Skocz do zawartości




Zdjęcie

Silnik Magnetyczny


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
31 odpowiedzi w tym temacie

#1

sebastian578.
  • Postów: 35
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

*
Popularny

Witam wszystkich !

Pojawiam się na tym forum po niemal że 3 latach nieobecności, miło mi Was wszystkich widzieć ponownie :).

Przejdźmy do tematu naszej dyskusji, otóż ja, razem z kolegą, postanowiliśmy skonstruować taki silnik, pierwszy ma być małym prototypem, chcemy go zbudować abyśmy wiedzieli, „na czym stoimy" i jakie powinno być ułożenie magnesów względem siebie, oraz jaka ilość może być najlepsza, by silnik działał jak najlepiej.
Całość ma się składać z przynajmniej 2 modeli silników, różnej wielkości.
Założenie jest takie, żeby pierwszy skonstruować z magnesów neodymowych o średnicy 1 cm i grubości 5 mm (na płycie CD) i go przetestować.
Silnik składałby się z dwóch płyt CD, na których było by umieszczone po 8 magnesów na każdej. Magnesy muszą być ułożone tym samym biegunem w jedną stronę (inaczej kiepsko). Obok tarcz z magnesami (w tym przypadku z płyt CD) znajdowałoby się 6 magnesów, które służyłyby za magnesy "napędowe", i były by nieruchome. Obie płyty mają wedle założenia być położone jedna na drugiej, a pomiędzy nimi ma być 8 magnesów i na tej górnej kolejne 8 magnesów. Magnesy napędowe były by ułożone na równo z każdą z dwóch tarcz (po trzy na jedną). Oczywiście zdaje sobie sprawę, że magnesy napędowe również muszą być dobrze ułożone.
Ten projekt nazwaliśmy 1A... ;)

Kolejnym projektem miał by być większy silnik, w którym magnesy miałyby przynajmniej średnicę 3 cm i również składałby się z przynajmniej 2 tarcz z magnesami o średnicy ok 25 cm (tarcza). Jeśli silnik spełniałby te założenia (taki jest zamiar) to będzie super. Nie wiem jakie obroty uzyskam, a to mnie też ciekawi.

Będę się starał, aby postęp prac opisywać w tym, ewentualnie w kolejnym temacie (pewnie będzie to w tym temacie). Będę również dostarczał zdjęcia i niewykluczone, że filmiki, fajnie by było zamontować taki silnik w jakimś urządzeniu, zobaczyć czy będzie w ogóle działał.
Myślę, że temat będzie się cieszył choć znikomym zainteresowaniem, gdyż zakładam, że większy silnik uda nam się skonstruować dopiero w okolicy czerwca.

Pozdrawiam :)
  • 8

#2

MEfi..
  • Postów: 412
  • Tematów: 3
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Budowałem kiedyś coś takiego i muszę stwierdzić że pomimo niepowodzenia rzecz jest godna uwagi. Oczywiście nie liczyłem na żadne perpetuum mobile, ja chciałem zbudować bezstykowe łożysko magnetyczne, a "silnik" był raczej koncepcją testową.


Z doświadczenia mogę Ci podpowiedzieć z czym będziesz mieć najwięcej problemów - po pierwsze sposób przymocowania magnesów - one mają naprawdę dużą siłę - używałem wielu klejów, dopiero jakiś super-hiper-cyjanoakryl z jakimiś żywicami dał radę. Ale nie na długo bo okazało się, że klej wytrzymał, ale zaczęły się kruszyć same magnesy... Po drugie, będziesz mieć problem z precyzją - żadne prowizorki nie zdają egzaminu, zniszczyłem wiele różnych projektów (tzn. same się zniszczyły, bo jak próbujesz to uruchomić to model robi wszystko żeby się rozpaść i zawsze znajduje słabe punkty), dopiero jako-tako sprawdziło się jakieś koło pasowe od starego opla.
Życzę Ci dużo wytrwałości i powodzenia, czekam niecierpliwie na relacje z postępów.

Jakby co służę radą.

  • 2



#3

            .

    Equilibrium

  • Postów: 288
  • Tematów: 41
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 1
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Witam. Pomysł fajny w ogóle temat interesujący. Jak kolega wyzej napisał prowizorki nie wchodzą w gre. Jak masz kase to zrób projekt i skorzystaj z usług CNC a bedziesz miał wszystko dopasowane co do setnych milimetra. Dobrym materiałem byłby poliamid oraz zastosuj łożyskowania lub przynajmniej tuleje.
pozdrawiam i bede sledził temat.
  • 2



#4

Jacaca.
  • Postów: 117
  • Tematów: 29
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Kanadyjscy naukowcy skonstruowali dzialajacy silnik magnetyczny i sluch po calym wydarzeniu zaginal...
  • 0

#5

sebastian578.
  • Postów: 35
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Witam,

Dziękuję za dobre rady ;), oczywiście myślałem żeby magnesy przymocować do tarczy za pomocą żywicy epoksydowej, i jeśli będzie trzeba to skorzystam też z maty szklanej, by się lepiej wszystko trzymało (mam pewne doświadczenie z korzystaniem z żywicy, więc nie powinienem mieć wielkich problemów).

