Skocz do zawarto軼i




Informacje o artykule

  • Dodany: 05.01.2014 - 22:08
  • Wy鈍ietle: 22653
  • Odno郾ik do tematu na forum:
    http://www.paranormalne.pl/topic/36858-zatopione-zloto-stalina/

    Podyskutuj o tym artykule na forum
 


* * * * *
0 Ocen

Zatopione "z這to Stalina"

Napisane przez D.K. dnia 05.01.2014 - 22:08
Zanim przejdziemy do w豉軼iwej historii, przedstawi rys historyczny – ci z Was, kt鏎ym tematyka konwoj闚 arktycznych podczas II wojny 鈍iatowej nie jest zupe軟ie obca, mog spokojnie przej嗆 do dalszej cz窷ci. Natomiast pozosta造m z pewno軼i przyda si kr鏂iutkie wprowadzenie – co, kto, komu, z jakiego powodu i dlaczego w豉郾ie tam.

W 1941 w Stanach Zjednoczonych uchwalono ustaw zwan powszechnie jako Lend-Lease Act, na podstawie kt鏎ej mo磧iwe by這 udzielenie pomocy pa雟twom walcz帷ym z Niemcami (mocne uproszczenie, ale na potrzeby niniejszego opracowania wystarczaj帷e), mi璠zy innymi Zwi您kowi Radzieckiemu. Wspomniana pomoc przek豉da豉 si po prostu na dostarczanie uzbrojenia, materia堯w wojennych oraz surowc闚 sojusznikom. Naturalnie podstawowym problemem by spos鏏 dostarczenia w/w towar闚 na teren ZSRR. W gr wchodzi豉 jedynie droga morska, do wyboru by造 jedynie trzy trasy:
  • P馧nocna – wiod帷a przez Atlantyk, na p馧noc od Norwegii, w pobli簑 Wyspy Nied德iedziej, do port闚 w Murma雟ku lub Archangielsku.
  • Pacyficzna – wiod帷a przez Ocean Spokojny do rejonu Sachalina, stamt康 do portu we W豉dywostoku.
  • Perska – wiod帷a przez Ocean Indyjski (lub Atlantyk wok馧 Przyl康ka Dobrej Nadziei) do portu w Bandar-e Abbas.
Z uwagi na trudno軼i zwi您ane zar闚no z logistyk, jak i zagro瞠niem ze strony wrogiej marynarki wojennej, jak i lotnictwa, najpopularniejszy szlak prowadzi przez Atlantyk do port闚 w p馧nocnej cz窷ci ZSRR, czyli do Murma雟ka oraz Archangielska. I t w豉郾ie drog wybierano dla konwoj闚 z zaopatrzeniem dla ZSRR. O jakich trudno軼iach mowa?

  • Po pierwsze, ZSRR prowadzi dzia豉nia wojenne w Europie, na wschodzie kraju dzia這 si niewiele, a przynajmniej nic godnego uwagi.
  • Po drugie, przewa瘸j帷a wi瘯szo嗆 fabryk przemys逝 zbrojeniowego USA rozlokowana by豉 w pobli簑 wschodniego wybrze瘸.
  • Po trzecie, marynarka wojenna Japonii by豉 niepor闚nywalnie silniejsza, ni niemiecka, co oznacza這by gigantyczne straty – trasa pacyficzna wiod豉 przez rejony, w kt鏎ych nie by這 mo磧iwo軼i jakiejkolwiek skutecznej ochrony, czy te eskorty, ka盥y konw鎩 ko鎍zy豚y si rzezi. Zwi您ek Radziecki natomiast nie by w stanie wojny z Japoni (wypowiedzia wojn Japo鎍zykom dopiero 8 sierpnia 1945 roku!), nie m鏬豚y wi璚 oficjalnie udziela swojego wsparcia dla konwoj闚.
  • Po czwarte, przewiezienie sprz皻u wojskowego na front jest niepor闚nywalnie prostsze, je郵i dostarczy si go do Murma雟ka, ni do W豉dywostoku. Wystarczy spojrze na map i por闚na „na oko” odleg這嗆 dziel帷 np. Moskw (dobry punkt orientacyjny, jako 瞠 dzia豉nia wojenne toczy造 si na zach鏚 od stolicy ZSRR) od Murma雟ka oraz W豉dywostoku.
  • Po pi徠e, porty perskie mia造 zbyt nisk przepustowo嗆, co uniemo磧iwia這 kierowanie tam du篡ch strumieni zaopatrzenia. Same k這poty transportowe zwi您ane z d逝go軼i drogi l康owej oraz morskiej mo積a tutaj pomin望.
Jak wida, jedyne w miar sensowne rozwi您anie wi您a這 si z obraniem drogi na p馧noc od Norwegii. Poni窺za mapka przedstawia szkic ostatniego odcinka typowego kursu konwoju transportuj帷ego sprz皻 dla Rosjan:

Do陰czona grafika


毒鏚這: http://www.o5m6.de/Routes.html


Tyle tytu貫m wst瘼u, przejd幟y wi璚 do g堯wnego tematu.

***


Dostawy w ramach Lend-Lease naturalnie nie by造 bezp豉tne, mimo tego, 瞠 oficjalnie ca造 program mia wygl康a na bezinteresowne wsparcie. Rz康y USA oraz ZSRR ustali造 mi璠zy sob, 瞠 zobowi您ania zostan uregulowane za pomoc z這ta. Jedna z takich „rat” zosta豉 ustalona na koniec 1941, co zbieg這 si z przybyciem do Murma雟ka konwoju PQ-14, w sk豉d eskorty kt鏎ego wchodzi mi璠zy innymi kr捫ownik HMS Edinburgh, uwa瘸ny za jeden z najlepszych okr皻闚 brytyjskiej Royal Navy. Opr鏂z zada eskortowych mia on do wype軟ienia jeszcze pewn tajn misj, o kt鏎ej za這ga okr皻u nie mia豉 zielonego poj璚ia. Na dwa dni przez planowanym na 28 kwietnia 1942 roku wyp造ni璚iem z Murma雟ka w drog powrotn, za這ga otrzyma豉 bezwzgl璠ny zakaz opuszczania okr皻u i schodzenia na l康. Na nabrze簑 pojawi造 si nieoznakowane drewniane skrzynki, kt鏎e marynarze chronieni przez okiem ciekawskich robotnik闚 portowych mieli wnie嗆 na okr皻 i z這篡 w jednej z 豉downi. Przeniesiono 陰cznie 465 skrzynek o 陰cznej wadze od 4.5 do 5.5 tony (informacje w dost瘼nych 廝鏚豉ch s rozbie積e).

Do陰czona grafika


HMS Edinburgh
毒鏚這: Wikipedia


W tym miejscu pojawiaj si pewne nie軼is這軼i. Wed逝g oficjalnych dokument闚 ca豉 operacja przebieg豉 bezproblemowo, jednak pojawiaj帷e si po wojnie tu i 闚dzie relacje cz這nk闚 za這gi zdradzaj, 瞠 po pierwsze za豉dunek odbywa si pod 軼is造m nadzorem oficer闚 NKWD, a po drugie podczas przenoszenia skrzynek zdarzy si wypadek, podczas kt鏎ego za這ga pozna豉 zawarto嗆 豉dunku, kt鏎ym by造 sztaby z這ta. Prosz zwr鏂i uwag na ten fragment, wr鏂imy do niego p騧niej.

Do陰czona grafika


Port w Murma雟ku, rok 1918
毒鏚這: Wikipedia


HMS Edinburgh wyp造n掖 z Murma雟ka 28 kwietnia pe軟i帷 rol eskorty dla p造n帷ego bez 豉dunku konwoju QP-11.

Tutaj kolejny raz pojawia si co, co warto zapami皻a. Mianowicie ju drugiego dnia po opuszczeniu portu dow鏚ca kr捫ownika kapitan Hugh Faulkner decyduje si na wyprzedzenie konwoju o oko這 250 mil morskich (450 km), rzekomo ze wzgl璠闚 bezpiecze雟twa. Przy czym powszechnie stosowan praktyk podczas rejs闚 konwojowych by這 utrzymywanie bliskiego kontaktu okr皻闚 eskorty ze statkami handlowymi – dzi瘯i temu mo積a by這 zar闚no utrzymywa skoncentrowan si喚 ognia w przypadku atak闚 lotniczych lub nawodnych, a tak瞠 skuteczne zwalcza okr皻y podwodne przeciwnika. Samotny wypad na tak 軼i郵e kontrolowany przez Niemc闚 akwen, jakim by這 Morze Barentsa by praktycznie r闚noznaczny z samob鎩stwem, o czym z pewno軼i tak do鈍iadczony dow鏚ca, jak Faulkner wiedzia doskonale.

30 kwietnia panowa豉 g瘰ta mg豉. Operator urz康ze nas逝chowych na niemieckim okr璚ie podwodnym typu VIIC, U-456 dowodzonym przez kapitana marynarki Maxa-Martina Teicherta wykry poruszaj帷y si z pr璠ko軼i 2 w瞛堯w (czyli wolniej od spaceruj帷ego cz這wieka...) brytyjski kr捫ownik. U-Boot odpali dwie torpedy powoduj帷 powa積e uszkodzenia oraz niszcz帷 urz康zenia sterowe wraz z nap璠em, HMS Edinburgh jednak nie zaton掖. Podj皻o decyzj o odholowaniu kr捫ownika do portu w Murma雟ku. Warto tutaj wspomnie, 瞠 kapitan Teichert by uwa瘸ny przez dow鏚ztwo Kriegsmarine za mistrza w torpedowaniu cel闚 bez u篡cia peryskopu (czyli bez kontaktu wzrokowego), polegaj帷 jedynie na danych z nas逝chu akustycznego.

Do陰czona grafika


HMS Edinburgh storpedowany przez U-456
毒鏚這: Wikipedia


Ciekawym jest niew徠pliwie fakt, 瞠 mimo obecno軼i alianckiego konwoju, jako pierwszy na miejscu zdarzenia pojawi si radziecki niszczyciel typu Projekt 7 o nazwie Sokruszytelnyj i wzi掖 na hol uszkodzony kr捫ownik. Wraz z nim przyp造na tak瞠 drugi radziecki niszczyciel, nie bra on jednak udzia逝 w holowaniu, pe軟i帷 rol eskortow. Dopiero nast瘼nego dnia do陰czy造 do niego okr皻y brytyjskie. Tego samego dnia, czyli 2 maja 1942 roku radziecki okr皻 opu軼i grup wracaj帷 do portu macierzystego, a zesp馧 brytyjski w kilka godzin p騧niej zosta zaatakowany przez trzy niemieckie niszczyciele Z24, Z25 oraz Z7 Hermann Schoemann operuj帷e jako jednostka o nazwie Zest顤ergruppe "Arktis". W wyniku starcia zatopiony zosta Hermann Schoemann, a sam Edinburgh otrzyma kolejne trafienie torped, kt鏎e ca趾owicie wykluczy這 mo磧iwo嗆 doholowania go do portu. Zosta wi璚 zatopiony kolejn torped, tym razem wystrzelon przez brytyjski niszczyciel HMS Foresight. Ca豉 za這ga zosta豉 uratowana.

Do陰czona grafika


Miejsce trafienia oraz zatopienia kr捫ownika
毒鏚這: Internet


ζdunek z這ta zosta oficjalnie uznany za bezpowrotnie stracony, jako 瞠 wrak kr捫ownika spocz掖 na g喚boko軼i oko這 200 metr闚. Strata nie by豉 jednak szczeg鏊nie dotkliwa, poniewa zosta on ubezpieczony na pe軟 swoj warto嗆 w 1/3 przez brytyjskie towarzystwa ubezpieczeniowe, a w 2/3 przez radzieck instytucj ubezpieczeniow (przekszta販on po wojnie w Ingosstrah). Kwoty wynikaj帷e z ubezpieczenia zosta造 wyp豉cone, co naturalnie oznacza這, 瞠 od tego momentu prawa w豉sno軼i do 豉dunku przewo穎nego przez HMS Edinburgh nale膨 w 1/3 do strony brytyjskiej, a w 2/3 do Ingosstrahu. Rozpocz璚ie ewentualnej operacji wydobycia wymaga這 wi璚 uzyskania zgody od obu w豉軼icieli...

Po wojnie wielokrotnie podejmowano pr鏏y rozm闚 dotycz帷ych eksploracji wraku HMS Edinburgh, kt鏎e by造 za ka盥ym razem odrzucane przez stron radzieck. Dopiero pod koniec lat 70-tych na scen wkroczy nikomu wcze郾iej nie znany cz這wiek, Keith Jessop – nie mia 瘸dnego do鈍iadczenia w wydobywaniu zatopionych 豉dunk闚 ani badaniu podwodnych wrak闚, nie reprezentowa 瘸dnego du瞠go przedsi瑿iorstwa. Sam siebie okre郵a mianem „zwyk貫go nurka”. Rosjanie ani przez moment nie mieli w徠pliwo軼i, 瞠 jest on jedynie figurantem, a za jego plecami stoi pot篹na machina brytyjskiego wywiadu oraz kontrwywiadu. Postanowili wi璚 rozegra gr po swojemu. Dowodem, jaki Rosjanie uznali za potwierdzenie postawionej przez siebie tezy by豉 豉two嗆, z jak Jessop uzyska dost瘼 do tajnych archiw闚 brytyjskiej Admiralicji, kt鏎e wcze郾iej nie by造 nikomu udost瘼niane – nawet tak z pozoru b豉he informacje jak lokalizacja wraku kr捫ownika. Jessop jednak dowiedzia si wszystkiego, o co poprosi bez wi瘯szych przeszk鏚. Drugim dowodem dla Rosjan mia豉 by 豉two嗆, z jak nurek uzyska wsparcie sponsora na niebagateln kwot w wysoko軼i 10 milion闚 dolar闚. Potwierdzenie swoich teorii uzyskali dzi瘯i wys豉niu do Londynu w celu przeprowadzenia negocjacji grupy swoich specjalist闚, w鈔鏚 kt鏎ych znajdowali si mi璠zy innymi podstawieni agenci. Nie trzeba przecie si domy郵a, 瞠 wyszkolony do tajnych operacji agent (nie b鎩my si okre郵enia „szpieg”) bez wi瘯szych problem闚 wykryje osoby o podobnych zadaniach po stronie przeciwnej. Okaza這 si, 瞠 mieli racj pod ka盥ym wzgl璠em.

Mo積a si w tym momencie zastanawia, jaki cel przy鈍ieca Rosjanom, gdy wyra瘸li zgod na przeprowadzenie operacji poszukiwania z這ta we wraku HMS Edinburgha. Przestaje to by zagadk, je郵i we幟ie si pod uwag miejsca stacjonowania radzieckiej Floty P馧nocnej, czyli bazy w Polarnoje, Archangielsku oraz Murma雟ku. ζtwo wi璚 w tym momencie doj嗆 do prawdopodobnie s逝sznego wniosku, 瞠 skoro Brytyjczycy zamierzaj przeprowadzi jak捷 akcj wywiadowcz w okolicach baz radzieckiej floty, to rozs康nym posuni璚iem b璠zie „pom鏂” im w jej realizacji kontroluj帷 i podpatruj帷 dok豉dnie ka盥y ich ruch. Samo przeszukiwanie wraku HMS Edinburgh staje si w tym momencie ma這 istotn przykrywk.

Sama eksploracja wraku po這穎nego na takiej g喚boko軼i jest zadaniem niezwykle trudnym, cz這nkowie brytyjskiej ekspedycji otrzymali wi璚 mo磧iwo嗆 gruntownego zapoznania si z rozk豉dem pomieszcze i og鏊nie konstrukcj okr皻u dzi瘯i oddaniu do ich pe軟ej dyspozycji pe軟i帷ego obecnie funkcj p造waj帷ego muzeum, siostrzanego wzgl璠em Edinburgha okr皻u, jakim by HMS Belfast. Czy trzeba podkre郵a fakt, 瞠 Rosjanie uznali to za kolejne potwierdzenie swojej teorii o przygotowanej akcji szpiegowskiej?

W kwietniu 1981 roku mieszany zesp馧 brytyjsko-radziecki (czy trzeba wyszczeg鏊nia niekt鏎e z dziedzin, w jakich „specjalizowali” si zar闚no cz這nkowie grupy brytyjskiej jak i radzieckiej?), pod kierownictwem Keitha Jessopa wyrusza na Morze Barentsa w poszukiwaniu wraku HMS Edinburgh. Ju po dw鏂h tygodniach ekipie udaje si zlokalizowa wrak, jednak po przyjrzeniu si mu z bliska okazuje si, 瞠 do jego zbadania konieczny b璠zie specjalistyczny sprz皻 – zniszczenia wewn徠rz okr皻u gro膨 przeci璚iem przewodu powietrznego, zapl徠aniem lin asekuracyjnych lub przeci璚iem skafandr闚, co na tej g喚boko軼i jest r闚noznaczne ze 鄉ierci nurka. Konieczne b璠zie wi璚 wynaj璚ie statku wyposa穎nego w sprz皻 dedykowany poszukiwaniom podwodnym, co kolejny raz okazuje si zadziwiaj帷o prostym zadaniem – Jessop wraz ze swoim zespo貫m ju 30 sierpnia tego samego roku przybywa nad wrak kr捫ownika na pok豉dzie specjalistycznego statku eksploracyjnego o nazwie Stephaniturm. Sam ten statek stanowi swego rodzaju ciekawostk – zosta on zwodowany raptem trzy lata wcze郾iej, w 1978 roku, jego budowa rozpocz窸a si wkr鏒ce po tym, gdy Jessop okre郵i swoje zamiary dotycz帷e wraku Edinburgha. Zosta on zbudowany przez niemieck firm J.G. Hitzler Werft w r闚nie niemieckiej stoczni OSA Marine Ltd. Nie by這by w tym niczego dziwnego, gdyby nie to, 瞠 po這w udzia堯w w obu niemieckich firmach mia這 brytyjskie konsorcjum marynistyczne, kt鏎ego kilku reprezentant闚 pozostawa這 na przyjacielskiej stopie z niekt鏎ymi cz這nkami brytyjskiej rodziny kr鏊ewskiej.

Do陰czona grafika


Statek Stephaniturm.

毒鏚這: Internet


Oczywi軼ie jedynie cz窷 za這gi to zawodowi nurkowie, kt鏎zy codziennie schodz pod wod penetruj帷 wrak kr捫ownika, wielu jej cz這nk闚 (zar闚no Rosjan, jak i Brytyjczyk闚) ca造mi dniami przesiaduje w szczelnie zamkni皻ych kajutach nad tajemniczymi urz康zeniami nieznanego przeznaczenia. Fakt ten po kilku dniach przestaje dziwi reszt za這gi, zapominaj oni wkr鏒ce o dziwnych pasa瞠rach i skupiaj si tylko na oficjalnej cz窷ci zadania. Nurkowie przebywaj przez ca造 czas w specjalnych komorach ci郾ieniowych, pod wod schodz w kesonach i podobnie jak „tajna” cz窷 za這gi praktycznie nigdy nie wychodz na otwarty pok豉d.

Ju 5 wrze郾ia w poszukiwaniach nast瘼uje istotny prze這m, a mianowicie jednemu z nurk闚 udaje si znale潭 i wydoby na powierzchni kawa drewnianej skrzynki z napisami 鈍iadcz帷ymi o tym, 瞠 rzeczywi軼ie z這to zosta這 za豉dowane na pok豉d HMS Edinburgh. Wkr鏒ce potem znaleziona zostaje pierwsza sztabka, po wydobyciu i oczyszczeniu pojawiaj si na niej symbole zgodne z dokumentami dostarczonymi przez stron radzieck – oznaczenie KPO 620 to bez w徠pienia sztabka wchodz帷a w sk豉d tzw. „z這ta Stalina”. Informacja o tym wydarzeniu obiega media na ca造m 鈍iecie. Cz這nkowie za這gi robi sobie z ni zdj璚ia, filmuj oraz wysy豉j nagrania w 鈍iat. Wed逝g oficjalnych informacji wydobyto z dna 陰cznie 431 sztabek, reszta pozosta豉 na dnie z uwagi na problemy z dotarciem do nich. Jednak瞠 sztabki te nie ciesz si ju takim zainteresowaniem medi闚, zostaj w postaci nieczyszczonej z這穎ne w 豉downi, a Stephaniturm obiera kurs powrotny do portu.

Do陰czona grafika


Jessop z pierwsz wydobyt sztabk z這ta.
毒鏚這: Internet


Tytu貫m wtr帷enia wypada這by doda, 瞠 w literaturze mo積a napotka szereg niepotwierdzonych relacji dotycz帷ych kr捫帷ych wok馧 statku poszukiwawczego okr皻闚 podwodnych, cz這nk闚 ekspedycji wyrzucaj帷ych pod os這n nocy za burt niezidentyfikowanych urz康ze, samolot闚 szpiegowskich przelatuj帷ych noc nad statkiem oraz wielu podobnych wydarze. O ile nie mo積a ich wykluczy, o tyle r闚nie nie da si ich potwierdzi, z uwagi na jakby nie by這 ich tajn natur. Nie ma wi璚 chyba sensu si wg喚bia w takowe doniesienia.

Do陰czona grafika


Za這ga Stephaniturm z wydobytym z這tem.
毒鏚這: Internet


Pierwszym portem docelowym dla Stephaniturm jest Murma雟k, gdzie ustalona wcze郾iej cz窷 znaleziska zostaje wy豉dowana na brzeg pod czujnym okiem przedstawiciela Ingosstrahu (oraz naturalnie w ca趾owitej tajemnicy), a nast瘼nie statek wyrusza do szkockiego portu Petershead. Data i miejsce przybycia statku s naturalnie obj皻e tajemnic. Na nabrze簑 豉dunek zostaje zapakowany w dwie opancerzone furgonetki, kt鏎e nast瘼nie wyruszaj do Londynu. Jednak ju po nieca造m kilometrze od portu samochody padaj ofiar zamachu – jedna z furgonetek przepada bez wie軼i, druga natomiast dociera do miejsca przeznaczenia. Wedle oficjalnych doniesie 陰cznie wydobyto z這to o warto軼i przekraczaj帷ej 100 milion闚 dolar闚, z czego Jessop otrzyma 10%, pozosta豉 cz窷 zosta豉 rozdysponowana w stosunku 2/3 dla strony radzieckiej oraz 1/3 dla Brytyjczyk闚. Jednak wed逝g relacji 鈍iadk闚, do Londynu dotar transport z這ta o wadze zaledwie nieca貫j tony...

