Skocz do zawarto軼i




Informacje o artykule

  • Dodany: 08.05.2013 - 19:25
  • Wy鈍ietle: 3965
  • Odno郾ik do tematu na forum:
    http://www.paranormalne.pl/topic/34557-swiat-parapsychologii/

    Podyskutuj o tym artykule na forum
 


* * * * *
0 Ocen

安iat parapsychologii.

Napisane przez Nosferatoo dnia 08.05.2013 - 19:25

安iat parapsychologii.



Na pocz徠ku, chcia豚ym zaznaczy, i na teorie naukowe, tezy i twierdzenia, potrzeba nam tyle samo wiary, co na zjawiska niepodparte fizycznymi dowodami, zjawiska wykraczaj帷e cz瘰to poza granice naszego umys逝, a je郵i nasz umys nie potrafi sobie z czym poradzi, to 瘸dna sztuczka technologiczna r闚nie tego nie dokona.


“Wierz w nauk i ufam
w to, 瞠 nauka, kt鏎a 鄉ia這 zastanawia si nad
pocz徠kami wszech鈍iata, nad w豉軼iwo軼iami
materii w 10\33 sekund po Wielkim Wybuchu, nad
zasadami ludzkimi, niesta這軼i kwant闚 i r闚noleg造mi
wszech鈍iatami, potrafi da sobie rad
z implikacjami spostrze瞠 parapsychologicznych,
czymkolwiek si one sko鎍z. Dla nauki nie istnieje
niebezpiecze雟two konfrontacji z takimi tre軼iami.
Dzi瘯i nim mo瞠 si tylko wzbogaci".

Charles Honorton

Spotkania z niewyt逝maczalnymi zjawiskami od zawsze uskrzydla造 fantazj cz這wieka. Ze wszystkich epok, kultur i ze wszystkich warstw spo貫cznych pochodz informacje o nadzwyczajnych anomaliach, kt鏎e maj zwi您ek z ludzk 鈍iadomo軼i; anomaliach, kt鏎e w popularnym rozumieniu kojarzone s z wyra瞠niami “nadprzyrodzony", “paranormalny", “mistyczny", “duchowy". Stanowi one nieroz陰czny sk豉dnik ludzkiego do鈍iadczenia.
Nauka, kt鏎a zaj窸a si studiami nad tym zjawiskiem, musia豉 stoczy d逝g walk z 豉twowiernymi zwolennikami wszystkiego, co “nadzmys這we", oraz walk z tymi, kt鏎zy bez sprawdzenia zaprzeczaj wszystkiemu, co paranormalne. Przetrwa豉 konfrontacje i zamierza zaj望 bezsporne miejsce w obr瑿ie nowej nauki o 鈍iadomo軼i – ostatnim niezbadanym terytorium naszego poznania.

Pocz徠kowo parapsychologia by豉 terenem dzia豉nia dyletant闚. P騧niej – w epoce wielkich pionier闚 – postarano si, aby przynajmniej cz窷ciowo zosta豉 uznana przez nauki 軼is貫. Mimo to pewn istotn cz窷 bada, nadal przeprowadzali zainteresowani niefachowcy. Od jakiego czasu badaniami psi zaj窸y si osoby z gruntownym i odpowiednim wykszta販eniem. Obecnie, badacze pos逝guj si skomplikowanymi teoriami przyrodniczymi oraz podejmuj eksperymenty niezrozumia貫 dla laika.

Jakkolwiek wiedza, a tym samym mo磧iwo軼i z niej wynikaj帷e, s zdecydowanie na korzy嗆 wykszta販onych badaczy, to zapa i fascynacj, przypisa bym w wi瘯szo軼i grupie, bez dyplom闚 wielkich uczelni. Mo瞠 gdyby 鈔odowisko naukowe, liczy這 si z wynikami ka盥ego badacza tych zjawisk, rezultaty by造 by znacznie lepsze.