Wstawiam rysunki które wykonałem kilka dni temu, są troszeczkę niewyraźne, ale to tylko rysunki, zdjęcia na pewno będą bardziej wyraźne :)

Ten drugi rysunek robiłem prawie miesąc temu, przedstawia silnik który chyba mimo wszystko nie będzie wykonany, składa się z 8 tarcz po 8 magnesów na każdej, była by to być może strata czasu, gdyż zamiast niego, chcieliśmy wykonać większy model, z większymi magnesami, poza tym, w tej chwili kombinujemy z takim ustawieniem magnesów jak na pierwszym rysunku. Magnesy są ustawione "na stojąco", tym samym biegunem w kierunku obrotu.


Jak widzicie, pierwszy silnik składał by się z ruchomego ramienia, które można przybliżać i oddalać od tarcz, powodując jego działanie, bądź przy odsuwaniu przestanie działania silnika.




Dołączona grafika


Dołączona grafika

Użytkownik sebastian578 edytował ten post 27.12.2012 - 12:30

  • 0

#6

MEfi..
  • Postów: 412
  • Tematów: 3
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Jacaca, silnika jako takiego nie da się skonstruować Dołączona grafika. Skąd niby miałby brać energię? Jedyne co można osiągnąć to jakby rodzaj ekstremalnie wydajnego koła zamachowego, które wprawione w ruch będzie się obracać baaardzo długo.
Teoretycznie można rozważyć model idealny, superprecyzyjny, bez strat i oporów, w takim przypadku energia będzie czerpana aż do rozmagnesowania zniszczenia magnesów. W naturze nic nie bierze się znikąd.
Tak naprawdę trzeba się liczyć ze stratami strumienia magnetycznego, oporami tarcia i powietrza, a przecież jeszcze silnik z zasady ma być obciążany jeszcze tym, co ma napędzać.

P.S. Sebastian, w Twoim projekcie jest za mało magnesów, układ znajdzie martwy punkt w sekundę.

Użytkownik MEfi. edytował ten post 27.12.2012 - 12:45

  • 1



#7

Jacaca.
  • Postów: 117
  • Tematów: 29
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Wynalazca z Turcji, Muammer Yildiz, zademonstrowal wlasna wersje silnika magnetycznego na uniwersytecie Delft w Holandii. Silnik dzialal bez problemow i przestojow przez 10 minut. Skutecznosc wynalazku szacowano na 250W. Warto zglebic ten temat.
  • 0

#8

sebastian578.
  • Postów: 35
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Tak, właśnie nie wiem jak ten wynalazca z Turcji dokładnie go skonstruował...


"P.S. Sebastian, w Twoim projekcie jest za mało magnesów, układ znajdzie martwy punkt w sekundę. "

Również zauważyłem ten "mały" problem, będę próbował zrobić tak żeby było dobrze i wszystko działało, nawet jeśli ilość magnesów miała by być większa.

Użytkownik sebastian578 edytował ten post 27.12.2012 - 16:56

  • 0

#9

Jacaca.
  • Postów: 117
  • Tematów: 29
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Warto rowniez zapoznac sie ze silnikiem na magnes staly Howarda Johnsona, po 6 latach utarczek z ekspertami z amerykanskiego urzedu patentowego, uzyskal na niego patent w 1979 roku wczesniej slyszac od tych ekspertow, ze nie udzielaja patentow na maszyny typu perpetum mobile.
  • 0

#10

hayashi.
  • Postów: 232
  • Tematów: 7
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Czytałem ten wątek z zaciekawieniem, jednak mam pytanie - od kiedy skuteczność liczy się w watach..?
Poza tym nie wiem, czy można nazwać to silnikiem - z definicji silnik przekształca różne rodzaje energii
w energię mechaniczną, niezależnie czy jest to energia elektryczna czy energia spadającej wody
w turbinach wodnych. Wydaje mi się, jak już było wcześniej powiedziane - jest to tylko koło zamachowe
zdolne zmagazynować dużą ilość energii.

Co do tych "patentów" w USA - jeżeli jest tam możliwość opatentowania "prostokąta z zaokrąglonymi
rogami" to nie zdziwiłbym się, gdyby opatentowali "perpetuum mobile".

Oczywiście należy tutaj dodać, że ze względu na tarcie, opory, różne straty nie jest możliwa budowa
tego rodzaju maszyny.
  • 0

#11

            .

    Equilibrium

  • Postów: 288
  • Tematów: 41
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 1
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Tak szczerze to czy bedzie czy nie bedzie działac to sie nie liczy. W tym wypadku liczy sie zapał i chec do pracy gdzie niektórym tego brakuje. :)
  • 1



#12

MEfi..
  • Postów: 412
  • Tematów: 3
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Co prawda nie mam dokumentacji swojego projektu żeby się nią podzielić, ale znalazłem w sieci coś bardzo podobnego.
Działa na nieco innej zasadzie niż model Sebastiana, łatwiej w nim wyeliminować martwy punkt, ale wymaga niebywałej precyzji i pochłania sporo magnesów.