***


Je郵i kto z czytaj帷ych dotar a do tego miejsca, to gratuluj. Pora wi璚 na podsumowanie ca貫go artyku逝. Wszystkie opisywane wydarzenia zawieraj sporo mniej lub bardziej zagadkowych niejasno軼i, warto wi璚 po kolei je wyszczeg鏊ni i si nad nimi zastanowi. Po kolei wi璚:

Co za豉dowano na pok豉d HMS Edinburgh w Murma雟ku?

Je郵i przypomnie sobie, 瞠 za豉dunek odbywa si pod 軼is造m nadzorem NWKD, a za這ga mia豉 obowi您ek zachowania tajemnicy, to 豉two mo積a zacz望 rozwa瘸 mo磧iwo嗆 tak, 瞠 wi瘯szo嗆 skrzynek w rzeczywisto軼i zawiera豉 bezwarto軼iowy 豉dunek. A co z pojedyncz, rozbit skrzynk, z kt鏎ej wysypa造 si z這te sztaby? Nic – czy co stoi na przeszkodzie w zaplanowaniu „przypadkowego” wypadku ze specjalnie oznaczon skrzyni?

Dlaczego kapitan Faulkner post徙i wbrew zdrowemu rozs康kowi, swojemu do鈍iadczeniu oraz og鏊nie przyj皻ej metodzie eskortowania konwoj闚?

O, to jest dobre pytanie. Czy Faulkner otrzyma bezpo鈔edni rozkaz z Admiralicji? Czy te mo瞠 podj掖 decyzj na w豉sn r瘯, co oznacza這by, 瞠 by wtajemniczony w istniej帷y spisek? A mo瞠 zosta wci庵ni皻y w pu豉pk (fa連zywy rozkaz spreparowany przez Rosjan, nieprawdziwe dane podawane przez oficera nawigacyjnego itp.)? Dlaczego kapitan nakaza zwolni do dw鏂h w瞛堯w w najbardziej niebezpiecznym odcinku rejsu?

Czy spotkanie z U-456 by這 li tylko zbiegiem okoliczno軼i?

Ta sytuacja r闚nie daje szerokie pole dla domniemywa. Przypomnijmy, kapitan Teichert by specjalist od atakowania cel闚 na podstawie samego tylko nas逝chu. Panowa豉 wtedy g瘰ta mg豉. HMS Edinburgh porusza si z pr璠ko軼i id帷ego cz這wieka, spotkanie nast徙i這 w du瞠j odleg這軼i od konwoju. Trudno sobie wymarzy lepsze warunki do storpedowania okr皻u. W 1942 roku Brytyjczycy potrafili dekodowa niemieckie transmisje radiowe, r闚nie te pochodz帷e z niemieckich okr皻闚 podwodnych. Mo積a tak瞠 pokusi si o wyci庵ni璚ie kompletnie absurdalnych (przynajmniej w teorii) wniosk闚. Jakich? Ano takich, 瞠 ju na pierwszy rzut oka wydaje si dziwnym to, 瞠 U-Boot nie zatopi Edinburgha – torped mia z pewno軼i a nadto, bowiem by to pierwszy i jedyny cel okr皻u podczas tego patrolu. Czy瘺y Niemcy w porozumieniu z Anglikami przenie郵i z這to na pok豉d U-456? Je郵i tak, to hollywodzka produkcja pod tytu貫m „Z這to dla zuchwa造ch” nabiera dosy interesuj帷ego wyd德i瘯u.

Co si dzia這 z 豉dunkiem kr捫ownika od momentu storpedowania a do zatopienia?