Rozw鎩 parapsychologii stanowi w zasadzie pocz徠ek prze這mu. Nie nast徙i這 to dzi瘯i niew徠pliwym udokumentowanym nadzwyczajnym osi庵ni璚iom os鏏 uzdolnionych para-psychologicznie, lecz polega na zmianie stylu, wytyczeniu innych, ni mo積a si by這 spodziewa, szlak闚 poszukiwa naukowych, kt鏎e d捫y造 do rozwik豉nia zagadki wsp馧dzia豉nia umys逝 i materii na najni窺zym poziomie.
W ostatnich latach prze這m ten rzeczywi軼ie nast徙i – niezauwa穎ny przez wielu. Ironicznie okre郵anie istniej帷ych bada parapsychologicznych mianem pseudonauki nale篡 ju do przesz這軼i.
Z punktu widzenia naukowc闚 nowoczesna parapsychologia nie musi ju przedk豉da dowod闚 na istnienie zjawisk, kt鏎e bada. Mo瞠 si teraz ca趾owicie po鈍i璚i problemowi ich rozumienia, zaszeregowania i wykorzystania. Dla parapsycholog闚, kt鏎zy musieli dowodzi prawa do istnienia swoich bada, jest to r闚noznaczne ze zmian orbitalu kwantowego. Ca陰 energi mog teraz skierowa na zrozumienie zjawisk.
Rozw鎩 parapsychologii nie jest jeszcze zauwa瘸ny przez znaczn cz窷 ludno軼i, du膨 popularno軼i ciesz si natomiast zjawiska nadzwyczajne i niesamowite. Stacje telewizyjne prze軼igaj si nawzajem w przedstawianiu zjawisk fantastycznych – historii z pogranicza fakt闚 i fikcji. Podsycane s obawy i nadzieje na istnienie nadzwyczajnych zdolno軼i paranormalnych. Zjawiska nadzwyczajne wyst瘼uj w rzeczywisto軼i – jednak prawie nigdy w formie widocznych fenomen闚 – zazwyczaj niespostrze瞠nie, jako cicha, niewidoczna wymiana mi璠zy 鈍iadomo軼i i materi. Wydaje si, 瞠 to niewiele, a jednak jej ranga por闚nywalna jest z rewolucj w naszym pojmowaniu 鈍iadomo軼i i jej oddzia造wania w 鈍iecie. To, co uwa瘸my za przypadek, w rzeczywisto軼i nie jest przypadkowe. Przypadek ma bowiem ukryt organizacj, kt鏎a nosi nazw psi. Psi to jeden z przejaw闚 tego, w jaki spos鏏 zorganizowana jest przyroda.
Obecne spo貫cze雟two, skierowa這 swoja uwag na media, w kt鏎ych karmi nas tak niesamowitymi opowie軼iami i zaj軼iami, 瞠 wszystkie wydarzenia wybiegaj帷e poza og鏊nie przyj皻a ,,normaln,, rzeczywisto嗆, automatycznie zaliczamy do niemo磧iwych, gdy wcze郾iej przedstawione zosta這 nam to zjawisko w spos鏏 fantazyjny.

Czym jest Psi?

Psi jest zbiorowym okre郵eniem wszystkich zjawisk paranormalnych. Obejmuje postrzeganie pozazmys這we i psychokinez. W przypadku postrzegania pozazmys這wego, informacje uzyskiwane s w spos鏏 niewyt逝maczalny. Psychokineza, oznacza wywieranie wp造wu na 鈍iat materialny w spos鏏 niewyt逝maczalny. Postrzeganie pozazmys這we obejmuje telepati (wymian informacji mi璠zy lud幟i bez 鈔odk闚 pomocniczych w normalnym znaczeniu), jasnowidzenie (uzyskiwanie informacji o oddalonych obiektach i sytuacjach bez po鈔ednictwa w normalnym znaczeniu) oraz prekognicj (wiedza o przysz造ch wydarzeniach bez pozyskiwania informacji na normalnej drodze).

Ile razy mieli鄉y sytuacj gdzie, ukierunkowali鄉y nasz uwag na obiekcie, kt鏎y chwil p騧niej da nam zna o sobie.
Bliska nam sytuacja, gdy reagujemy s這wami: ,,wiedzia貫m/豉m, 瞠 tak si stanie,, po zdarzeniu, kt鏎ego rezultatu byli鄉y pewni,jeszcze nim ono nasta這, cho u鈍iadomili鄉y sobie to dopiero w momencie zdarzenia, poza naszymi zwyk造m postrzeganiem, co zasz這, otrzymali鄉y informacje, kieruj帷a nas na prawdopodobie雟two najbli窺zych wydarze.
Z pewno軼i ka盥y z nas odnotowa zjawiska, kt鏎e zasz造 poza naszymi zmys豉mi.