P.S.
Zapomniałem o najważniejszym! W prezentowanym modelu, ani w żadnym z tej serii które są obecne w necie, nie wspomina się o dodatkowych ciężarkach zamachowych. Bez nich każdy model zatrzyma się po kilku lub kilkunastu obrotach!
Ciężarki muszą być tak rozmieszczone, by dawać dodatkowy moment obrotowy w momencie gdy "rozrząd" unosi magnes poprzeczny.
W moim modelu był tylko jeden V-gate na całym obwodzie walca, więc układ wykazywał silną pulsację, ale działał o wiele dłużej niż bez ciężarka.

Użytkownik MEfi. edytował ten post 28.12.2012 - 12:50

  • 1



#13

sebastian578.
  • Postów: 35
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Zastanawiam się teraz nad pewnym nieco innym rozwiązaniem mocowania magnesów do tarczy. Dzisiaj próbowałem zrobć to żywicą, i szczery będę, ledwo dawała radę (ale chyba z mojej winy, gdyż źle wymieszałem mieszankę utwardzacza z żywicą) :P . Myślę, czy nie bezpieczniej i lepiej było by "wbudować" magnesy w tarczę (gdzieś w internecie widziałem właśnie taki patent). Magnesy mają 1 cm średnicy, tarcza (drewniana) też by miała 1 cm grubości, w odpowiednich miejscach powywiercało by się otwory, do których powkładało by się magnesy w odpowiednim kierunku. Myślę że otwory powywiercane dość blisko brzegu tarczy (nie na samym brzegu) dały by radę utrzymać magnesy, które dodatkowo po przymocowaniu, można czymś przykryć, lub przykleić, by się trzymały. Jutro zobaczę co i jak, bo to może być lepsze rozwiązanie, narzędzia chyba mam w domu, wiertarkę na bank mam, ale szlifierka by się jeszcze przydała. Coś jeszcze wymyślę, będzie dobrze.

P.S. Sebastian, w Twoim projekcie jest za mało magnesów, układ znajdzie martwy punkt w sekundę.


Myślałem też o takim rozwiązaniu, że silnik miał by jedną tarczę, ale na niej było by 16 magnesów, a na ramieniu kolejne 6 napędowych (napędowe nie mogą być ułożone równo, bo silnik się zatrzyma, muszą mieć większe, bądź mniejsze odstępy od siebie niż te na tarczy)

Ale dziękuję za spostrzeżenia :)

Użytkownik sebastian578 edytował ten post 28.12.2012 - 23:12

  • 0

#14

MEfi..
  • Postów: 412
  • Tematów: 3
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Dwie uwagi - drewno nie bardzo się nadaje, lepiej jest użyć jakiegoś tworzywa (mniej się szarpią krawędzie przy obróbce), a druga to taka, ze pamiętaj, ze pole magnetyczne maleje w kwadracie odległości chyba, w każdym razie im precyzyjniej, tym lepiej.

Nie chciałbym Cie zniechęcać, ale ja też próbowałem z tarczą, tylko że magnesy na stojanie były wokół całej tarczy. Układ w ułamku sekundy ustawiał się w martwym położeniu a wirnika nie miałem siły obrócić ręką Dołączona grafika. Te magnesy są naprawdę mocne, a im jest ich więcej tym większe siły działają. Efekt taki, że chciałem zbudować łożysko, a zbudowałem hamulec Dołączona grafika.
Próba ze stojanem o niepełnym (tak jak u Ciebie) obwodzie skończyła się zniszczeniem modelu - wirnik wystrzelił z modelu aż ledwo zdążyłem się uchylić... i wtedy zainteresowałem się V-gate'em.

Jeżeli Cię ciekawi jaki układ zastosowałem - na wirniku zdublowany heksagon, na stojanie zdublowany pentagon (odpowiednio 24 i 20 magnesów). Wersja V-gate pochłonęła 96 sztuk na wirnik + 12 na stojan (połączone w szereg).
  • 0



#15

sebastian578.
  • Postów: 35
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Witam po kilku dniach nieobecności.

Praca nad silnikiem się posunęła do przodu, chciałem przedstawić tarczę w którą zamierzam wbudować magnesy.
W tarczy wywierciłem, i poprawiłem potem pilnikiem otwory na magnesy, są one wymierzone równo. Po środku zrobiłem wielki otwór żeby tarcza była lżejsza, na górze tarczy i na spodzie zamierzam zamontować dwie płyty CD aby magnesy nie powylatywały. Teraz już powoli muszę pomyśleć nad ramieniem napędzającym tarczę...

Drugie zdjęcie robiłem pod lekkim kątem i wyląda jak by tarcza nie była symetryczna...w rzeczywistości jest ona równa, myślałem jeszcze czy środkowego otworu lekko nie poprawić.

Magnesy mimo tych mniej lub mocniej zniekształconych dziur wchodzą pod kątem prostym do brzegu tarczy, (sprawdzone).

Oto zdjęcia tej tarczy:


Dołączona grafika



Dołączona grafika

Użytkownik sebastian578 edytował ten post 04.01.2013 - 14:33

  • 1


 

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości oraz 0 użytkowników anonimowych

stat4u