Skocz do zawartości


Zdjęcie

Pierwszy rosyjski okręt podwodny z 1724 r.

pierwszy rosyjski okręt podwodny Rosja

  • Please log in to reply
7 replies to this topic

#1

Legendarny..

    King of Nothing, Slave to No One

  • Postów: 964
  • Tematów: 187
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

W ramach obchodów 110 rocznicy powstania rosyjskich sił podwodnych Rosjanie przypomnieli, że ich pierwszy okręt podwodny powstał tak naprawdę w 1724 r. i był z drewna.

 

 

a0e583315a2249f410d8849530dcd71e.jpeg

 

 

Jeszcze przed głównymi obchodami rocznicowymi, które zaplanowano na 19 marca 2016 r., delegacje sił podwodnych Rosji (pod przewodnictwem zastępcy dowódcy marynarki wojennej wiceadmirała Andrieja Wołożinskiego) i najstarszej stoczni okrętowej „Admiraltejskiej Werfi” wzięły udział w uroczystości złożenia kwiatów przed kopią najstarszego rosyjskiego okrętu podwodnego. Kopia ta stoi jako pomnik w kompleksie cerkiewnym Świątyni Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Siestrojecku (miejscowość leżąca na północ od Sankt Petersburga nad Morzem Bałtyckim).

 

Odrestaurowana pieczołowicie jednostka jest przez Rosjan określana jako „Skryty okręt” („Potajonnoje sudno”). Został on zbudowany przez cieślę Jefima Nikonowa w 1724 r., chociaż pomysł jego budowy pojawił się już w 1718 r. To właśnie wtedy Nikonow, pracujący w stoczni Gławnowa Admiraltiejstwa, zaproponował carowi Piotrowi I zbudowanie „okrętu ukrytego przed ogniem”, który spod wody mógłby uszkadzać dna wrogich statków.

 

 

645d1232cbfcc878aebb38e4f96a4488.jpeg

 

 

Według źródeł rosyjskich, w 1721 r. została przeprowadzona pierwsza próba modelu nowej jednostki, która zakończyła się sukcesem. Model zanurzał się na zadaną głębokość i dało się nim sterować. Dlatego car polecił zbudować okręt już w pełnym rozmiarze. Przy jego budowie wykorzystano przede wszystkim sosnowe deski, miedziane płyty, żelazne pręty i skóry.

 

Rosjanie twierdzą, że była to pierwsza w świecie, przetestowana, autonomiczna jednostka pływająca ze śluzą jako wejściem dla załogi oraz uzbrojona w rakiety zapalające. Nie dodają jednak, że żadna z trzech prób jej użycia nie zakończyła się powodzeniem.

 

 

r1.jpeg

 

 

Pierwszy test przeprowadzono jesienią 1724 r. w obecności cara Piotra I. Podczas prób jednostką dowodził sam Nikonow, natomiast załoga składała się z czterech osób. Niestety, test zakończył się awarią, ponieważ okręt uderzył ze zbyt dużą siłą o dno morza, co uszkodziło część desek. Naprawę zakończono wiosną 1725 r., ale zauważony przeciek nie pozwolił na przeprowadzenie pełnego zanurzenia. Trzecią próbę przeprowadzono w 1727 r.

 

Jednak tak naprawdę zainteresowanie projektem zniknęło po śmierci cara Piotra I w 1725 r. Dziwną jednostkę rozebrano, a Nikonow został zdegradowany z rangi mistrza na stanowisko zwykłego cieśli i zesłany do stoczni Astrachańskiej.

 

 

r2.jpeg

 

 

Kopia „Skrytego okrętu” została zbudowana w jednym z zakładów bednarskich. Zadanie było o tyle trudne, że nie zachowały się oryginalne projekty i szczegółowy opis jednostki Nikonowa. Dlatego zdecydowano się oprzeć rekonstrukcję na późniejszym opracowaniu historyka rosyjskiej floty podwodnej kontradmirała Wiktora Dygało.

 

Sam kadłub został wykonany z drzewa sosnowego, z zachowaniem proporcji wykorzystywanych przy produkcji beczek. Miało to zapewnić odpowiednią wytrzymałość przy różnicy ciśnienia zewnętrznego i wewnętrznego. W 2009 roku zdecydowano, że odbudowany okręt - „beczka” stanie przy kamiennym obelisku w Siestrojecku jako pomnik.

 

Obecnie jest on traktowany jako ważny punkt odniesienia w całej historii rosyjskich okrętów podwodnych, a przez podwodników traktowany jako świętość.

 

 

Źródło (zdjęcia i tekst): Defence24.pl


  • 3



#2

Anunnaki.
  • Postów: 540
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

czy napewno to  był pierwszy na świecie okręt podowdny?   okrętem bym tego nie nazwał bo ma wiosła  więc  w tym konkretnym wypadku  byłaby to łódź podwodna bo łodzie są  wiosłowane    w innych krajach  były podobne projekty ze śrubą na korbkę  .

