Skocz do zawartości


Zdjęcie

Samoloty polecą... 11 tys. km/h!


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
23 odpowiedzi w tym temacie

#1

keniu.
  • Postów: 119
  • Tematów: 10
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Samoloty polecą... 11 tys. km/h!

W godzinę z Europy do USA? Dzięki Australijskim naukowcom wkrótce będzie to możliwe. Bo stworzony przez nich nowy silnik będzie mógł rozpędzić samolot do tak zawrotnej prędkości, jak... 11 tys. km/h.

I to już nie tylko teoria. Bo to, że da się osiągnąć taką prędkość potwierdziły już pierwsze eksperymenty na nowym - tzw. strumieniowym - silniku.

O co chodzi w nowej technologii? Na pierwszy rzut oka ma budowę podobną do zwykłego napędu odrzutowego. Jednak w przeciwieństwie do swego pierwowzoru, "strumieniówka" zaczyna działać dopiero przy bardzo dużych prędkościach. I rozpędza maszynę jeszcze bardziej.

Australijczycy nie mają najmniejszych wątpliwości, że budowa cywilnych samolotów, wyposażonych w takie napędy, to już kwestia czasu. A wtedy śniadanie będzie można zjeść w Warszawie, obiad w Tokio, a kolację w Nowym Jorku.

Źródło: Dziennik.pl
  • 0

#2

pazuzu.
  • Postów: 767
  • Tematów: 6
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

w sumie moznaby rozpedzac samoloty do coraz wiekszych predkosci ale nie to jest problemem
problem to tarcie i cieplo jakie sie wydziela na kadlubie samolotu podczas lotu z duza predkoscia
takie szybkie samoloty beda musialy latac na coraz wiekszych wysokosciach

ja sie zastanawiam jaki jest najwyzszy pulap na ktory wzniesc sie moze klasyczny samolot aby nie stracic sily nosnej oraz aby jeszcze wystarczalo tlenu do zasilania silnika
  • 0

#3

AlienGrey.

    I know

  • Postów: 639
  • Tematów: 78
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 5
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

I w ten sposób można przekroczyć prędkość światła ;)
Start na zwykłym silniku spalinowym, potem rozpędzanie do prędkości 11 tyś km/h napędem strumieniowym, potem może napęd pulsacyjny (patrz Aurora), itd. aż do "nieprzekraczalnej" prędkości światła ;)
  • 0



#4

Danki.
  • Postów: 360
  • Tematów: 6
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

chyba już taki samolot istnieje :) jest to blackbird najszybszy jak narazie samolot. ale strasznie sie rozgrzewa gdy ich używa przez co wydłuża sie nawet o 30 cm :)
  • 0

#5

michciu.
  • Postów: 350
  • Tematów: 7
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

a dlaczego wycofano Concorde'a z lotów? bo był za drogi w utrzymaniu, przynosił straty, z samolotami budowanymi na podstawie tych silników będzie to samo, chyba że będą wykorzystane do celów militarnych
  • 0

#6

Hippo.
  • Postów: 350
  • Tematów: 0
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Em... Tarcie, ciepło to nie problem aż tak duży, ale największym będzie przeciążenie jakie niesie z taką prędkością, ciekawe czy też ci naukowcy coś wymyślili na to...
  • 0

#7

metody11.
  • Postów: 317
  • Tematów: 3
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

ariel: ciach, nie cytuj całego tematu, aby skwitować go jednym zdaniem.

Zostanie tylko kłopot gdzie się załatwić.
  • 0

#8

juniorro.
  • Postów: 42
  • Tematów: 2
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

a dlaczego wycofano Concorde'a z lotów? bo był za drogi w utrzymaniu, przynosił straty, z samolotami budowanymi na podstawie tych silników będzie to samo, chyba że będą wykorzystane do celów militarnych

Wydaje mi się że ludzi wnerwiał grom przy prędkości dźwięku. Jeżeli bredzę, poprawcie :)

No samolocik fajny, ale ciekawe kiedy wprowadzą takie silniki do użycia ... 2014?
  • 0

#9

michciu.
  • Postów: 350
  • Tematów: 7
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

poprawiam Cię juniorro: bredzisz ;p Concorde został wycofany z powodu nieopłacalności, oraz niedogodności pasażerów podczas przekraczania bariery dźwięku
  • 0

#10

lightjedi.
  • Postów: 27
  • Tematów: 1
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Nie tyle pasażerów, co ludzi na ziemi, w związku z czym concordy mogły latać z prędkością ponaddźwiękową tylko nad oceanem... i zrobiło się trochę bez sensu.
  • 0

#11

Tiamat.
  • Postów: 3048
  • Tematów: 29
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Z tego co wiem to glowna przyczyna wycofania concordow byly zbyt wysokie koszty wyeliminowania wad konstrukcyjnych i modernizacji po slynnej katastrofie jednego z nich.
  • 0

#12

Florek.
  • Postów: 372
  • Tematów: 40
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

"O co chodzi w nowej technologii? Na pierwszy rzut oka ma budowę podobną do zwykłego napędu odrzutowego. Jednak w przeciwieństwie do swego pierwowzoru, "strumieniówka" zaczyna działać dopiero przy bardzo dużych prędkościach. I rozpędza maszynę jeszcze bardziej."

