Skocz do zawartości




Zdjęcie

"ANLAGE SÜD"


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
13 odpowiedzi w tym temacie

#1

Macia
  • Postów: 30
  • Tematów: 5
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Strzyżów: Bunkier kolejowy

Jest w Strzyżowie obiekt niezwykły, tajemniczy, rozpalający wyobraźnię, a przy tym nie do końca zbadany, otoczony legendą. Zadziwiające jak mało o nim wiemy oprócz tego, że jego budowę wiąże się z osobą Hitlera. Zaskakujące, że ta, bez wątpienia największa atrakcja turystyczna miasta nie ma żadnego oznakowania. Idąc lub jadąc od stacji kolejowej w Strzyżowie, po lewej stronie torów w kierunku Żarnowej, docieramy wąską, wWejście do Tunelu części asfaltowaną drogą do ciemnej czeluści tunelu, wydrążonego pod Żarnowską Górą. Można przez niego przejść, a nawet przejechać samochodem na druga stronę góry.
Nad brzegiem Wisłoka, jakieś 200 metrów od mostu. Tunel ma 465 metrów długości,. 8 szerokości, 5,5 wysokości. Jego ściany są wzmocnione potężnym, żelbetonowym pancerzem. W górnej części sklepienie jest ceglane. Szczelinami w konstrukcji sączy się woda. Przy wylocie tunelu od strony Żarnowej zachowały się jeszcze solidne żelazne wrota i w górze budka wartownika. Można też zauważyć ślady po szynach kolejowych. Obiekt imponuje ogromem, wysoką jakością wykonania, przytłacza zaś surowym, nieco ponurym wyglądem. Tunel zbudowali Niemcy w latach 1942-1943. Prowadziła do niego bocznica linii kolejowej. We wnętrzu mieścił się cały skład liczącego kilkadziesiąt wagonów pociągu. Niedaleko stacji widnieje zarys bunkra. Podziemne przejście łączyło bunkier z tunelem. Zagadką pozostaje przeznaczenie tunelu. Informacje jakoby była to tajna fabryka broni lub jakichś wojskowych urządzeń nie znajdują potwierdzenia. Nie ma tam bowiem ani drugiej, podziemnej kondygnacji, ani bocznych komór i innych, dodatkowych pomieszczeń. Nic, tylko gładkie, betonowe ściany i takaż posadzka. Możliwe, że istniały plany rozbudowy obiektu lecz nie zostały zrealizowane. Stosunkowo słaba obrona - jeden bunkier od strony Strzyżowa, wskazuje także na to, iż tunel nie miał szczególnie ważnego znaczenia wojskowego. Budowla pod Żarnowską Górą jest jednak tylko jednym z dwóch elementów " kwatery Hitlera " - jak nazywają te obiekty okoliczni mieszkańcy.
Dołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafikaDołączona grafika

Stępina : Bunkier kolejowy

Jej druga część znajduje się w Stępinie ( 14 km od Strzyżowa, dojazd szosą Strzyżów - Jasło - Krosno, potem w prawo w miejscowości Cieszyna), a wiadomości na jej temat są znacznie bogatsze. Wznoszenie obiektów w Stępinie rozpoczęli Niemcy w 1940 roku. Pracowało tu około 2 tys. inżynierów, techników, specjalistów, wykwalifikowanych robotników oraz ponad 2 tys. więźniów z obozów w Szebniach i Frysztaku. Jednym z nich był Kazimerz Kleja, który tak wspomina wydarzenia sprzed lat: "...nieprzerwanym strumieniem, koleją i ciężarówkami, spływały cement, kruszywo, tarcica, stal zbrojeniowa. Zaskakiwało tempo prac, stopień mechanizacji oraz ogromna klauzula tajności budowy. Warty esesmanów, tysiące metrów siatki maskującej, plastikowe drzewa, " rosnące" przy drogach dojazdowych, a szczególnie labiryntowe dojazdy, przed którymi nawet niemieccy kierowcy musieli opuszczać szoferki, robiąc miejsce dla wtajemniczonych wojskowych. Jedną z form ochrony tajemnicy było również to, że na zewnątrz toczyło się normalne życie... Budowę realizowały "Organisation Todt" oraz firma "Askania"... W ciągu niecałych dwóch lat powstał imponujący zespół obiektów. Najistotniejszym, największym i budzącym zdumienie jest tunel o długości blisko 500 metrów. W przeciwieństwie do budowli strzyżowskiej, ten stoi na otwartej przestrzeni, w dolinie potoku Stępinka. Jest z daleka widoczny, łatwy do zlokalizowania, a zatem - i do zniszczenia z powietrza. Wystarczyło przesunąć go o kilkadziesiąt metrów, by znalazł się we wnętrzu góry, w miejscu bez porównania bezpieczniejszym, zupełnie ukryty. Można go było również zagłębić w ziemi, czyniąc mniej rzucającym się w oczy. Dlaczego wybrano tę nielogiczną, wręcz dziwaczną koncepcję? Nie wiadomo. Do tunelu prowadziły tory od stacji kolejowej w Wiśniowej. W otoczeniu zbudowano trzy potężne bunkry, także sterczące wysoko, wręcz prowokująco. W odniesieniu do zespołu stępińskiego również krążą plotki i legendy utrzymujące, że miał toWrota być skarbiec III Rzeszy lub fabryka tajnej broni, z pomocą której Hitler chciał odmienić losy wojny. Brak jakichkolwiek dowodów na potwierdzenie tej tezy. Tymczasem z dokumentów niemieckich wynika, że w Stępinie znajdował się " Obiekt Południowy Fuhrera", przygotowywany zapewne jako miejsce dowodzenia dla sztabu grupy armii " Południe" podczas realizacji planu " Barbarossa". Co prawda wątpliwości budzi fakt, iż przy tunelu, po bokach, są tylko nieduże pomieszczenia, zupełnie nie odpowiadające potrzebą sztabu, jednakże wydaje się, że naziemna część tunelu, to ledwie fragment ogromnej, w większości ukrytej pod ziemią budowli. Mieszkaniec Stępiny, Franciszek Grela jest jedynym Polakiem, który miał możność obejrzeć owe, podziemne pomieszczenia. Wchodziło się do nich po schodach, wnętrza były wygodne, komfortowo urządzone ( dywany, boazerie, mozaiki itp.). Jeśli istnieją one rzeczywiście, a to bardzo prawdopodobne, są zalane wodą. Być może uda się kiedyś osuszyć teren i zejść do niższych kondygnacji tunelu. A wtedy zostanie rozwiązana kolejna, frapująca zagadka z okresu II wojny światowej. Mimo wielkiego pośpiechu nie zdołano ukończyć budowy "szańca" w Stępinie przed atakiem Niemców na ZSRR. Zabrakło miesiąca, a może dwóch. 27 sierpnia 1941 r. w Stępinie doszło do niezwykłego wydarzenia. Z Krosna przyjechały dwie kolumny wojskowych samochodów, a szczególnymi gośćmi małej wioski byli Hitler i Mussolini. Tego dnia, wcześniej widzieli Hitlera mieszkańcy Krosna. Samolot fuhrera wylądował na lotnisku, stamtąd Hitler w otoczeniu licznej, wojskowej eskorty udał się do Stępiny. Samochody zatrzymały się obok tunelu, przed specjalnie przygotowanym budynkiem, obaj przywódcy wysiedli, rozejrzeli się po okolicy, a następnie weszli do pomieszczeń. Rozmowy trwały kilka godzin, następnie Hitler i Mussolini odjechali. Są ludzie twierdzący, że Hitler był jeszcze raz w Stępinie, w 1944 roku ale nie wydaje się to prawdopodobne. Kiedy zbliżał się front, Niemcy ewakuowali załogę " Obiektu Południowego Fuhrera", zdemontowali urządzenia, wywieźli je, zaś podziemne korytarze i komory zatopili. Zwiedzanie wojennych ostańców pozostawia niezapomniane wrażenia, a pogłębia je jeszcze atmosfera tajemniczości wokół tych obiektów

Dołączona grafikaDołączona grafika

Dołączona grafikaDołączona grafika

w 2007 roku próbowano osuszyć zalane tunele bo o dziwo ponoć są pogłoski ze są one połączone .
bunkier w Strzyżowie i bunkier w Stępinie prawdopodobnie są połączone ale nie tylko one . jednak kiedy sprowadzona kilkanaście pomp które działały 2 dni bez przerwy ale poziom wody się nie zmienił porzucili ten pomysł. najprawdopodobniej hitlerowcy wysadzili strop tunelu który przechodzi pod Wisłokiem i dlatego woda stoi w miejscu gdyż ma cały czas dopływ z koryta rzeki.

we Frysztaku w starej szkole w piwnicach znaleziono zalany tunel który prawdopodobnie tez jest połączony z bunkrem w stepinie wysłano tam nawet ekipę nurków jednak po przepłynięciu około 500m tak uważali. zawrócili gdyż jak powiedział szef nurków "było za niebezpiecznie aby płynąc dalej "wiadomo ze dopłynęli gdzieś w okolice Wisłoka i zawrócili.