Sama parapsychologia, okre郵ana jest jako nauka o “anomalnych zjawiskach mentalnych"
Postrzeganie pozazmys這we nazywa si “kognicj anomaln" . Poniewa w badaniach laboratoryjnych nad psychokinez uczeni koncentruj si na mikroefektach w tak zwanym uk豉dzie stochastycznym (przypadkowym), preferowane s dwa terminy okre郵aj帷e takie dzia豉nia: “anomalna perturbacja" lub “interakcja 鈍iadomo軼i i materii". Zjawiska psi okre郵ane s jako “anomalne", poniewa stanowi anomalie w naszym wsp馧czesnym, naukowym i psychologicznym pojmowaniu 鈍iata. Anomaliami s zjawiska (jeszcze) niewyt逝maczone, ale ca趾owicie realne. Zjawiska anomalne nie maj nic wsp鏊nego ze zjawiskami anormalnymi lub nienormalnymi, gdy te dwa wyra瞠nia wskazuj na zachowanie odbiegaj帷e od przyj皻ych norm, tak瞠 w znaczeniu patologicznym.

Taka ciekawostka, z filmu ,,Cz這wiek, kt鏎y gapi si na kozy,, (ang. The Men Who Stare at Goats) jego scenariusz zosta oparty na ksi捫ce Jona Ronsona, padaj na pocz徠ku s這wa, tuz po nieudanej pr鏏ie genera豉 przej軼ia przez 軼ian…
,,jest w tym wi璚ej prawdy, ni mogliby軼ie przypuszcza,,
Zaliczany do gatunku komedii i szpiegowskich, film traktuje o badaniach nad ,,Psi,, o poczatkach i nie tylko…



Czy mo積a wy獞iczy psi?

Wzgl璠nie m這da jeszcze dziedzina bada, pozwala nam wyci庵n望 nast瘼uj帷y wniosek chwilowy: proces anomalnego pozyskiwania informacji w m霩gu przebiega w analogiczny spos鏏, jak przetwarzanie informacji zmys這wych. Obr鏏ka wra瞠 nast瘼uje nie鈍iadomie. Sygna造 psi przyjmowane s przez organizm z pomini璚iem procesu 鈍iadomego postrzegania, a ich przetwarzanie odbywa si w o鈔odkowym uk豉dzie nerwowym. Przekszta販anie informacji w 鈍iadome odczucia stymulowane jest poprzez stany uwagi skierowanej do wn皻rza, poruszaj帷e si – na bazie spokojnego umys逝 – na granicy g喚bokiej medytacji oraz do鈍iadcze transcendentalnych (ekstatycznych).
Na tle takich pogl康闚, mo積a ostro積ie postawi pytanie, czy istnieje idealny stan wewn皻rzny sprzyjaj帷y psi? – jest to nadal pal帷y temat bada. Czy istnieje wi璚 mo磧iwo嗆 “wy獞iczenia" idealnego stanu dla psi na bazie pewnych stan闚 idealnych, czy te jeste鄉y skazani na 篡cie z psi- niesta造m towarzyszem naszej codzienno軼i?

Wszystkie nasze umiej皻no軼i, zyskuj na warto軼i gdy je 獞iczymy. Je郵i zatem istnieje mo磧iwo嗆, wywo豉nia zamierzonych czynnik闚 psi u cz這wieka, istnieje tez mo磧iwo嗆 podniesienia tych warto軼i.
Pytanie tylko, czy rz康, kt鏎y oficjalnie i uczciwie, raczej nigdy nie ustosunkuje si do wielu spraw, nawet b璠帷 w posiadaniu, ,,elementarza psi,, b璠zie skory do wypuszczenia go w sektor publiczny? Nara瘸j帷 si przy tym na spo貫cze雟two jasnowidz闚?


Nikt nie ma w徠pliwo軼i, 瞠 kontrolowana “zdolno嗆 psi" mia豉by daleko id帷e konsekwencje praktyczne. Tymczasem w豉軼iciele kasyn i loterii nie musz jeszcze przedwcze郾ie siwie. Gry losowe s zawsze ustawione w taki spos鏏, 瞠 szans na wygran ma zazwyczaj bank. Kwota identyfikacji, szczeg鏊nie w przypadku liczb, le篡 w najlepszym razie o kilka punkt闚 procentowych powy瞠j prawdopodobie雟twa wyst徙ienia zdarzenia przypadkowego. Nawet osoba uzdolniona parapsychologicznie odesz豉by w ko鎍u z kwitkiem od sto逝 do gry.
Z drugiej strony okazuje si, 瞠 wy獞iczenie psi nie jest rzecz, 豉tw. Ci, kt鏎zy twierdz inaczej, nie znaj fakt闚. Niekt鏎zy niew徠pliwie odkryli i rozwin瘭i dzi瘯i systemom zmienionej 鈍iadomo軼i, swoje zdolno軼i anomalnej percepcji informacji, ale po osi庵ni璚iu pewnego poziomu nie potrafili ewoluowa dalej.