Tylko w jaki sposób rozpędzić samolot do owej "bardzo dużej prędkości" przy której będzie można przejść na napęd strumieniowy ?
Używane dotychczas silniki odrzutowe umożliwiają samolotem pasażerskim rozwijanie prędkości nie większych niż 870-950 km/h. Wyjątkiem był Concorde ale samolot ten nie przetrwał na rynku.
I wreszcie z czego miały by zostać wykonane kadłuby takich superszybkich samolotów ? Z tytanu ? W stosounku do kadłubów aluminiowych, koszty wzrosły by około 10 razy. Wawrto jednak zauważyć że najnowszy Boeing 787 nie będzie wykonany z aluminium, lecz z kompozytów węglowych, które są mniej podatne na korozję i mocniejsze.
  • 0

#13

aRON.
  • Postów: 108
  • Tematów: 18
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Szkoda że nie używają impulsowego napędu amerykańskiej Aurory, która może osiągnąć ok 12000 km/h.
  • 0

#14

Florek.
  • Postów: 372
  • Tematów: 40
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

aRon, program budowy nowych samolotów rozpoznawczych, takich jak Aurora, został w Stanach Zjednoczonych anulowany ze względu na rozwój o wiele skuteczniejszych technologii satelitarnych.
  • 0

#15

Jarecki.
  • Postów: 4113
  • Tematów: 426
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Samolot musi lecieć jak rakieta balistyczna



Brzmi to jak z powieści science fiction: podróż z Ameryki do Europy w ciągu jednej godziny przed 2013 rokiem. Nagroda za taki wyczyn wynosi 25 milionów dolarów.

Nagroda V-Prize została ustanowiona dla upamiętnienia 80. rocznicy pionierskiego przelotu Charlesa Lindbergha przez Atlantyk w maju 1927 roku. Jego przelot z Nowego Jorku do Paryża jednosilnikowym samolotem The Spirit of St. Louis trwał 33,5 godz. Lindbergh zdobył swoim wyczynem Le Prix Orteig.

Konkurs ogłosiła amerykańska V-Prize Fundation. V nie pochodzi od słowa "victory" lecz "Virginia", bowiem niezwykły wehikuł ma wystartować z tego stanu, a konkretnie z Mid-Atlantic Regional Spaceport (MARS). Ta baza od 1998 roku jest przystosowana do wystrzeliwania rakiet. Jednak dotychczas tylko dwa razy startowały z niej rakiety.

Ale teraz zarząd MARS ma nadzieję, że dzięki V-Prize rozwinie się tam baza dla lotów turystycznych. Amerykańska firma Futron specjalizująca się w badaniach i eksploatacji przestrzeni pozaziemskiej szacuje, że turystyczne loty w kosmos przyniosą w 2020 roku 700 mln dolarów dochodu.

Gdzie dokładnie wyląduje najszybszy na świecie międzykontynentalny wehikuł - jeszcze nie wiadomo. Najbardziej prawdopodobnym miejscem jest Francja. Lot ma się odbyć przed 1 lipca 2013 roku. Konkurs przeznaczony jest dla firm prywatnych.

Żeby pokonać Atlantyk w czasie nie dłuższym niż 60 minut, trzeba pędzić z prędkością przekraczającą 6 tys. km na godz. Przekraczającą o ile? Kto myśli o zdobyciu V-Prize, musi zbudować maszynę zdolną do krótkiego lotu z prędkością rzędu 20 tys. km na godzinę. To z kolei praktycznie możliwe będzie wtedy, gdy pojazd będzie się przemieszczał głównie ponad atmosferą, na wysokości 100 -200 kilometrów. Wyeliminowany zostanie wówczas problem rozgrzewania powłoki o atmosferę, ale pojawi się inny - nieważkość, istotny element z punktu widzenia ewentualnych przyszłych pasażerów. Dla jednych będzie to silna zachęta do lotu, dla innych poważna przeszkoda.

Do lotu na takiej wysokości skrzydła praktycznie nie są potrzebne, ale są niezbędne przy lądowaniu. Wchodzenie w atmosferę w fazie lądowania będzie o wiele gwałtowniejsze niż w przypadku promów kosmicznych opuszczających orbitę. Dlatego musi zostać rozwiązany problem izolacji termicznej kadłuba. Musi to być rozwiązanie co najmniej równie skuteczne jak w przypadku promu kosmicznego.

Idea zbudowania samolotu kosmicznego nie jest nowa. W latach 30. ubiegłego wieku Niemiec Eugen Sanger planował zbudowanie bombowca antypodowego zdolnego do lotu w górnych warstwach atmosfery, który w ciągu kilku godzin mógłby się znaleźć na drugiej półkuli.

W latach 60. Amerykanie skonstruowali samolot rakietowy X-15, który regularnie osiągał prędkość 6 tys. km na godz. oraz pułap ok. 100 kilometrów. Zbudowano trzy egzemplarze. Odbyły one w sumie 199 lotów. Pilotowali je przyszli astronauci, między innymi Neil Armstrong, który pierwszy stanął na Księżycu. W najszybszym locie, 3 października 1967 roku, maszyna osiągnęła 7274 km na godz. oraz wysokość 58,552 kilometrów. Jednak ten jednoosobowy samolot miał zasięg zaledwie 450 kilometrów. Obecnie jeden samolot X-15 znajduje się w Państwowym Muzeum Lotnictwa i Kosmosu w Waszyngtonie, drugi w Muzeum Amerykańskich Sił Powietrznych w Dayton w stanie Ohio, trzeci rozpadł się w czasie lotu 15 listopada 1967 roku.

Także nagroda za wyczyn, który jest milowym krokiem w dziedzinie technologii lotniczej, nie jest nowa. Oprócz Prix Orteig, którą zdobył Lindbergh, sławna stała się AnsariX-Prize ufundowana dla prywatnej firmy, która zdoła zrealizować wciągu dwóch tygodni dwa loty tego samego wehikułu na wysokość 100 kilometrów. Nagrodę zdobył w październiku 2004 roku pojazd SpaceShipOne i miliarder Richard Branson, szef Virgin Group i Virgin Galactic.
http://www.rzeczposp.../nauka_a_3.html
  • 0




 

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości oraz 0 użytkowników anonimowych