Skocz do zawartości




Zdjęcie

Tajemnica katedry w Chartres.


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
4 odpowiedzi w tym temacie

#1

no_user.
  • Postów: 78
  • Tematów: 8
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Słynna katedra Notre-Dame w Chartres nie jest miejscem zwyczajnym. Oto kilka tajemnic i frapujących ciekawostek na jej temat. Znajduje się tam np. zagadkowy labirynt
................................................................
Z http://www.gwiazdy.com.pl/50_98/2.htm:
"Światynie światła.
Kryją w sobie wiele tajemnic. Nikt nie wie, kto zaprojektował i skąd wziął pomysł na pierwszą z nich - najwspanialszą i najbardziej tajemniczą - katedrę w Chartres. Mówi się, że wiedzę potrzebną do jej zbudowania przywieźli z Jerozolimy templariusze, którzy odkopali w Świątyni Salomona Arkę Przymierza z zawartymi w niej Tablicami Praw. Chyba już nigdy nie poznamy prawdy. Wiadomo jednak, że ta katedra stoi w miejscu kultu jeszcze z czasów pogańskich, a ziemia pod nią nasycona jest niezwykłą mocą
Kamienna ścieżka o długości niemal ćwierć kilometra, tworząca na posadzce symetryczne zwoje, powinna doprowadzić do serca labiryntu, ale to wcale nie jest takie proste. Wędrowiec trafia najczęściej do punktu wyjścia, co ma go skłonić do pobożnych rozważań o nędzy ludzkiej kondycji i ludzkich zamiarów. W średniowieczu pokutnicy przebywali tę drogę na klęczkach w aż dwie godziny. Skupienie i wysiłek pozwalały na oderwanie się od rzeczywistości, na zatracenie poczucia czasu.
Labirynty w średniowiecznych świątyniach wiązano z tradycją pielgrzymki do Ziemi Świętej czy z "Jeruzalem Niebieską" - rajem dla wybranych i obdarzonych Łaską. Zaskakująco rzadko w centrum labiryntu pojawiały się chrześcijańskie symbole. Czasem znajdowały się tam przeróżne napisy, czasem lustro, w którym nabożny pątnik mógł obejrzeć własną twarz. To zwierciadło miało podkreślać dwoistość ludzkiego istnienia: biologicznego i duchowego, może nawet magicznego.
Aż do XV wieku nowicjusze zakonni śpiewali pieśni wielkanocne, tańcząc pod wodzą swojego przeora wokół labiryntu. Ten obrzęd nie ma żadnego powiązania z liturgią chrześcijańską. Może dlatego labirynty zostały bezlitośnie usunięte z posadzek. Zachowały się tylko w Chartres i w Amiens (choć w Amiens labirynt nie jest autentyczny; usunięto go w XIX wieku i zastąpiono kopią). Labirynty to jedyne miejsca, gdzie można było znaleźć nazwiska lub - częściej - tylko przydomki mistrzów i zobaczyć ich namalowane postaci z narzędziami: cyrklem, linią, ekierką i poziomicą w ręku. Aleksandra Olędzka-Frybesowa, badaczka średniowiecznych katedr, twierdzi, że labirynty miały związek z tajemnymi obrzędami budowniczych, które później częściowo odrodziły się w rytuałach masońskich. Oczywiście, hierarchowie kościelni nie chcieli się przyznać, że magia przeniknęła do wnętrza świątyń. Labirynty usuwano z posadzek katedr pod pretekstem, że bawiące się w nich dzieci przeszkadzają wiernym w nabożeństwach...
Labirynt katedry w Chartres ukrywa jeszcze jedną tajemnicę. Badania radiestezyjne wykazały, że w jego centrum istnieje silne promieniowanie, podobne do tego, jakie odnotowano pod chórem. Tam właśnie zbiega się 14 cieków wodnych sztucznie przemieszczonych przez budowniczych katedry. Chodziło o to, by w miejscu o najsilniejszym promieniowaniu energii geopatycznej dochodziło do interakcji między organizmem ludzkim a polem geomagnetycznym Ziemi. Dzięki zaburzeniu świadomości, a może po prostu wprowadzeniu jej w wyższy stan, spowodowany oddziaływaniem impulsów elektromagnetycznych na mózg, osoba znajdująca się w centrum labiryntu doznawała duchowego oświecenia. Może to też było powodem likwidowania labiryntów. Nie wolno było przecież dopuścić do tego, by liczba wtajemniczonych nadmiernie rosła."
................................................................
Za "Cuda Świata. Przewodnik po skarbach cywilizacji" Oficyna wydawnicza MULITICO Warszawa 1992, podaję następujące informacje:
1) Do XVII wieku czczono w katedrze figurę brzemiennej Madonny, której pochodzenie, jak się uważa, sięga czasów pogańskich i która mogła wyobrażać celtycką boginię matkę. Podczas Rewolucji Francuskiej figurę spalono.
2) Miejsce, w którym stoi katedra, uważane było za święte na długo przed pojawieniem się na tych terenach chrześcijaństwa. Za czasów Rzymian i wcześniej stało w tym miejscu celtyckie, pogańskie sanktuarium.
................................................................
Za http://www.actosdeamor.com/temple.htm
1) Inskrypcja nad portalem katedry brzmi: "Hic dimittitur Archa Cederis", czyli "Tu jest złożona Arka".
To nasuwa związki budowniczych katedry z templariuszami.
................................................................
Za "Niezwykłe miejsca, niezwykłe krainy" Przegląd Reader's Digest:
1) Wg legendy wiedza architektoniczna potrzebna do zbudowania katedry pochodziła od templariuszy, którzy to rycerze pod wodzą Bernarda z Clairvaux, wyruszyli na poszukiwanie wiedzy ukrytej pod ruinami Świątyni Salomona. Po ich powrocie zaczęły szerzyć się pogłoski, że odnaleźli oni słynną Arkę Przymierza, kryjącą wiele sekretów natury, m.in. Złotą Liczbę 1,618. Odległości między filarami, długości chóru, transeptu i nawy są jej wielokrotnościami.
2) 37 metrów poniżej Świętego Centrum katedry znajduje się tafla wody w studni druidów.
................................................................
Za http://www.ancientsp...om/greenman.htm
1) W ponad 70 miejscach katedry odnaleźć można podobiznę tzw. "zielonego człowieka" utożsamianego z celtyckim bóstwem Cernunnosem. Podobne pogańskie wyobrażenie umieszczone w celach dekoracyjnych odnaleźć można na grobie papieża Juliusza II w Rzymie.
................................................................
http://www.labyrinth...m/chartres.html - pod tym adresem można pokonać wirtualny labirynt z Chartres.
................................................................
http://www.lessons4l...s_labyrinth.htm - inne ciekawe łącze.
................................................................
  • 2

