Skocz do zawartości


Zdjęcie

Gejsza


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
7 odpowiedzi w tym temacie

#1

KaśkaK.
  • Postów: 108
  • Tematów: 13
  • Płeć:Kobieta
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Kobieta po japońsku


Dołączona grafika


Kim jest Gejsza?
Większość osób uważa, iż jest to kobieta lekkich obyczajów. Nie ma jednak nic bardziej mylnego. W kulturze Japonii uważana jest za kobietę, która nie tylko jest sztuką, ale i ją tworzy. Zapytać by można, dlaczego ktoś, kto zabawia mężczyzn na przyjęciach jest częścią sztuki? Otóż nie wiele osób wie, jaki trud spoczywa na barkach Gejszy i jaką ciężką edukacje musiała przejść by spotkał ja zaszczyt bycia kobietą do towarzystwa.
Kultura Japonii charakteryzuje się dominacja mężczyzny, żąda od kobiety uznania jego autorytetu, to on zapewnia rodzinie utrzymanie i może sam decydować jak spędzić własny czas i pieniądze. Towarzystwo Gejszy jest, bowiem odpłatne, i naliczane wg standardowej stawki. Ale zanim to nastąpi, przed dziewczynką jeszcze długa droga.

Jak zostać Gejszą?
Najprostszą drogę do tego zawodu mają córki Gejsz, zaczynają one swoją edukacje tradycyjnie w 3 roku i 3 dniu swojego życia. Od tego czasu uczęszczają one do szkoły gejsz, gdzie uczone są od najmłodszych lat nie tylko kaligrafii, ale i tańca, śpiewu, gry na instrumentach, ceremonii parzenia herbaty, umiejętności nawiązywania rozmowy a nawet poruszania się. Dziewczynki z poza środowiska gejsz są najczęściej sprzedawane przez rodziców do, Okiya czyli domu gejsz. Piecze nad nim sprawuje najczęściej była Gejsza, nazywana przez wszystkich Mateczką. To ona inwestuje w przyszłą córkę swoje nakłady pieniężne, tak, aby ta w przyszłości już jako Gejsza mogła spłacić swój dług i utrzymywać Okiya. Nad tym, aby wszystko odbyło się zgodnie z przepisami czuwa, "kenban" czyli Stowarzyszenie Gejsz i Domów Gejsz, gdzie wszystkie osoby ze społeczności są zrzeszone. Tam trafiają pieniądze zarobione przez Gejsze na przyjęciach, od nich odbijany jest podatek i opłata za bycie w stowarzyszeniu. Następnie pieniądze trafiają do Okiya i tam są dalej rozdysponowane. Gejsza nie otrzymuje ich wcale. Gdy czegoś potrzebuje robi zakupy na tzw. kreskę, wydatek jest płacony przez Okiya pod koniec miesiąca.

Edukacja młodej gejszy jest bardzo kosztowna. Każda przyszła gejsza wybiera jedną dziedzinę sztuki, w której zamierza się specjalizować, i na jego naukę poświęca większość swojego czasu, może to być np. nauka gry na Shamisenie, który jest trzystrunowym instrumentem, w którym pudło obleczone jest z zewnątrz kocią skórą.

Często młode dziewczynki wystawiane są ze swoimi instrumentami na mróz, po to by kształtować hart i wytrwałość ucznia. Powszechnie, bowiem uważa się, iż z nerwów sztywnieją palce, dlatego granie na zimnie ma nauczyć przyszłe gejsze jak zachować się w stresującej sytuacji. Gość na przyjęciu może, bowiem poprosić o zagranie każdego utworu, a obowiązkiem gejszy jest spełnić jego prośbę.
Młode uczennice obserwowane są przez starsze gejsze. Od nich, bowiem zależy przyszłość dziewczynek. Wśród nich, bowiem poszukiwać będą starszej siostry, która wprowadzi je nie tylko w tajniki zachowań kobiecych, ale i zabierze ze sobą na przyjęcia stanowiąc wzór. Starsza siostra, bowiem ma szerokie prawa wobec młodszej i może wymagać od niej pełnego poświęcenia i posłuszeństwa względem siebie. Gdy uczennica uzyska wyżej wymienioną opiekę staje się Maiko, czyli początkującą Gejszą. Maiko obowiązują zupełnie inne zasady zachowania jak i ubioru w stosunku do starszej gejszy. Jej rolą jest głównie obserwacja doświadczonej siostry i w przyszłości próba jej naśladowania. Ważnym elementem ich kultury są kimona, inne są dla Gejsz, Maiko i zwykłych kobiet. Maiko, jako iż jest jeszcze młoda nie posiada własnych kimon, musi je pożyczać ze specjalnej wypożyczalni.

Dołączona grafika

Kimono, dla Maiko musi mieć żywe kolory, które nie przystoją starszej Gejszy, powinno posiadać wzór na obrzeżu kimona, a gdy ten sięga wysoko jest odpowiedni tylko dla młodych panienek. Różnice między doświadczeniem, młodością a dojrzałością najwyraźniej podkreślają rękawy, młodej Maiko sięgają, bowiem aż do kostek i maja kojarzyć się z niewinnością i czystością. Maiko przestają je nosić wtedy, gdy starsza siostra pozwoli im na to i uzna, iż są gotowe być Gejszami. Ważną częścią stroju gejszy jest również obi, czyli szeroka, sztywna szarfa służąca do przewiązywania i podtrzymywania kimona, na zewnątrz obi znajduje się obijime czyli sznurek podtrzymujący całość konstrukcji. Myli się ten, kto myśli, iż gejsze potrafią zawiązywać go same. Każda Okiya ma swojego własnego garderobianego, który trudni się dopasowywaniem kimona oraz wiązaniem obi. Ciekawą rzeczą jest, iż wszystkie kimona są praktycznie w jednym rozmiarze, a przecież postury kobiet różnią się znacząco w zależności od wieku i budowy ciała. Jest jednak na to sposób, sprytny garderobiany przyczepi do ciała Gejszy bądź tez Maiko, poduszeczki na tasiemkach, które wypełniają luki
w stroju tak by wszystko leżało jak ulał. Jedyną rzeczą, której się nie pożycza są tabi czyli skarpetki z płótna z jednym palcem zapinane z tyłu nogi, noszone do japońskich klapek. Każda gejsza musi posiadać wiele par, gdyż świadczy to o jej zamożności, przybrudzone skarpetki, bowiem stanowią hańbę dla Okiya.

Starsza siostra musi nauczyć młodą Gejszę, wykonywania perfekcyjnego makijażu. Pewnie dziwne wyda się to, iż, najdroższym i najbardziej ekskluzywnym środkiem pielęgnującym są słoiczki z odchodami skowronków, które Gejsze nakładają wieczorami na buzie po to by uzyskać idealną gładkość skóry. Aby uzyskać biel twarzy Gejsze rozrabiały talk z wodą by uzyskać konsystencje pasty, nakładały ją na twarz i kark, usta koloryzowano pomadami dodając do nich talku by rozjaśnić ich kolor bądź wody by nabrały mocniejszej czerwieni. Inne kanony obowiązują również, co do fryzury, i tak Meiko musi czesać swoje włosy w specjalny kształt przypominający pękniętą brzoskwinie, spinając z tyłu je czerwoną kokardą, Gejsze mogą używać ozdób takich jak grzebienie lub kwiaty.

Włosy gejsza myje raz w tygodniu, i sama nie potrafi ich ułożyć, więc udaje się do fryzjera. Pewnie zastanawiacie się jak śpi z taką fryzurą? Istnieje, specjalna poduszka z wycięciem na włosy przypominająca podporę pod szyję, tylko dzięki niej fryzura może być nienaruszona. Młode Gejsze by nauczyć się nie wiercenia na poduszce i spania w jednej pozycji, malowały ja białym talkiem, wtedy chcąc nie chcąc musiały starać się nie dobrudzić nim włosów. W konkretnych porach roku używano innych kolorystycznie dobranych kimon jak i przyozdobień włosów i tak np. w lecie kimona są barw jasnych i delikatnych obi natomiast musi być, co najmniej o jeden ton ciemniejsze od kimona, w lecie włosy przyozdabia się źdźbłami zbóż oraz jasnymi grzebieniami. Warto zaznaczyć, iż cena takiego kimona z obi wynosi średnie miesięczne utrzymanie cztero-osobowej rodziny.

Dołączona grafika


Gdy Gejsza przygotuje się w wyżej wymieniony sposób, zostaje odprowadzona na przyjęcie. Tam każda ma obowiązek, co najmniej chwile spędzić z każdym gościem, nie dopuszczalne jest by, choć jeden z nich siedział sam. Gejsza musi zagadywać gościa, nalewać mu sake oraz pomagać przy jedzeniu. Samej jednak nie wolno spożywać posiłków w trakcie trwania przyjęcia. Na życzenie gościa powinna śpiewać, recytować, grać bądź tańczyć. Dlatego tak ważne jest przynoszenie ze sobą instrumentów bądź wachlarza, który jest nieodzowny w tańcu japońskim. Najcenniejszym darem, jaki może dać komuś Gejsza jest, więc wachlarz, dając go okazuje przywiązanie bądź dozgonną wdzięczność.

Każda Gejsza może posiadać swojego własnego patrona, który przez nie nazywany jest "danna", musi być on zaakceptowany przez Okiya, oraz przez kenban. Patron taki może być pewny, iż zawsze, kiedy będzie chciał uzyska towarzystwo i wyłączność danej Gejszy. Zamian za to utrzymuje ją, kupuje jej prezenty oraz sponsoruje naukę w szkole tańca. Nie wyklucza to jednak udziału Gejszy w przyjęciach innych gości. Na takich przyjęciach nie bywają zwykłe kobiety, których rola w Japonii często sprowadza się do robienia posiłków i rodzenia dzieci. Żony akceptują Gejsze i odnoszą się do nich pozytywnie, są świadome sposobu, w jaki zabawiają ich mężów na przyjęciach.


Wiedzą też, iż ze strony Gejszy nie grozi im niebezpieczeństwo rozpadu małżeństwa, gdyż niepisany kodeks gejsz stanowi o nie rozłączności rodziny. Gdy dana Gejsza postanowi mieć męża, wyrzeka się swojego tytułu i od tej pory nie może być za nią uważana, musi też wyprowadzić się z Okiya, a mąż zobowiązuje się do wiecznego datku na rzecz domu, w którym wcześniej mieszkała jego przyszła żona.
Kariera Gejszy trwa około 30 lat, gdy dogasa, Gejsza może założyć własne Okiya bądź też herbaciarnię, dostaje również możliwość pracy w Kenbanie bądź w szkole uczącej przyszłe gejsze. Gdy gejsza urodzi dziecko i jest nią dziewczynka to może je zatrzymać w Okiya , jednak, gdy urodzi się chłopiec musi się z niego wyprowadzić bądź oddać dziecko na wychowanie.
Nie pisaną umową jest również to, iż do Okiya może wejść tylko i wyłącznie garderobiany, mężczyzna nie powinien widzieć Gejszy w jej własnym pokoju gdyż przynosi to nieszczęście. Gejsza też może zrezygnować z zawodu, gdy spłaci dług Mateczce za wcześniejsze przygarnięcie i koszty pokryte przez nią na edukacje. W dzisiejszych czasach emancypacja kobiet dotarła również do Japonii, i zawód Gejszy nie wydaje się atrakcyjny dziewczynkom. Dlatego rok rocznie ilość uczennic i Maiko zmniejsza się. Czas pokaże czy prawie trzystuletnia kultura Gejsz zaniknie czy tez na zawsze wrośnie się w obraz Japonii.




http://www.wsp.krako...r6/kultura.html

#2

nic_wiedząca.
  • Postów: 18
  • Tematów: 1
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Przeczytałam jednym tchem.

#3

Vivere Parvo.
  • Postów: 238
  • Tematów: 6
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

No no no ciekawe o.0 heh myślałem, że kobieta do towarzystwa oznacza... rozwiązłość, tymczasem ona nalewa herbatę i śpiewa ~~ nic złego..

#4

zak.
  • Postów: 1198
  • Tematów: 5
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

takie zywe laleczki ktore maja byc piekne

#5

KaśkaK.
  • Postów: 108
  • Tematów: 13
  • Płeć:Kobieta
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

myślałem, że kobieta do towarzystwa oznacza... rozwiązłość, tymczasem ona nalewa herbatę i śpiewa ~~ nic złego..


Jeżeli na jakiejś zabawie,gejsza spodoba się mężczyżnie,ten może jej zaproponować spędzenie ze sobą nocy.Gejsza oczywiście ma prawo odmówić,wtedy mówi swej matce,by powiedziała mężczyżnie,iż wybranka nie może.Jednak jeśli dany człowiek spodoba się gejszy,może się zgodzić.

takie zywe laleczki ktore maja byc piekne


W Japonii uchodzą za niezwykle piękne i szanowane kobiety.

#6

Gside.
  • Postów: 168
  • Tematów: 7
Reputacja Nieszczególna
Reputacja

Napisano

Kobieta do towarzystwa w rozumieniu kultury europejskiej odbiega od wzorca jaki wypracowali sobie japończycy. Oni płacą za samą możliwość przebywania w otoczeniu Gejszy - to tak jakby polak kupił sobie dobry alkohol. O Dobre skojarzenie ! Japończycy upajają się obecnością Gejsz.

Gejsza ma ogromną władzę nad swoim "klientem" i to ona zazwyczaj kontroluje całe spotkanie.
Imo Gejsze to piękna cześć japońskiej kultury i dziwnie by bez niej było. Chciałbym kiedyś skorzystać z usług prawdziwej pięknej , młodej gejszy .. ahh :papapa:

#7

zak.
  • Postów: 1198
  • Tematów: 5
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

W Japonii uchodzą za niezwykle piękne i szanowane kobiety.

nom, o tym mowie

#8

KaśkaK.
  • Postów: 108
  • Tematów: 13
  • Płeć:Kobieta
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

24 godziny z życia gejszy.

Świat gejsz jest nieprzenikniony. Nikt w Kioto nie ma wstępu do słynnych osiemdziesięciu okyia z ciężkimi dachówkami koloru starego srebra. Przed nami bramy tych domów otworzono wyjątkowo. (...) Wyobraźnię, tak jak buty, trzeba zostawić za progiem. To nie dom uciech, gdzie słychać śmiechy i tupot nóg na korytarzach.

O godzinie 9 rano panuje tu spokój, porządek i dyscyplina, jak w klasztorze. 18-letnia Manechiho zgodziła się, byśmy towarzyszyli jej w codziennych zajęciach. Spać poszła o pierwszej w nocy, ale już jest ubrana w kimono. Fryzura bez zarzutu: twarz gładka, bez odciśniętej pościeli, dzięki podtrzymującemu kark podgłówkowi. Twarz ma przypudrowaną na biało, a dolną wargę pomalowaną na czerwono. Obie pomaluje dopiero, gdy zostanie geiko. Nie od razu odczuwa się subtelną, lecz autentyczną przyjemność płynącą z obserwowania rytuału parzenia i podawania przez Manechiho herbaty. To niewątpliwie jej specjalność. A jednak jeszcze się uczy. Dokładnie o godzinie 11 rozpoczyna się kurs ceremonii parzenia herbaty.

O godzinie 14 chwila na pospieszny posiłek w małym pokoiku. Menu: bulion i tempura z ryb, mięczaków i korzeni lotosu. Potem lekcja gry na shamisen, słynnej japońskiej trzystrunowej lutni z drzewa sandałowego. (...)

Potem zakupy w mieście: tusze (w tym czarny na bazie pasty do zębów), make-upy i spinki do włosów. Za każdym razem podpisuje rachunek, który zostanie przesłany do okyia. O godzinie 16 zaczyna się spieszyć, bo czas zacząć nakładać makijaż, co trwa około godziny. Manechiho robi to ze służącą, klęcząc na tatami swego małego pokoju w miodowych barwach. Puszcza CD ulubionej piosenkarki Hito Toyo, (to taka japońska Kate Bush). W pracowicie upięte włosy wpina lśniące srebrem i złotem błyskotki w kształcie bukietów, kwiaty ze sztucznych diamentów, girlandy glicynii lub gałązki wierzby z filigranowego srebra. W skromnym pokoju widzimy tylko rysunki na ścianach, zdjęcie ukochanego psa, czasopisma, podręczniki historii starożytnej. Manechiho nie ma adresu mailowego i telefonu komórkowego (kontakt tylko za pośrednictwem mam-san). Czuje się dobrze tylko w kimonie, choć podczas swych comiesięcznych dwudniowych wakacji, biega po Tokio w dżinsach.

O godzinie 17 przychodzi garderobiany. Wspaniałe kimono trzeba opasać obi, szerokim pasem dwumetrowej długości, rozłożyć odpowiednio fałdy, naciągnąć tkaninę, ułożyć długie rękawy, zawiązać na plecach. O godzinie 18 Manechiho jest gotowa. Idzie na pierwsze tego wieczoru spotkanie. Drepce ulicą w sabotach na koturnach z drewna ozdobionego haftami. Te drobne kroczki są pełne wdzięku. Uwypuklają sylwetkę i wyrafinowaną grę kimona. Mawia się, że maiko jest wierzbą, bo potrafi się wdzięcznie giąć we wszystkie strony w zależności od powiewów losu i charakteru klienta. Późnym wieczorem wraca wyczerpana, ale nie daje tego poznać po sobie. Bardzo dużo tańczyła. Bordeaux lało się obficie. Rachunek zastraszający: pięć butelek po 400 euro, to tylko ukoronowanie wieczoru, który kosztował fundatora 12 tysięcy euro na pięć osób.

Aby zbliżyć się do tego świata trzeba być po prostu bardzo, bardzo bogatym (nie wystarczy tylko bogatym), by moc subwencjonować okyia, czyli prowadzoną przez mama-san pensję dla geiko i maiko, zatrudniającą także służące. Ofiarowanie kimona (4 tysiące euro), czy brokatowego pasa obi (2 tysiące euro), to zaledwie początek inwestycji. Trzeba pamiętać, że są cztery pory roku. Dopiero wówczas można zacząć planować – oczywiście za zgodą mama-san – wieczór z maiko w herbaciarni. Jeden raz nie wystarczy, trzeba być stałym klientem. Możecie też próbować zostać danna, czyli protektorem. To wam jednak wcale nie zagwarantuje łask waszej maiko.


www.onet.pl



Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości oraz 0 użytkowników anonimowych