Skocz do zawartości




Zdjęcie

Kolej próżniowa powstanie na Słowacji? Między stolicami nad Dunajem w 10 minut

kolej próżniowa hyperloop Słowacja Elon Musk SpaceX

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
3 odpowiedzi w tym temacie

#1

Legendarny..

    King of Nothing, Slave to No One

  • Postów: 958
  • Tematów: 185
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

*
Popularny

Kolej próżniowa czyli system kapsuł pasażerskich poruszających się z prędkością zbliżoną do prędkości dźwięku wewnątrz specjalnej rury może powstać na Słowacji. Rząd naszego południowego sąsiada chciałby wybudować już za 4 lata pierwszą linię łączącą Bratysławę z Wiedniem i Budapesztem. Podróż pomiędzy naddunajskimi stolicami z wykorzystaniem innowacyjnego środka transportu zajęłaby zaledwie ok. 10 minut. Hyperloop, bo tak nazywa się ta technologia początkowo rozwijany był przez Elona Muska właściciela m.in. SpaceX. Jego wizję kontynuuje firma Hyperloop Transportation Technologies.

 

hyperloop.jpeg

Fot/Space24.pl

 

Kolej próżniowa czyli system kapsuł pasażerskich poruszających się z prędkością dźwięku wewnątrz specjalnej rury może powstać na Słowacji. Jak informuje Dirk Ahlborn CEO Hyperloop Transportation Technologies (HTT) rząd w Bratysławie podpisał z jego firmą umowę na budowę linii łączącej stolicę Słowacji z Wiedniem i Budapesztem. Czas podróży w poruszającej się z prędkością ponad 1200 km/h kapsule ma wynieść z Bratysławy do stolicy Austrii 8 minut, a do stolicy Węgier 10 minut. W dalszej przyszłości kolejna linia miałaby połączyć dwa największe miast naszego południowego sąsiada: Bratysławę i Koszyce.

 

Termin realizacji pierwszej nitki przewidziany jest na 2020 rok choć sceptycy wskazują, że jest on raczej niemożliwy do realizacji z uwagi na innowacyjność i poziom skomplikowania konstrukcji, a także problemy z wykupem gruntów na których miałyby stanąć pylony kolejki. Koszt inwestycji szacowany jest na ok. 230 mln Euro. Firma HTT wybrała Słowację na miejsce inwestycji biorąc pod uwagę potencjał kraju w takich dziedzinach jak motoryzacja, inżynieria materiałowa i energetyka. Linia ma powstać na specjalnych naziemnych pylonach i być zasilana panelami słonecznymi. Jedna kapsuła będzie mogła pomieścić od kilku do kilkunastu pasażerów.

 

Hyperloop Transportation Technologies (HTT) już teraz pracuje nad budową pierwszego odcinka eksperymentalnej kolei przy autostradzie międzystanowej nr.5 łączącej San Francisco i Los Angeles. Linia ma być gotowa w 2018 roku, a koszt inwestycji ma wynieść 150 mln USD. W przyszłości to właśnie dwa największe miasta stanu Kalifornia mają szanse na otrzymanie pierwszego połączenia z użyciem Hyperloop. Ma ono skrócić czas podróży pomiędzy kalifornijskimi aglomeracjami do ok. 30 minut. Budowa linii kolei próżniowej ma być jednak łatwiejsza w Europie niż w Kalifornii biorąc pod uwagę ukształtowanie terenu, a także to, że na Słowacji i w sąsiednich krajach nie ma ryzyka wystąpienia trzęsień Ziemi.

 

Projekt kolei próżniowej został zaprezentowany przez Elona Muska, założyciela SpaceX, Tesli i PayPala w maju 2013 roku. Określił on wtedy hyperloop  jako skrzyżowanie samolotu Concorde, działa elektromagnetycznego i air hockeya. Elon Musk poinformował również, że linia kolejki może być zbudowana zarówno pod ziemią tak jak metro, jak i na powierzchni gruntu. Wizja rozwijana jest przez kilka firm, z których najbardziej zaawansowaną jest Hyperloop Transportation Technologies. W jej ramach nad kolejką pracują m.in. inżynierowie SpaceX, Boeing czy NASA w zamian za akcje firmy i udział w przyszłych zyskach.

 

Projekt budzi zainteresowanie także w Polsce. Grupa Hyper Poland złożona ze studentów i pracowników Politechniki Warszawskiej, Politechniki Wrocławskiej, a także warszawskich start-upów i firm brała udział w organizowanych przez SpaceX zawodach Hyperloop Pod Competition. Na platformie crowdfundingowej Hyper Poland zebrał kwotę 65000 zł, co ma pozwolić na budowę prototypu systemu w skali 1:24. Model kapsuły ma natomiast zostać niebawem zaprezentowany na Politechnice Warszawskiej. Członkowie zespołu zwracają uwagę, że dzięki zastosowaniu kolei próżniowej podróż z Krakowa do Gdańska mogłaby się skrócić do ok. 35 minut.

 

Kolej próżniowa hyperloop, jeśli tylko wejdzie do użytku może zrewolucjonizować transport pomiędzy głównymi europejskimi miastami skutecznie konkurując z samolotami. Podróż ma być szybsza, tańsza, łączyć centra miast, a także nie zabierać tyle czasu na formalności lotniskowe, co lot samolotem. W przyszłości może więc skutecznie zastąpić transport lotniczy na krótszych dystansach wewnątrz Europy lub USA.

 

 

Źródło: Space24.pl


Użytkownik Legendarny. edytował ten post 29.03.2016 - 17:03

  • 5



#2 Gość_.Uzurpator.

Gość_.Uzurpator..
  • Tematów: 0

Napisano

Wydaje mi się, że przez małą ilość pasażerów mogących w jednym kursie odbyć przejazd ceny biletów będą porównywalne do lotniczych w tym dużo wcześniejsze rezerwacje. To raczej nie będzie spontaniczny transport. No i zważając na koszt inwestycji 230 mln euro ciekaw jestem czy prywatnej firmie opłaca się taka inwestycja, która za życia może się nie zwrócić.


  • 0

#3

D.K..

    Semper invicta

  • Postów: 2491
  • Tematów: 2009
  • Płeć:Kobieta
  • Artykułów: 16
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Hm... patrząc na to z realistycznego punktu widzenia, to mam mieszane uczucia. Po pierwsze przeciążenia. Odległość między Wiedniem, a Bratysławą to jakieś 60 km, a więc jeśli ten odcinek ma zostać pokonany w 8 minut, to średnia wychodzi tak na oko 450 km/h. Zgaduję, że przejechanie takiego odcinka w podanym czasie będzie polegało najpierw na intensywnym rozpędzaniu kapsuły, a po krótkim (lub wręcz zerowym) czasie hamowaniu tak, aby trafić w stację docelową. Szczerze mówiąc nie chce mi się liczyć dokładnie, ale przypuszczam, że w obu przypadkach przeciążenie będzie wynosić około 1G albo i więcej -- a więc 8 minut w takich warunkach zdecydowanie nie będzie należało do przyjemności.

Po drugie ciekawa też jestem kwestii hałasu, wibracji itp., ale tutaj to można chyba tylko już gdybać i wróżyć z fusów.


  • 0



#4

noxili.
  • Postów: 2794
  • Tematów: 17
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Hm... patrząc na to z realistycznego punktu widzenia, to mam mieszane uczucia. Po pierwsze przeciążenia. Odległość między Wiedniem, a Bratysławą to jakieś 60 km, a więc jeśli ten odcinek ma zostać pokonany w 8 minut, to średnia wychodzi tak na oko 450 km/h. Zgaduję, że przejechanie takiego odcinka w podanym czasie będzie polegało najpierw na intensywnym rozpędzaniu kapsuły, a po krótkim (lub wręcz zerowym) czasie hamowaniu tak, aby trafić w stację docelową. Szczerze mówiąc nie chce mi się liczyć dokładnie, ale przypuszczam, że w obu przypadkach przeciążenie będzie wynosić około 1G albo i więcej -- a więc 8 minut w takich warunkach zdecydowanie nie będzie należało do przyjemności.

Po drugie ciekawa też jestem kwestii hałasu, wibracji itp., ale tutaj to można chyba tylko już gdybać i wróżyć z fusów.

 


 

. Zgaduję, że przejechanie takiego odcinka w podanym czasie będzie polegało najpierw na intensywnym rozpędzaniu kapsuły, a po krótkim (lub wręcz zerowym) czasie hamowaniu tak, aby trafić w stację docelową. 

A potem w stacji docelowej wchodzi specjalna ekipa i pompa próżniową   odsysa miazgę która pozostała z pasażerów po krótkim wręcz zerowym czasie hamowania. :)

 

W realu te średnie 450 km/s to tyko pole pod tym wykresem :

 

6.png

 

 

Droga początkowa i prędkość początkowa to zero

 

W praktyce  4 minuty rozpędzłaby sie do ok 1000km/h i drugie 4 minuty  hamowałby do zera . średnia v =500km/h

Przyspieszenie raptem a 0,12 G   :)


  • 0






Inne tematy z jednym lub większą liczbą słów kluczowych: kolej, próżniowa, hyperloop, Słowacja, Elon Musk, SpaceX

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości oraz 0 użytkowników anonimowych

stat4u