 

wróćmy do możliwości bojowych tego okrętu  jego broń to rakiety zapalające ale aby ich użyć musi się częściowo wynurzyć a atakowany okręt moze mieć działa  a trafienie w tą beczkę choć raz  skończyłoby się  tragicznie  takie rakiety co najwyżej mogłyby unieruchomić żaglowiec  powodując spalenie  żagli ale   takie rakiety nie zagroziłyby  galerom które są z wiosłami tam ewentualny pożar  szło jakoś ugasić a stateczek mógł płynąć dalej . 


  • 0

#3

Zaciekawiony.
  • Postów: 8137
  • Tematów: 85
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 4
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Pierwszy test był całkowicie udany... tylko że łódź zatonęła. Drugi i trzeci też nie poszły najlepiej a kolejnych nie było.

 

Generalnie pierwsze łodzie podwodne nie były tak podwodne jak się wydaje. Były to raczej łodzie o bardzo dużym zanurzeniu, z których na powierzchnię wystawała niewielka część, zapewniająca dopływ powietrza i możliwość sterowania. Tak na przykład wyglądała amerykańska łódź Turtle którą w 1776 roku wykorzystano w działaniach wojennych:

170px-TurtleSubmarine.jpg

 

Nie wiem natomiast jak wyglądało pływanie tym rosyjskim statkiem. Znalazłem nieco rysunków wskazujących na to, że rzeczywiście łódź mogła dokonać pełnego zanurzenia a powietrze dostarczano z góry:

440px-%D0%9F%D0%BE%D1%82%D0%B0%D0%B5%D0%

Więc chyba faktycznie była to łódź podwodna.


  • 0



#4

Ebola.

    sceptyczny sceptyk

  • Postów: 341
  • Tematów: 5
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Jeśli mowa o początkach łodzi podwodnych to polecam obejrzeć ciekawy filmik Scifuna


  • 0



#5

lukigl.
  • Postów: 73
  • Tematów: 0
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

 okrętem bym tego nie nazwał bo ma wiosła  więc  w tym konkretnym wypadku  byłaby to łódź podwodna bo łodzie są  wiosłowane  

Podział wygląda inaczej - okręt to jednostka wojskowa, zaś łódź jest jednostką cywilną. 

Zastanawia mnie jak wyglądała kwestia orientacji przestrzennej takiego okrętu. Skąd kapitan wiedział w którą stronę płynąć? 


  • 0

#6

Panjuzek.
  • Postów: 2804
  • Tematów: 20
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Pierwszy test był całkowicie udany... tylko że łódź zatonęła. Drugi i trzeci też nie poszły najlepiej a kolejnych nie było.

 

Generalnie pierwsze łodzie podwodne nie były tak podwodne jak się wydaje. Były to raczej łodzie o bardzo dużym zanurzeniu, z których na powierzchnię wystawała niewielka część, zapewniająca dopływ powietrza i możliwość sterowania. Tak na przykład wyglądała amerykańska łódź Turtle którą w 1776 roku wykorzystano w działaniach wojennych:

170px-TurtleSubmarine.jpg

 

Nie wiem natomiast jak wyglądało pływanie tym rosyjskim statkiem. Znalazłem nieco rysunków wskazujących na to, że rzeczywiście łódź mogła dokonać pełnego zanurzenia a powietrze dostarczano z góry:

440px-%D0%9F%D0%BE%D1%82%D0%B0%D0%B5%D0%

Więc chyba faktycznie była to łódź podwodna.

Z tym powietrzem z góry, problem jest taki, iż pod wodą rośnie ciśnienie. Na głębokości jednego metra (co wynika ze skali na rysunku) nurek nie jest w stanie zaczerpnąć powietrza z powierzchni za pomocą rurki. Nie jestem w stanie powiedzieć jak sprawa się ma z taką beczką, ale mam wrażenie że, taka rurka na powierzchni, zasilająca aparat, to tylko pobożne życzenie.


  • 0



#7

Anunnaki.
  • Postów: 540
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

panie Panjuzek   w tamtych czasach  były proste pompy miechowe a potem pompy tłokowe którymi tłoczono powietrze także do dzwonów nurkowych  wiec tym bardziej  ewentualna wymiana powietrza w takim okręcie była mozliwa


Użytkownik Anunnaki edytował ten post 29.03.2016 - 21:20

  • 0

#8

Panjuzek.
  • Postów: 2804
  • Tematów: 20
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Odniosłem się jedynie do rysunku na którym takiej pompy Nie Ma.
  • 0






Also tagged with one or more of these keywords: pierwszy, rosyjski, okręt, podwodny, Rosja

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych