W Piśmie Świętym pojawiają się wyraźne, jednoznaczne i bezdyskusyjne sprzeczności oraz oczywiste błędy historyczne. Współczesne wydania Biblii nie są oryginalnymi tekstami. Są to przekłady z przekładów. Wielokrotne tłumaczenie z języka na język sprawiło, że wkradły się do nich liczne błędy. W ten sposób drobne pomyłki mogły urosnąć do rangi istotnych nieporozumień. Czy są to przypadkowe nieporozumienia, czy zamierzone fałszerstwa??
Stary Testament
Braterstwo i zemsta krwi
Jedną z najbardziej znanych historii kryminalnych w całej literaturze światowej jest historia Kaina i Abla ( Księga Rodzaju, rozd.4 ). Po wypędzeniu z Raju Adama i Ewy na świat przychodzi dwójka ich dzieci: najpierw Kain, później Abel ( Księga Rodzaju, rozd.4 wersy 1 i 2 ). Kain zabija Abla. Bóg oznajmia zabójcy, że za karę ma stać się on „tułaczem i zbiegiem”
( Księga Rodzaju, rozd.4 wers 12 ). Kain odczuwa wyraźny strach. Obawia się że w czasie ucieczki zostanie zamordowany. Bóg jednak naznacza zabójcę brata słynnym „ znamieniem Kaina” i ustanawia prawo zemsty krwi: „Ktokolwiek by zabił Kaina, siedmiokrotnej pomsty doświadczy” ( Księga Rodzaju, rozd4 wers 15 ).
Jednakże z tekstu ST wynika, że obawy Kaina nie miały żadnego uzasadnienia. Adam i Ewa byli pierwszymi ludźmi na Ziemi. Następnie przyszli na świat Kain-trzeci- i Abel-czwarty- człowiek. Po zamordowaniu Abla na Ziemi pozostało troje ludzi. Kogo więc bał się Kain? Według biblijnego tekstu wokół nie było przecież żywego ducha! Dla kogo miało być przeznaczone znamię Kaina? Kogo miało powstrzymać przed zrobieniem mu krzywdy?? Adama i Ewę?? Wszak oni znali Kaina i nie potrzebowali żadnego znamienia, aby móc rozpoznać. A może Bóg dał mu tę gwarancje bezpieczeństwa na przyszłość Może piętno miało ostrzec następne pokolenia, aby nie zabijały Kaina?? Przyjrzyjmy się bliżej kolejnym generacjom.
Pismo Święte wspomina o potomkach Kaina ( Księga Rodzaju, rozd4 wers17 ). Spłodził on jedno dziecko. Nie wiemy jednak z kim. Przecież w tym czasie poza nim na Ziemi żyli jego rodzice Adam i Ewa! Skąd więc Kain wziął sobie żonę, skoro zgodnie z tekstem Biblii nie mogło być wówczas jeszcze żadnych kobiet?? Na świat przyszedł Henoch. Dumny ojciec natychmiast zabrał się do pracy i zbudował miasto, które nazwał na cześć swego syna. Kto jednak zamieszkał w mieście?? Gdy Kain wraz ze swoją właściwie nie istniejącą żoną spłodził syna, na Ziemi żyli Adam, Ewa, żona Kaina( której Biblia nie wymienia!) oraz niemowlę o imieniu Henoch. Nawet gdyby Adam i Ewa przeprowadzili się do nowego „miasta” miało by ono jedynie pięciu mieszkańców. Historia dalszych potomków Kaina przedstawia się następująco ( Księga Rodzaju, rozd4 wers 18-19): „ Henoch był ojcem Irada, Irad był ojcem Mechujaela, a Mechujael ojcem Metuszaela, Metuszael zaś Lameka. Lamek wziął sobie dwie żony . Imię jednej było Ada, a drugiej- Silla”.
Jeśli czytamy uważnie tekst ST, natychmiast narzuca się następujące pytanie; skąd pochodziły kobiety?? Kogo za żonę pojął Henoch?? Z kim spłodził potomków Irad, Mechujael i Metuszael?? Matki pozostają bezimienne. Pismo Święte podaje nam dopiero imiona żon Lameka; Ada i Silla. Tyle że wedle biblijnego tekstu kobiety te w ogóle nie powinny istnieć.