C騜, prawie p馧tora dnia to wystarczaj帷o du穎 czasu, aby przenie嗆 pi耩 ton 豉dunku z jednego okr皻u na drugi. Tylko na kt鏎y? Na radziecki niszczyciel, czy te mo瞠 raczej na brytyjski? Nie da si naturalnie zrobi tego niepostrze瞠nie, co oznacza這by automatycznie, 瞠 za這gi co najmniej dw鏂h okr皻闚 wiedzia造, co przewozi HMS Edinburgh. Ciekawe te, czy radziecki niszczyciel znalaz si w pobli簑 miejsca storpedowania kr捫ownika r闚nie zupe軟ym przypadkiem?

Kim by w rzeczywisto軼i Keith Jessop?

Jessop jest klasycznym przyk豉dem „cz這wieka znik康”. M闚i帷 wprost – facet z ulicy, bezrobotny nurek bez 瘸dnego do鈍iadczenia wchodzi sobie do archiwum Admiralicji, 膨da dost瘼u do tajnych danych, po czym bez problemu je uzyskuje (cho nikomu wcze郾iej si to nie uda這!). Nast瘼nie pstrykni璚iem palcow wyczarowuje tajemniczego sponsora gotowego wy這篡 10 milion闚 dolar闚 na sfinansowanie ekspedycji, kt鏎ej cel jest r闚nie dobrze rozpracowany, co Atlantyda, wynajmuje 鈍ie穎 zbudowany statek, kt鏎y wydaje si by skonstruowany specjalnie do tego celu, przybywa na miejsce i wydobywa bez problemu 100 milion闚 dolar闚 w z這cie. Idealny scenariusz dla filmu przedstawiaj帷ego mit „American Dream”, gdyby nie to, 瞠 nie zgadza si w nim lokalizacja geograficzna. A co najciekawsze w tym wszystkim, po HMS Edinburgh Jessop nie realizuje ju 瘸dnej wi瘯szej operacji eksploracji podwodnego wraku. Ba, w og鏊e nie zajmuje si nurkowaniem, a jego firma Jessop Marine przestaje istnie...

Co dok豉dnie dzia這 si na pok豉dzie Stephaniturm?

Tego raczej ju si nie dowiemy, pozostaj jedynie domys造.

Ile rzeczywi軼ie z這ta wydobyto z HMS Edinburgh?

Znana jest tak naprawd tylko jedna sztabka – dok豉dnie sfotografowana i zbadana, ponad wszelk w徠pliwo嗆 potwierdzono jej pochodzenie. A co z reszt? Czy scenariusz typu „nurek schodzi pod wod z dostarczon mu przez Rosjan odpowiednio spreparowan sztabk i udaje, 瞠 j znalaz we wraku” jest a tak ca趾owicie nieprawdopodobny?

Skoro ca豉 operacja by豉 a tak utajniona, kto przygotowa napad na furgonetk?

Na to pytanie nie ma odpowiedzi, samochodu nie znaleziono a do dzisiaj. Logiczne wyja郾ienie obejmuje udzia kogo z cz這nk闚 za這gi, by mo瞠 nawet sam Jessop by odpowiedzialny za napad. Zawsze lepiej mie wi璚ej, ni tylko 10%...

Pora na ostatnie, kluczowe pytanie:

Jaki interes w tym wszystkim mieli Rosjanie?

Bo a k逝je w oczy fakt potencjalnego wystawienia na nieograniczon dzia豉no嗆 szpiegowsk trzech kluczowych baz najwi瘯szej radzieckiej floty wojennej w zamian za n璠zne kilkadziesi徠 milion闚 dolar闚...

Moim zdaniem w豉郾ie odpowied na to pytanie jest najciekawszym elementem ca貫j tej uk豉danki :)

 
Opracowanie w豉sne: D.K.
毒鏚豉:
Wikipedia PL/ENG/DE,
U-Boat.net,
marcon.com
Clay Blair: Hitlera wojna U-Boot闚
Edwards, Bernard (2002): The Road to Russia: Arctic Convoys 1942
J.J. Colledge, Ben Warlow: Ships of the Royal Navy
.. i pe軟o pomniejszych stron w Internecie.

  • 0

stat4u