#2

+......

    Wędrowiec

  • Postów: 710
  • Tematów: 125
  • Płeć:Kobieta
  • Artykułów: 1
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Wspaniała monumentalna budowla o przepięknych kolorowych witrażach (2000 m^2) :P
Barwione szkło gotyckie ma wyjątkową moc - zamienia szkodliwe promieniowanie ultrafioletowe na dobroczynne światło. Potrafi też wzmacniać światło - obojętnie, czy na zewnątrz jest słoneczna pogoda czy nie, w środku katedry światło jest zawsze takie samo.
Szkło gotyckie pojawiło się na początku XII wieku i zniknęło nagle w połowie XIII w. Nikt nie potrafił później go wytworzyć.
za http://www.gwiazdy.com.pl/16_99/23.htm
  • 0



#3

Erik.
  • Postów: 927
  • Tematów: 106
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Kto był w katedrze w Chartres, ten wie, że nie jest to jakiś pierwszy lepszy kościół i po jego opuszczeniu nie jest się już tym samym człowiekiem co poprzednio.
Jest to najstarsza katedra zbudowana w stylu gotyckim, to miejsce jak i powstała tutaj budowla jest tajemniczym, mistycznym miejscem kultu.

Według pomiarów pana Leszka Mateli moc promieniowania Wielkiej Piramidy wynosi wewnątrz tzw. Komory Królewskiej 170 000 jednostek BSM. „Jest to najsilniejsze promieniowanie, z jakim spotkałem się do tej pory” mówi pan Leszek. „Dla porównania, promieniowanie zdrowego terenu to 6500 jednostek mierzonych w tejże skali. A jego wartość wewnątrz piramidy przewyższa ponad 26-krotnie tę wielkość. Na zewnątrz natężenie promieniowania jest mniejsze i wynosi przy podstawie budowli od strony zachodniej 50 000, północnej 100 000, południowej 75 000, natomiast od strony wschodniej 50 000 jednostek BSM. Z kolei na czubku piramidy natężenie promieniowania osiąga poziom 140 000 jednostek, podobnie jak w podziemnej komorze znajdującej się 30 metrów pod powierzchnią ziemi.
Pozostałe piramidy nekropolii w Gizie nie generują tak silnych promieniowań jak Wielka Piramida”.
Drugą pod względem wartościowości promieniowania według Leszka Mateli jest właśnie katedra w Chartres we Francji - 150 000 jednostek BSM,

Użytkownik Erik edytował ten post 30.12.2010 - 21:13

  • 3



#4

Erik.
  • Postów: 927
  • Tematów: 106
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Niejaki Pierre Derlon przez trzydzieści lat zajmował się badaniem obyczajów francuskich plemion cygańskich. Już na samym początku swych badań zauważył on, że „starsi rodu” często w czasie dnia udawali się w miejsce zwane „ogrody wtajemniczenia” i zawsze w tych tajemnych cygańskich miejscach znajdowały się figury geometryczne wykonane z drewna i blachy: prostokąt, kwadrat i koło pomalowane na przemian na niebiesko i czerwono. Jak się później okazało, kiedy Cyganie zdradzili swą tajemnicę Derlonowi, jest to ich sposób wchodzenia w inne stany świadomości i wewnętrzne zakątki poznania. Metoda polegała na tym, iż medytujący siada przed rozłożonymi tablicami i patrzy na nie lekko zezując, tak aby obydwa rzędy figur pozornie podwajały się i wreszcie łączą pośrodku w jeden. Jak się okazuje ogólny rzut poziomy katedry w Chartres opiera się na trzech figurach geometrycznych o takiej samej powierzchni, tajemniczych tablicach Grala. Prostokąt o stosunku boków wynoszącym 2:1 tworzy podstawę i określa wielkość prezbiterium. Kwadrat ustala swoimi rogami szerokość nawy podłużnej, natomiast koło styka się dokładnie z głównym portalem, ustalając w ten sposób długość nawy podłużnej. Jest to ta sama idea trzech figur z cygańskich „ogrodów wtajemniczenia”.
Nie zapominając o słynnym jedynym istniejącym kościelnym labiryncie, należałoby przybliżyć znaczenie kształtów labiryntów. Kwadrat- Noc, Czerń, Wiara. Ośmiobok-Świt, Czerwień, Wtajemniczenie. Koło- Dzień, Biel, Wiedza. Labirynty w średniowiecznej Europie były ułożone w takim porządku, aby pielgrzym idący do Ziemi Świętej, jeśli zaczynał drogę od punktu wyjścia, musiał napotkać najpierw kwadrat, następnie, o kilka postojów dalej, ośmiobok, zanim zrealizował w kole własną kwadraturę koła czyli poznanie, u Egipcjan zapisywaną w arytmetycznym rachunku 22 : 7, czyli w liczbie Pi. Tak więc Flandria, Anglia i Niemcy podzieliły się czworobokami. Ośmiościan panował niżej, aż do Sekwany, od której na południe stawały się one okrągłe. Tajemna wiedza kwadratury koła, mieszcząca w sobie subtelną siłą łączącą w sobie Wiarę, Wiedzę i Różokrzyżowe wtajemniczenie, istniejące na długo przed powstaniem realizujących ten plan w strukturze i umiejscowieniu katedr templariuszy.
  • 3



#5

antietam.
  • Postów: 320
  • Tematów: 114
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 34
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

u Egipcjan zapisywaną w arytmetycznym rachunku 22 : 7, czyli w liczbie Pi. Tak więc Flandria, Anglia i Niemcy podzieliły się czworobokami. Ośmiościan panował niżej, aż do Sekwany, od której na południe stawały się one okrągłe. Tajemna wiedza kwadratury koła, mieszcząca w sobie subtelną siłą łączącą w sobie Wiarę, Wiedzę i Różokrzyżowe wtajemniczenie, istniejące na długo przed powstaniem realizujących ten plan w strukturze i umiejscowieniu katedr templariuszy.


Trochę o magii cyfr i architekturze :
Tradycja podaje że trzy "Stoły Graala" - okrągły, kwadratowy oraz prostokątny miały ten sam obwód, a liczba Trzy była Dwa-Jeden,
te sprecyzowanie 2-1 jest naturalną proporcją tabelaryczną złotego podziału. Wiadomo że podział ten bywał używany jako norma
w architekturze służącym do ustalania proporcji, używany jest dzisiaj do projektowania szkieletów konstrukcji, wzorów projektowych itp.

