnie jak w przypadku innych cech NDE wiele takich wizji może być subiektywnymi halucynacjami.
Ludzie którzy wierzą, że umierają zapewne mają nadzieję, że ich zmarli krewni czekają na nich. Stanowić to może swego rodzaju postawę obronną aby zmniejszyć strach przed zbliżającą się śmiercią. Jednak istnieją przypadki zwane "Peak in Darien", (Cobbe, 1882) gdzie osoba doświadczająca stanu bliskiego śmierci zgłasza widzenie osób niedawno zmarłych, o których śmierci nie miała żadnego pojącia (Barrett, 1926, pp. 10-26; Callanan & Kelley, 1992, pp. 86-87, 93-94; Crookall, 1960/1966, pp. 21-22; Gurney & Myers, 1889, pp. 459-460; Hyslop, 1908, pp. 88-89; Myers, 1903, ii, pp. 339- 342; Osis & Haraldsson, 1977/1986, p. 166; Ring, 1980, p. 208; Sidgwick, 1885, pp. 92-93). Takie przypadki osłabiają przypuszczenie, że wizja była tylko halucynacją związaną z oczekiwaniami/nastawieniem doświadczającego; w wielu z nich doświadczający wyrażał zdziwienie na widok osoby którą uważał za żyjącą.

Podsumowując:
Cechy NDE które uwiarygadniają hipotezę o przetrwaniu świadomości po śmierci można podzielić na trzy grupy.
Po pierwsze, podwyższona umysłowość w czasie spadku lub zaniku oznak życiowych - w tym szybkie i dokładne wspomnienia (Stevenson & Cook, 1995), , żywe obrazy i uczucia, świadome funkcjonowanie stanu poznawczego.
Po drugie, oglądanie własnego ciała jak i jego otoczenia z lokalizacji poza ciałem. Istnieją przypadki, kiedy dana osoba uzyskała wcześniej nie znane dla niej informacje , w stanie OOBE - oglądanie odległych wydarzeń lub spotkanie ze zmarłymi. Pierwsza grupa sugeruje, że jasność umysłu nie jest całkowicie zależna od fizjologicznego funkcjonowania, drugi, że świadomość może funkcjonować zdala, jeśli nie niezależnie, od ciałą fizycznego. Trzecia grupa sugeruje, że NDE nie są całkowicie subiektywnego pochodzenia. Osobno, żadna z nich nie zapewnia przekonujących dowodów co do przetrwania świadomości po śmierci ponieważ wszystkie one mogą być wyjaśnione przez inne mechanizmy - normalne lub paranormalne. Wzięte razem, szczególnie gdy występują u jednej osoby, sugerują że hipoteza o przetrwaniu świadomości wydaje się więcej niż warta dalszych rozważań(badań).
(koniec tłumaczenia fragmentu artykułu)
  • 2

#7

Aidil.

    Są ci co wstają z łózka, i ci co ewentualnie wstają z kolan.

  • Postów: 4469
  • Tematów: 89
  • Płeć:Kobieta
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Oobe podróżowanie w czasie i przestrzeni pozwala uczestniczyć w zdarzeniach czego nie jesteśmy wstanie zrobić w jasnowidzeniu tutaj jesteśmy tylko i wyłącznie obserwatorem. Oczywiście w trakcie podroży astalnej również możemy zawęzić swoją pozycję do bycia obserwatorem.
  • -1



#8

mariuszm.
  • Postów: 566
  • Tematów: 28
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Oobe podróżowanie w czasie i przestrzeni pozwala uczestniczyć w zdarzeniach czego nie jesteśmy wstanie zrobić w jasnowidzeniu tutaj jesteśmy tylko i wyłącznie obserwatorem. Oczywiście w trakcie podroży astalnej również możemy zawęzić swoją pozycję do bycia obserwatorem.

Zastanawia mnie, zakładając prawdziwośc tego typu doświadczeń, czy sztuczne OOBE nie są swego rodzaju hackingiem ponad to co zostało nam dane. W sumie nie wiadomo kogo się spotka po drugiej stronie i czym nas obdarzy. Odnoszę wrażenie (więcej w tłumaczących się artykułach na temat wpływu świadomości na materię - potwierdzenie spostrzeżeń z filmu sekret) że nastawienie z jakim się podchodzi do tematu jest kluczowe.
  • 0

#9

Aidil.

    Są ci co wstają z łózka, i ci co ewentualnie wstają z kolan.

  • Postów: 4469
  • Tematów: 89
  • Płeć:Kobieta
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano


Oobe podróżowanie w czasie i przestrzeni pozwala uczestniczyć w zdarzeniach czego nie jesteśmy wstanie zrobić w jasnowidzeniu tutaj jesteśmy tylko i wyłącznie obserwatorem. Oczywiście w trakcie podroży astalnej również możemy zawęzić swoją pozycję do bycia obserwatorem.

Zastanawia mnie, zakładając prawdziwośc tego typu doświadczeń, czy sztuczne OOBE nie są swego rodzaju hackingiem ponad to co zostało nam dane.


Co rozumiesz przez sztuczne oobe oraz to że jest mam coś dane?


W sumie nie wiadomo kogo się spotka po drugiej stronie i czym nas obdarzy. Odnoszę wrażenie (więcej w tłumaczących się artykułach na temat wpływu świadomości na materię - potwierdzenie spostrzeżeń z filmu sekret) że nastawienie z jakim się podchodzi do tematu jest kluczowe.


Masz rację, nigdy nie wiadomo jak przebiegnie podróż i jakie będą jej efekty.
Wpływ na materię oczywiście zależy od poziomu świadomości danej osoby, podobnie jak od poziomu świadomości podróżnika zależy jego oobe.


Użytkownik Aidil edytował ten post 16.12.2011 - 10:21

  • -1





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości oraz 0 użytkowników anonimowych