“To nie kiedy, w dalekiej przesz這軼i, lecz ci庵le, poprzez 鈍iadomy umys,
dokonuje si cud stworzenia".
Arthur Eddington
“Wszystkie si造 znane fizyce, jak na przyk豉d
grawitacja, ulegaj os豉bieniu wraz z odleg這軼i,
瘸dne si造 fizyczne nie dzia豉j swobodnie w czasie, tak jak ta [psi].
To tak, jakby 鈍iadomo嗆 w jaki spos鏏 potrafi豉
skierowa swoje interakcje bezpo鈔ednio przez przestrze i czas.
Zrozumienie tego jest prawdziwym wyzwaniem dla nauki".

Robert Jahn


Ka盥y cz這wiek ma zamiary i zamys造, niekt鏎e z nich realizuje z wielk energi i uporem, inne s ulotne i zale膨 od sytuacji. Je瞠li w przypadku niekt鏎ych zjawisk psi, wystarczy jedynie intencja, to nale篡 zada sobie pytanie, czy my sami, bez naszej wiedzy, nie oddzia造wujemy w spos鏏 ci庵造 na nasze 鈔odowisko materialne poprzez nasze u鈍iadomione lub nieu鈍iadomione zamiary. Z takiej perspektywy psi nie by豉by wi璚 瘸dn szczeg鏊n zdolno軼i charakterystyczn dla niewielkiej liczby os鏏, u篡wan w bardzo rzadkich przypadkach, lecz funkcj ulokowan w biologicznym systemie organizm闚 篡wych. By豉by ci庵陰 wymian zachodz帷 poprzez subtelne interakcje psi, przebiegaj帷e zazwyczaj poni瞠j progu postrzegania, kt鏎e w swoich bezpo鈔ednich oddzia造waniach s zbyt s豉be, by je wyra幡ie zauwa篡. Mog豉by jednak wykazywa zwi您ek z jak捷 podstawow funkcj biologiczn.

Fundamentalna funkcja psi

Dotarli鄉y do punktu, w kt鏎ym nale篡 uczyni pewn refleksj dotycz帷 natury psi. Wszystko wskazuje na to, psi w swojej pierwotnej funkcji jest dotychczas nieznanym, nie鈍iadomym i biologicznie zdeterminowanym ci庵造m procesem anomalnej wymiany informacji. Psi dzia豉 na zasadzie ekstrakcji informacji (kognicja anomalna) i oddawania informacji (perturbacja anomalna). Jednocze郾ie okaza這 si, 瞠 nie mo積a odr騜ni od siebie kognicji anomalnej i perturbacji anomalnej. Zachowuj si one komplementarnie w stosunku do siebie i sprawiaj wra瞠nie dw鏂h przejaw闚 tej samej funkcji podstawowej.

Psi stanowi ponadto cz窷 autonomicznego procesu zachodz帷ego w organizmie, kt鏎y podlega modulacji na skutek wp造w闚 wielko軼i geofizycznych. Proces ten mo積a rozumie jako wzajemn obserwacj pomi璠zy organizmem i 鈔odowiskiem, podczas kt鏎ej odbywa si wzajemne dra積ienie 鈍iadomo軼i i fizycznej rzeczywisto軼i. Podstaw takiego wzajemnego oddzia造wania jest pewien rodzaj mechanizmu skanuj帷ego, polegaj帷ego na ci庵造m “badaniu dotykiem" i “wczytywaniu" bezpo鈔edniego czasoprzestrzennego otoczenia organizmu. Taki podstawowy spos鏏 wyra瘸nia psi okre郵am nazw “fundamentalna funkcja psi"

Je瞠li fundamentalna funkcja psi naprawd jest podstawowym mechanizmem biologicznym, to nale瘸這by oczekiwa, 瞠 w ewolucji pojawi si dosy wcze郾ie. Jako pewien rodzaj “instynktu intuicyjnego" mog豉by stanowi doskona貫 narz璠zie zabezpieczaj帷e przetrwanie gatunku. Opini t potwierdzaj liczne studia nad pojedynczymi przypadkami oraz eksperymenty psi wykonywane na zwierz皻ach. By mo瞠 zwierz皻a potrafi “lepiej" u篡wa fundamentalnej funkcji psi ni ludzie, poniewa ich reakcje na wymian informacji przebiegaj ca趾owicie automatycznie. Reakcjami s odruchy przebiegaj帷e na p豉szczy幡ie wegetatywnego uk豉du nerwowego. Wykszta販enie fundamentalnej funkcji psi w kr鏊estwie zwierz徠 mo瞠 zobrazowa poni窺zy przyk豉d:

,,W latach 70. francuski in篡nier Pierre Janin skonstruowa robota do do鈍iadcze psychokinetycznych – tychoskop. Jest to urz康zenie o kszta販ie cylindra nap璠zane przez generator zdarze losowych, kt鏎e dzi瘯i temu uskutecznia “w璠r闚k przypadkow", rejestrowan nast瘼nie na kartce papieru przez pisak umocowany na dolnej stronie aparatu. Nast瘼ca pierwszego modelu, tychoskop II, zbudowany przez Rogera Tanguya sterowany jest zdalnie za pomoc zewn皻rznego generatora zdarze losowych i bezpo鈔ednio pod陰czony do komputera, co umo磧iwia wykonywanie analiz statystycznych.
W jednym ze swoich eksperyment闚 Ren Peoc'h wykorzysta biologiczny fakt, 瞠 ptaki we wczesnym stadium rozwojowym s silnie zdominowane przez obraz matki i stale za ni maszeruj. Jest to mechanizm biologiczny, kt鏎y decyduje o ich prze篡ciu do momentu, gdy nie s jeszcze w stanie samodzielnie si wy篡wi. Konrad Lorenz, badacz sposob闚 zachowania i zdobywca Nagrody Nobla, w swoim s造nnym do鈍iadczeniu utrwali w m這dych g瘰iach obraz samego siebie. W rezultacie piskl皻a chodzi造 za naukowcem, widz帷 w nim swoj “matk zast瘼cz".
Ren Peoc'h zastosowa tychoskop II jako “matk zast瘼cz". Na obraz urz康zenia uwarunkowa kilka piskl徠, kt鏎e nast瘼nie umie軼i w klatce znajduj帷ej si na brzegu kwadratowej powierzchni. Na 鈔odku powierzchni w陰czono tychoskop. W闚czas nast徙i這 niespodziewane zjawisko: w por闚naniu z posiedzeniami kontrolnymi przebiegaj帷ymi bez obecno軼i piskl徠 w klatce przypadkowo sterowany robot porusza si dwa razy cz窷ciej w kierunku klatki z uwarunkowanymi piskl皻ami. Je瞠li w klatce posadzono ptaki, kt鏎e nie zosta造 wcze郾iej uwarunkowane na zaakceptowanie tychoskopu jako “matki zast瘼czej", robot odbywa oczekiwan w璠r闚k, wybieraj帷 kierunki w spos鏏 losowy. Jedynym wyt逝maczeniem takiego zachowania robota jest hipoteza, 瞠 uwarunkowane piskl皻a prawdopodobnie wykorzystywa造 swoje zdolno軼i psychokinetyczne, aby robot by cz窷ciej bli瞠j nich,,.


Fizyczna charakterystyka psi
jako kana逝 s逝膨cego do ekstrakcji i dostawy informacji mo瞠 si zasadniczo r騜ni od wszystkich innych, stosowanych przez inne uk豉dy zmys堯w. Wszystkie formy energii, z kt鏎ych korzystaj istoty 篡we, ulegaj os豉bieniu wraz z odleg這軼i i transportuj jedynie ograniczon cz窷 informacji pochodz帷ej z ich 廝鏚豉. Wydaje si, 瞠 psi nie podlega takim ograniczeniom, zar闚no je郵i chodzi o os豉bienie na skutek odleg這軼i przestrzennej, jak i redukcj przenoszonych informacji. Istnienie ci庵貫go kontaktu anomalnego pomi璠zy wszystkimi organizmami i 鈔odowiskiem spowodowa這by, 瞠 takie anomalne bombardowanie informacjami sta這by si kompletnym pot篹nym szumem. Stosunek sygna逝 do szum闚 zosta豚y w闚czas zredukowany do niesko鎍zenie ma貫j wielko軼i i uniemo磧iwi豚y bezpo鈔ednie wyizolowanie sensownych informacji.
Zamiary cz這wieka i potrzeby zwierz徠, kryj帷e si za ci庵造mi oddzia造waniami pomi璠zy 鈍iadomo軼i i materi, niwelowa造by si wzajemnie. A pomimo to niejednokrotnie wyra幡ie do鈍iadczamy zjawisk psi. Tak wi璚, niekorzystny stosunek sygna逝 do szum闚 oraz interferencje daj si w zasadzie pokona dzi瘯i skierowanej na cel perturbacji anomalnej. By造by to specjalne przypadki, kt鏎e ewolucja powinna preferowa i doprowadza do perfekcji.