tak wiec tunele są owiane tajemnica nigdy się nie dowiemy czy siec tuneli ciągnących się kilometrami na Podkarpaciu są tam na prawdę czy to tylko domysły . są tez pewne przypuszczenia ze tunele sięgają aż pod krosno ale czy to prawda jeśli nigdy nie uda się usunąć wody to się nie dowiemy

miejmy nadzieje ze kiedyś to się uda i dowiemy się coś więcej

informacja w tekście pochodzi ze stron :
http://www.frysztak.pl/
http://www.strzyzow-online.un.pl/
  • 1

#2

lukasz9
  • Postów: 305
  • Tematów: 17
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 1
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

Świetnie miałem okazje spędzac w tych okolicach wakacje oczywiście odwiedziłem te schrony!!! szczególnie drugi robi ogromne wrażenie gdy znajde odrobinę czasu opisze bardziej to co widziałem na miejscu!
  • 0

#3

Macia
  • Postów: 30
  • Tematów: 5
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

na długim weekendzie mam zamiar się tam wybrać z kolegami i porobię jakieś ciekawe fotki i filmiki to wstawię
a tu jeszcze strona z opisem historii bunkrów kolejowych "ANLAGE SÜD" życzę milej lektury :D
http://www.podziemia.../n-c9-cie1.html
  • 0

#4

Robson1231
  • Postów: 3
  • Tematów: 0
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

W długi weekend być może będziemy mieli okazje(z Macią) tam być i zrobić troche więcej fotek:P
Osobiście jeszcze tam nie byłem ale teraz chętnie odwiedzie to miejsce:)


chyba napisaliśmy w tym samym czasie post z Macią, w sumie o tej samej treści:P sorry:)
  • 0

#5

TOMCAT
  • Postów: 48
  • Tematów: 5
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Nigdy nie słyszałem o tych obiektach. Nieopodal mnie jest podziemny kompleks gór sowich. Walim - Wałbrzych. podobno były czy miały byc połączone. Robia wrażenie. Podobno ten obszar miał byc swoista twierdzą i samowystraczalny [fabryki w podziemiach] oraz ośrodkiem badawczym [testy napędu antygrawitacyjnego]. Wołoszński opowiadał, pisał o tym i nawet filn "Twierdza szyfrów" została ulokowana w tym obszarze.

Jak pokazała historia - obszar ten był jakąś twierdzą, choć nie ukończoną. Niemcy do wiosny 1945 siedzieli w sudetach - górach stołowych i nawet kontratakowali. Moskale koncentrowali się natomiast w ataku na Berlin i jakoś nie kwapili sie do akcji na południe.
  • 0

#6

earth2057
  • Postów: 213
  • Tematów: 9
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Kurde szkoda że mieszkam trochę daleko od tego Strzyżowa chętnie wybrałbym się tam na weekend ze śpiworem i wśród odgłosów nietoperzy wsłuchiwał się w odgłosy podziemi. A nóż by jakiś duch SS-mana się pojawił!!!!
  • 0

#7

Macia
  • Postów: 30
  • Tematów: 5
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

dowiedziałem się dziś ze w bunkrze w stepinie była swego czasu pieczarkarnia ach czego ci ludzie nie wymyśla w sumie idealnie dla pieczarek ciemno i wilgotno ale ludzie to jest zabytek :P w 2005 roku chciano tam zrobić
( zgrozo) dyskotekę jednak cale szczęście bunkier stoi tak jak stal :)
  • 0

#8

lukasz9
  • Postów: 305
  • Tematów: 17
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 1
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

Gdy byłem tam w lipcu teren był ładnie utrzymany bunkrem zajoł sie prywatny inwestor w środku trwa renowacja z niższego poziomu została wypompowana woda podobno bunkier ma kilka podziemnych poziomów do których wyjscie nie zostało jeszcze znalezione
  • 0

#9

Tao
  • Postów: 118
  • Tematów: 11
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Ja mieszkam niedaleko od Stępiny. Byłem tam kilka, może kilkanaście razy. Niezłe wrażenie, jak się jest w środku. Strasznie długi ten tunel. Z opowiadań okolicznych mieszkańców wiem, że mieścił się tam cały pociąg z wagonami (podobno pociągi wjeżdżały pełne, a wyjeżdżały puste, więc to co przywoziły musiało być do czegoś wykorzystywane).
Słyszałem też, że gościł tam Hitler. Podobno wtedy wejście do tunelu otoczono wysokimi ekranami (ciekawe co chciano ukryć?).
Nie mogę się doczekać, aż wysuszą te podziemne pomieszczenia. Może prowadzono tam badania nad antygrawitacją.
Słyszałem też teorię, o tym, że budowano tam rakiety V2. W końcu bunkier ten leży niedaleko od poligonu w Bliznem (http://pl.wikipedia....wo_podkarpackie).