Zamieszanie z kobietami, które pojawiają się z nikąd, nie mogło oczywiście ujść uwadze starożytnych Żydów. Zastanawiano się więc nad możliwym wyjaśnieniem. W różnych przekazach tekstu Biblii (Louis Ginzberg „The Legends of the News”, London, t.V,s.138) dodawano Adamowi i Ewie kolejne dzieci. Wszyscy zgadzali się co do jednego, a mianowicie, że wśród nich muszą znaleźć się dziewczynki. Ale ile?? Istniały następujące wersje: Kain i Abel mieli siostry bliźniaczki, Abel miał dwie siostry bliźniaczki, Kain miał jedną siostrę bliźniaczkę, Kain miał brata bliźniaka , a Abel siostrę bliźniaczkę.
Jeśli tak rzeczywiście było, to dlaczego o dzieciach tych nie ma wzmianki w Biblii?? A może historie zabójstwa Abla należy rozumieć symbolicznie, tak jak to proponuje Manfred Bartel(Manfred Bartel „ Was wirklich In der Bibel stert”, Dusseldorf, Wiedeń 1987, s.47)?
Jego zdaniem Kain i Abel nie byli dziećmi Adama i Ewy, ale należeli raczej do jednej z niższych generacji. Historia obu braci jest przypowieścią- Abel symbolizuje wędrownych nomadów, Kain osiadłych rolników. Bartel się jednak myli- przecież Kain nie prowadził osiadłego trybu życia, ale był ciągłym „tułaczem”.
Tekst Walter-Jorg Langbein
Cherubini nie byli aniołami
Adam i Ewa naruszyli wydany przez Boga zakaz jedzenia owoców z drzewa” poznania dobra i zła”. To z tego powodu Bóg wypędził ich z Edenu, rajskiego ogrodu.Aby pierwsi rodzice w żadnym wypadku nie ważyli się powrócić, Bóg postawił u wejścia do Edenu anioła. Był on uzbrojony w ognisty miecz. Jeśli dokładnie przeczytamy ten tekst ST, to dowiemy się, że pomiędzy szeroko rozprzestrzenioną wiarą ludową a dokładną treścią Pisma Świętego istnieje wyraźna różnica. W jednym z niemieckich przekładów ST czytamy: I wygnał[Bóg] ludzi, i kazał stanąć przed ogrodem Eden cherubinom z płomiennym, błyszczącym mieczem”( Księga Rodzaju, rozd3 wers 24). Jest tu więc mowa o cherubinach. Kim jednak byli cherubini??
Pietro Bardini, naukowiec-amator, prowadził szczegółowe badania nad aniołami i napisał o tych niebieskich istotach ze wszech miar godne uwagi dzieło. Można w nim znaleźć następujące zdanie na temat cherubinów: „Aniołowie ci, zajmujący w hierarchicznej drabinie anielskiej drugi szczebel, musieli budzić wśród <<pierwszych populacji>>, a więc w rodzinie Adama, sprzeczne uczucia”. Oni to przecież przeszkodzili ludziom w powrocie do raju.
Jak byli uzbrojeni cherubini?? Posiadali „ognisty miecz’?? Czyżby wszyscy musieli dzielić się jednym mieczem?? Jeśli większość przekładów ST porównamy z hebrajskim oryginałem, to dostrzeżemy niewielki ale istotny błąd tłumaczy. Prawidłowe tłumaczenie powinno brzmieć: I wygnał[Bóg] ludzi i kazał stanąć przed ogrodem Eden cherubinom i płomiennemu błyszczącemu mieczowi”. Co to oznacza?? Niestety nie wiemy, czy rzeczywiście chodzi tu o broń, czy też o jakieś zjawisko przyrodnicze. Mogło by to być np. płonące źródło asfaltu.