Jedna z mo磧iwo軼i wyja郾ienia, dlaczego tak nie jest, tkwi w zaletach ogranicze poznanych ju organ闚 zmys堯w. W trakcie ewolucji mog造 one zosta skierowane na takie wymagania, jakie musia spe軟ia dany gatunek Tak wi璚 niekt鏎e gatunki zwierz徠 “widz" pewne obiekty poruszaj帷e si z konkretn pr璠ko軼i, z pr璠ko軼i typow dla ich ofiar.
Wa積ym powodem do ewolucyjnego “zaniedbania" psi, m鏬 by brak organicznego substratu, do kt鏎ego mog造 si璕a mechanizmy ewolucyjne. Fundamentalna funkcja psi nie dysponuje narz康em wej軼iowym, w obr瑿ie kt鏎ego mog造 powsta struktury odpowiedzialne za wyb鏎 sygna堯w odpowiednio do potrzeb danego gatunku. Bombardowanie sygna豉mi mo積a by這 ograniczy jedynie na p豉szczy幡ie centralnego uk豉du nerwowego, a wi璚 w m霩gu. Podstawowy spos鏏 rozwi您ania polega prawdopodobnie na wywa瞠niu s豉bych sygna堯w psi wed逝g ich znaczenia dla danego osobnika. Samo ustalanie znaczenia musia這 by fizyczn reakcj emocjonaln.
Z drugiej strony kana psi, jak ju obecnie wiadomo, jest uzale積iony od wp造w闚 zewn皻rznych. W zwi您ku z tym, mo積a si by這 spodziewa, 瞠 wra磧iwo嗆 na wp造wy 鈔odowiska stymuluj帷ego psi b璠zie preferowana przez ewolucj w odpowiednich strukturach organicznych. Prawdopodobnie jednak rozw鎩 biologiczny wybra inn drog.

Wykszta販enie lepszych – bo dok豉dniejszych – mo磧iwo軼i komunikacji mi璠zyludzkiej (j瞛yk m闚iony i pismo) na bazie znanych narz康闚, zmys堯w, mog這 zepchn望 w t這 fundamentaln funkcj psi jako mechanizmu przetrwania. Specyficzna ewolucja 鈍iadomo軼i doprowadzi豉 w ko鎍u do oddzielenia funkcji psycho fizycznych od 鈍iadomego 篡cia cz這wieka. Poprzez proces u鈍iadamiania, cz這wiek spostrzeg subtelne powi您ania wszystkich rzeczy, znajduj帷e wyraz w fundamentalnej funkcji psi. Nie by ju jednak w stanie automatycznie zareagowa na takie nie鈍iadome procesy, poniewa jego dojrzewaj帷a 鈍iadomo嗆 coraz bardziej pog喚bia豉 otch豉 pomi璠zy nie鈍iadomymi procesami psychicznymi i autonomicznymi procesami fizycznymi. Konfrontacja z fundamentaln funkcj psi powodowa豉 nasilenie “uduchowienia" systemu wymiany anomalnej. Tymczasem 鈍iadomy umys krystalizowa si jako ograniczenie dla odruchowego oddzia造wania na system wymiany anomalnej.
Tak wi璚, aby zg喚bi nieznane mu zwi您ki, cz這wiek zacz掖 tworzy uk豉dy magiczne i okultystyczne, stanowi帷e pewien rodzaj zachowania kompensacyjnego. Rozpocz掖 tak瞠 badanie swojego 篡cia wewn皻rznego w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania, kt鏎e jego umys zadaje niezrozumia貫mu 鈍iatu. Marzenie senne rozpozna jako stan umo磧iwiaj帷y przesuni璚ie do 鈍iadomo軼i fragment闚 pochodz帷ych z anomalnej wymiany informacji. Sta si w najwy窺zym stopniu stanem 鈍iadomo軼i dopuszczaj帷ym pewne zrozumienie nie鈍iadomie dochodz帷ych do niego sygna堯w. Eksperymentowa tak瞠 z innymi zmienionymi stanami 鈍iadomo軼i, aby czerpa zyski z mo磧iwo軼i fundamentalnej funkcji psi. A na ko鎍u psi i tak pozosta豉 delikatnym i zawodnym sensorium.

Je瞠li psi jako autonomiczna funkcja organizmu stanowi podstawowy mechanizm biologiczny, to nale瘸這by oczekiwa, 瞠 efekty psi dadz, si 豉twiej uj望, po wy陰czeniu dzia豉nia 鈍iadomo軼i. Szczeg鏊nie w przypadku postrzegania pozazmys這wego 鈍iadome przekazywanie informacji mo瞠 prowadzi do powstania psychologicznych mechanizm闚 obronnych i zahamowania w豉郾ie tych wra瞠, kt鏎e chce si obserwowa.

Trudno uchwytna, ulotna i s豉ba – oto rzeczywisto嗆 psi. Niezale積a od tego, 瞠 bez wahania mo瞠my ju dzisiaj stwierdzi, i zosta豉 potwierdzona pozytywna odpowied na pytanie o istnienie kognicji anomalnej. W nowych badaniach nad psi ju od dawna nie chodzi o wyszukiwanie dowod闚. Po wykryciu licznych zmiennych 鈔odowiskowych, kt鏎e wykazuj mniej lub bardziej niezwyk貫 korelacje z osi庵ni璚iami psi, brakowa這 tylko jednego: czynnika fizycznego silnie i niezawodnie koreluj帷ego z psi.

Efekt Parsifala oznacza, 瞠 naiwno嗆 sprzyja psi. Nasze nieodzwierciedlone intencje w subtelny spos鏏 kszta速uj nasze 鈔odowisko. Gdy do g這su dochodzi wiedza, gdy cz這wiek u鈍iadomi sobie sens swojego post瘼owania, interakcja 鈍iadomo軼i i materii przestaje by efektywna. Niekiedy zjawisko to wybiera co najmniej nietypowe drogi.
Wydaje si, 瞠 rzeczywisto嗆 ukryta w anegdotach o “szcz窷ciu towarzysz帷emu nowicjuszom" jest w豉郾ie efektem Parsifala. Najlepszy dost瘼 do fundamentalnej funkcji psi uzyskuje si, nie troszcz帷 si o nic, na skutek szybkiej decyzji, bez podtekst闚, bez przemy郵e analitycznych. Omija si w闚czas bariery, kt鏎e automatycznie buduje wiedza o danym post瘼owaniu. Taki pogl康 wi捫e si oczywi軼ie z pewnymi konsekwencjami praktycznymi. Zatem intencje najefektywniej rozwijaj swoje dzia豉nie, dop鏦i s pozbawione (zbyt du瞠j ilo軼i) wp造wu zmys堯w i znaczenia.

Du膨 przeszkod stanowi jeszcze – na pocz徠ek – brak odpowiedniej teorii.
Istnieje wiele obiecuj帷ych kalkulacji, ale niewiele z nich zawiera wypowiedzi mo磧iwe do sprawdzenia w spos鏏 empiryczny. Prosty przyk豉d ilustruje, jak wa積e s teorie w szarej codzienno軼i prac badawczych. Fizycy przeprowadzili prawie 200 000 do鈍iadcze, kt鏎ych celem by這 znalezienie pewnej cz御teczki o nazwie omega minus. W czasie wszystkich test闚 tylko dwukrotnie uda這 im si stwierdzi istnienie tej cz御teczki. Wystarczy這 to fizykom do powzi璚ia przekonania o rzeczywistym istnieniu tego elementu84. W豉軼iwie nie mo積a powt鏎zy tego zjawiska. Wyobra幟y sobie, 瞠 parapsycholodzy musieliby przeprowadzi 100 000 pr鏏, aby uzyska jedn wskaz闚k m闚i帷 o istnieniu psi! Bez w徠pienia ju dawno porzuciliby swoj dziedzin nauki i po鈍i璚ili si innym rzeczom.
Dlaczego wi璚 bezproblemowo uznano unikatow cz御teczk, a badania psi musia造 przez tak d逝gi czas walczy o zdobycie cho熲y pozor闚 akceptacji? Tajemnica nie kryje si w badaniach empirycznych, w do鈍iadczeniach czy w du瞠j liczbie uchwytnych dowod闚. Tajemnica tkwi w teorii. Na bazie uznanej teorii powtarzalno嗆 zjawiska schodzi do rangi drugorz璠nej. Decyduj帷a jest prognoza wynikaj帷a z teorii.
W takim uj璚iu nauka o anomalnych zjawiskach mentalnych ma niewielkie szans. Najpierw musi wyra幡ie udowodni powtarzalno嗆 zjawisk, kt鏎e bada – co te po mistrzowsku uczyni豉. Metaanalizy – instrument do stwierdzania jako軼i powtarzalno軼i – zako鎍zy造 dyskusje nad istnieniem psi. Z korzy軼i dla niej.
By mo瞠 w dziedzinie parapsychologii nigdy nie da si przedstawi u篡tecznej teorii. Istnieje bowiem ogromna r騜nica pomi璠zy zrozumieniem pojedynczego i kompleksowego uk豉du. Systemy o wysokim stopniu z這穎no軼i mog zdecydowanie wykracza poza ograniczone zdolno軼i ludzkiego pojmowania. Nie da si w闚czas zrozumie danego systemu. Takim w豉郾ie, nadzwyczaj kompleksowym systemem jest psi. Ale nawet gdyby stworzenie teorii by這 niemo磧iwo軼i, to jednak zacz瘭i鄉y ju rozumie spos鏏 dzia豉nia psi.
To tak, jak wielkie systemy jogi, buddyzmu i Zen, kt鏎e w豉軼iwie nie posiadaj “teorii" 鈍iadomo軼i, a pomimo tego opracowa造 獞iczenia, kt鏎e umo磧iwiaj u篡cie 鈍iadomo軼i w szczeg鏊ny spos鏏 i wykorzystanie jej ukrytego potencja逝.

Analogicznie mo瞠my stworzy dost瘼, dzi瘯i kt鏎emu zaczniemy wykorzystywa ukryty potencja psi. Por闚nanie nasuwa si samo, poniewa psi stanowi integralny sk豉dnik 鈍iadomo軼i.
Parapsychologia bada oddzia造wania pomi璠zy 鈍iadomo軼i i 鈍iatem fizycznym. Obecnie znalaz豉 swoje naturalne miejsce w sercu nowej nauki – badaniu 鈍iadomo軼i.
Rozszyfrowanie 鈍iadomo軼i uwa瘸 si wsp馧cze郾ie za ostatni nieznan dziedzin nauki. Badanie 鈍iadomo軼i prze篡這 w minionych latach nietypowe zainteresowanie zar闚no ze strony nauk przyrodniczych, jak i zg喚biaj帷ych tajniki umys逝. Anomalne zjawiska mentalne uznawane s za czynniki ogrywaj帷e istotn rol w naszym zrozumieniu 鈍iadomo軼i.
Najwa積iejszej rzeczy, kt鏎ej musimy nauczy si w pracach badawczych nad 鈍iadomo軼i, do鈍iadczyli鄉y ju na podstawie bada psi – my郵enie w kategoriach “albo/albo" prowadzi w 郵ep uliczk. Musimy zacz望 my郵e w kategoriach “zar闚no/jak i". Tak, jak foton jest zar闚no cz御teczk, jak i fal, tak i 鈍iadomo嗆 mo瞠 mie dwa odpowiadaj帷e sobie stany. Normalny stan 鈍iadomo軼i przyjmuje raczej form cz御teczkow, zlokalizowan w czasie i przestrzeni. W takim stanie cz這wiek traktuje siebie jako odizolowanie, niezale積e stworzenie. W niecodziennych, odmiennych stanach 鈍iadomo嗆 przyjmuje raczej form falow, niezlokalizowan w czasie i przestrzeni. Odpowiednio do tego cz這wiek prze篡wa w takich stanach oswobodzenie z granic; do鈍iadczenia identyfikacji, mistycznej jedno軼i i ponadczasowo軼i. Obydwa stany przejawiania si 鈍iadomo軼i s jednakowo wa積e. Pomi璠zy nimi znajduje si psi – kt鏎a 陰czy i dzieli.
Psi jest zjawiskiem po陰cze, przej嗆 i zmian. Pojawia si tam, gdzie ko鎍zy si niezmienno嗆, a nowe wy豉nia si zza horyzontu; gdzie zatracaj si zabezpieczenia i obco嗆 ukazuje swoje oblicze; w miejscach na granicy jawy i snu, pomi璠zy codziennym i niecodziennym stanem 鈍iadomo軼i; w chwilach os豉bionej uwagi. Jest zjawiskiem “dziurki od klucza", rozszczepienia pomi璠zy 鈍iatami, oknem otwieraj帷ym widok na bezgraniczno嗆 naszej egzystencji.


Nosferatoo
W oparciu o ksi捫k:
ELMAR R.GRUBER
TAJNY 名IAT PARAPSYCHOLOGII
  • 0

stat4u