Na Podkarpaciu jest dużo bunkrów. Szczególnie wzdłuż rzeki San. Zapraszam do zwiedzania :-)

Zrobiłem dużo zdjęć bunkrów w Stępinie w środku i na zewnątrz. Jak będę miał czas wieczorem, to kilka wrzucę.
  • 0

#10

Macia
  • Postów: 30
  • Tematów: 5
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

z niższego poziomu została wypompowana woda podobno bunkier ma kilka podziemnych poziomów do których wyjscie nie zostało jeszcze znalezione


widzę ze nie dokładnie czytałeś mój tekst .napisałem ze co prawda próbowano odpompować wodę ale się nie udało gdyż wody wcale nie ubywało tunele muszą mieć stały dostęp do wody prawdopodobnie z rzeki

czytajcie dokładnie bo wszystko jest napisane, UFOludek co do Hitlera to prawda a powiem więcej ze był tam ponoć kilka razy nie tylko Hitler widziano tam tez pociąg podobny do pociągu Hitlera "Amerika" jednak był to pociąg Himmlera , Hitler był tam 2 razy przynajmniej o tych 2 razach wiadomo .raz kiedy przyjmował Mussoliniego a drugi pod koniec wojny kiedy mieli się już wycofywać

Mussolini i Hitler przed bunkrem w Stępinie
Dołączona grafikaDołączona grafika
  • 0

#11

lemansky1979
  • Postów: 5
  • Tematów: 0
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Strzyżów: Bunkier kolejowy

NIE CYTUJ NIEPOTRZEBNIE CAŁYCH POSTÓW!!!!!!!!!!!!!!!!!!


hm, mieszkam nie daleko, w Sędziszowie Małopolskim, i co nie co interesuje się tematem. w latach 1999-2001 miałem okazję odwiedzić kompleksy w górach sowich. a co się tyczy powyższego, spróbuję zdobyć trochę informacji i się z wami nimi podzielę. pozdro
  • 0

#12

GAB
  • Postów: 35
  • Tematów: 2
Reputacja Nieszczególna
Reputacja

Napisano

Ja mam takie szczęście, że mieszkam w Strzyżowie a stąd i do Stępiny tylko kilka kroków, więc obie budowle znam dobrze. Naprawde warte zobaczenia. Dodam jeszcze, że tunel w Stępinie wcale nie był łatwo widoczny bo miał na sobie siatkę maskującą i sztuczne drzewa tak, że sprawiał wrażenie pagórka. Warto wspomineć również o elektrowni która zasilała tunel i działa do dziś. Jako dziecko częśto odwiedzałem te budowle i musze powiedzieć, że to co działo sięz nimi dawniej było żałosne. To JEDYNE tego typu budowle na świecie a uprawiano tam pieczarki a później tunel miał prawie wstęp wolny a tereny paskudne zalesione z ruinami obok. Teraz oszywiście wygląda to wszysto ładniej. A co do spotkania Hitlera z Mussolinm tam moja babcia która mieszka w CIeszynie ( tunel w polowie leży na terenie Cieszyny w połowie na terenie Stępiny) Opisuje jak jako jeszcze dziecko pamięta, jak niemcy kazali się ludziom pozamykać w domach zasłonić okna tak by nie widzieli nic na zewnątrz pod groźbami śmierci. Jednak wielu osobą ( w tym mojej babce ) udało się zobaczyć co siędziało. Opisuje ona wielki piękny i strzeżony pociąg który jakoby miał wieść Fuhrera do schronu. Jednak słyszałem, że tak naprawdę w pociągu nie było Hitlera ale to wykorzystano pociąg jak zmyłke. Ponoć Hitler miał przyjechaćp oźniej samochodem. O ile schron w Stępinie jest ładnie zagospodarowany to ten w Strzyżowie jednak nie bardzo.
  • 0

#13

GAB
  • Postów: 35
  • Tematów: 2
Reputacja Nieszczególna
Reputacja

Napisano

DOdam jeszcze ze kształt ścian zewnętrznych tunelu w Stępinie miał jakoby sprawiac ze bomby i posciski miały się po nich ześlizgiwać i odbijać. W Strzyżowie niewiele dalej za tunelem jest jeszcze stary niemiecki most kolejowy po którym do dziś jeżdżą sobie pociągi ;>
  • 0

#14

Macia
  • Postów: 30
  • Tematów: 5
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

GAB mam pytanie co do bunkra w strzyzowie czy jest mozliwosc jakos do niego wejsc kiedy bylem tam w pazdzierniku to byl on zamkniety a bramy w oplakanym stanie czy dal bys rade dowiedziec sie czy jest mozliwosc skontaktowac se z wlascicielem i dostac sie do srodka ? pozdrawiam

PS. sory za blendy ale cos mi sie z laptopem dzieje ze nie da sie dawac polskich literek ani poprawiac
  • 0



Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości oraz 0 użytkowników anonimowych

stat4u