Dokładny stosunek matematyczny wynosi 0, 618 : 1 .

Złoty podział opiera się na podziale obszaru przez pochodne prostokąta pierwiastkowego i nie wymaga żadnej "formy pomiaru".

Prostokąty pierwiastkowe mogą być tworzone z kwadratu przy użyciu " wyłącznie cyrkla ".

Prostokąty cechujące się dokładnymi stosunkami wielkości liczbowych takimi jak 3:2, 5:4 itd.. zostały zdefiniowane jako "Statyczne" ale prostokąty pierwiastkowe są " Dynamiczne".
Powstaje jakaś szczególna harmonia na mocy spokrewnionych proporcji

Atrybuty "statyczny" i "dynamiczny" są w sposób naturalny spełnione zarówno w kwadracie ( 1 = 1:1 = √1:1 ),
jak i w przedłużonym kwadracie ( 2 = 2:1 = √4:1 ).

Przekątna tego podwójnego kwadratu ( która sama równa jest √5 ) , była szeroko używana przy konstruowaniu świątyń .

Związana jest bezpośrednio z proporcją złotego podziału i wynosi √5 + 1 + 2 = 1,618.

Złoty podział istnieje, gdyż stosunek większej wielkości do mniejszej wielkości jest równy stosunkowi sumy obydwu tych wielkości do wielkości większej.

W matematyce złota liczba 1,618 jest symbolizowana grecką literą Φ ( Fi). Numerycznie posiada ona wyjątkowe właściwości matematyczne : 1,618 - 0,618 = ( 1 + 1,618 ) = ( 1,618 x 1,618 ) = 2,618 tak więc Φ.

W dowolnym wzrastającym postępie ( geometrycznym) , gdzie Φ jest stosunkiem dwóch kolejnych wyrazów do ciągu, każdy wyraz jest równy sumie dwóch poprzednich.

Osobliwość ta pozwala na proste obliczanie dowolnego ciągu i co ciekawe , z kolejnych dwóch kolejnych członów WSZYSTKIE mogą być zdefiniowane TYLKO przy użyciu cyrkla !?

Jako konsekwencję złotego obliczenia można uzyskać niewymierną liczbę Π ( Pi) : 2,618 (Φ2) x ( 12/10) = 3,1416 = Π

Jest to stały czynnik , który ułatwia obliczenie obwodu mając stałą średnicę. Stąd też okrąg może być wyliczony na podstawie jego kwadratowych i prostokątnych odpowiedników posiadających równe obwody:

Połowa boku kwadratu x √1,618 = promień, dlatego ( promień x 2) x Π = obwód.

Słynny wizerunek Promienistego, to koło obejmująca człowieka symbolizowanego jako pięcioramienna gwiazda.
Z niej za pomocą TYLKO kwadratu oraz cyrkla wyprowadza się WSZYSTKIE inne figury geometryczne, każda w bardzo precyzyjnej relacji względem innych.

Alegorycznie Okrągły Stół jest stołem - intuicji , Kwadratowy - intelektu, a Prostokątny oznacza mistycyzm.

To nie przypadek że templariusze stawiali swoje kościoły na fundamentach mających kolisty kształt.

Największe wrażenie oraz podziw budzi użycie geometrii w architekturze gotyckiej.

Głównym wizualnym aspektem budowli gotyckich jest sklepienie krzyżowe , które po raz pierwszy pojawiło się około 1130 roku, o dziwo zaraz po powrocie templariuszy z krucjaty do Ziemi Świętej.

W architekturze gotyckiej sklepienie krzyżowe stanowi dynamiczny wzmacniacz, wydaje się że strumień telluryczny niesiony jest pionowo do góry. Można regulować działanie fal dźwiękowych pod ostrołukiem a stopień rezonansu zmienia się w zależności od konkretnego sklepienia, budynki gotyckie były często strojone .

Sklepienie żebrowe wykorzystujące łuki przyporowe kierowały energię budynków w górę, co w sumie pozwalało ludziom przyjąć jeszcze bardziej wyprostowaną postawę.

Można powiedzieć to samo o muzyce że jest to geometria w postaci dźwięków dlatego że są to te same związki co w świętych proporcjach architektonicznych, ale to już jest inna historia.

Użytkownik antietam edytował ten post 02.01.2011 - 11:19

  • 0





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości oraz 0 użytkowników anonimowych

stat4u