Pochodzenie cherubinów nie budzi wątpliwości. Zostali oni zapożyczeni z mitologii babilońskiej. Nie byli aniołami, ale dziwacznymi bajkowymi stworami, które najbardziej przypominały egipskie sfinksy. Te osobliwe istoty miały korpus byka i skrzydła. Starożytny historyk JózefFlawiusz, święty znawca żydowskiej religii, pisze: „ Na wieku umieszczono dwie postacie <<cherubinów>> -jak je hebrajczycy nazywają- istot ze skrzydłami, kształtem niepodobnych do żadnej rzeczy widocznej ludzkimi oczyma; Mojżesz powiada, iż ujrzał je wyrzeźbione na tronie Boga”( Józef Flawiusz” Dawne dzieje Izraela, ks.III, VI. 5, tłum. Z.Kubiak, J. rdożycki, Warszawa 2001). Według ST te tajemnicze istoty posiadały wprawdzie skrzydła(Księga Ezechiela, rozd. 1, wersy 6 i 11, jak również rozd.10 wersy 1-22)
Nie były jednak aniołami. Bóg tronował na cherubinach: „ Ty, który zasiadasz na cherubach, zabłyśnij”(Psalm 80, wers 2. zobacz też: Druga Księga Samuela, rozd,6 wersy1-2).
Jahwe wykorzystywał ten wspaniały tron również jako szybki, wielofunkcyjny środek lokomocji, służący do poruszania się po Ziemi, ale też do latania: „ Lecąc, cwałował na cherubie, a skrzydła wiatru Go niosły( Druga Księga Samuela, Rozd.22 wers 11)
Nie ma wątpliwości, że cherubini byli uważani za istoty wyjątkowo święte. Podobno Salomon kazał wyrzeźbić z drewna oliwki dwa posągi cherubinów, które następnie pozłacano(zobacz: Pierwsza Księga Królewska, rozd.6, wersy 23, 25, 27-29, 32 i 35. Porównaj też: Druga Księga Królewska, rozd,3 wersy 7 i 10-14.). Posągi miały około pięciu metrów wysokości i stały w sanktuarium Świątyni Jerozolimskiej. Można wątpić, czy Salomon rzeczywiście polecił sporządzić posągi kultowe o tak wielkich rozmiarach. Jednak niezależnie od tego, czy opis odpowiada faktom historycznym, czy też nie, tekst jest dowodem wielkiej czci dla cherubinów. Dlatego tez nie może dziwić, że dwaj cherubini tronowali na prawdopodobnie największej świątyni dawnych Żydów: na wieku Arki Przymierza. Było to zgodne z poleceniem samego Boga:” Dwa też cheruby wykujesz ze złota. Uczynisz zaś je na obu krańcach przebłagalni”(Księga Wyjścia,rozd.25,wers18.Zobacz także:rozd25,wersy19-22 i rozd.26 wersy1i31, jak również rozd.36 wersy 8i35 i rozd.37, wersy 7-9.).
W ST znajdują się skąpe informacje o cherubinach. Z tego powodu w pozabiblijnych tekstach pojawiły się „uzupełnienia”. Występujące w Biblii mityczne stwory stały się aniołami, które początkowo miały złą naturę. W rozdziale XX etiopskiej Księgi Henocha cherubini wymieniani są w jednym rzędzie ze złośliwymi wężami(Siegbert Uhlig Das”Athiopische Henochbuch”, Gutersloch 1984, s. 612 rozd.LXI. wers 10). W rozdziale LXI znajdują się wprawdzie w gronie aniołów, ale w grupie nastawionych niezbyt pokojowo, bo wśród „ Aniołów Przemocy”. Cherubinów postrzegano za istoty tak niedobre że czasami mylono ich z diabłami.(zobacz: Luis Ginzberg „ The Legends of the News”, t. V, From Creation to the Exodus, Baltimore 1998, s.104, przypis 94)
W osiem wieków później nie dostrzegano już pokrewieństwa cherubinów i diabłów. W V lub VI wieku n. e. piszący po grecku chrześcijanin opublikował pod imieniem Dionizjusza Areopagity, który miał rzekomo żyć w I wieku n. e. i być pierwszym biskupem ten, wiele traktatów religijnych na różne tematy. W rozprawie pod tytułem „ Perites ouranias hierarchis” ( O niebiańskiej hierarchii) podzielił on aniołów na dziewięć hierarchii. Jego zdaniem, cherubini, jako duchy mocy, dowodzą w trzecim niebie prawdziwym pułkiem aniołów. Na początku XXI wieku bez cherubinów nie można sobie wyobrazić ani popularnych wierzń ludowych, ani też ezoteryki. Aniołowie są dla wielu współczesnych ludzi ogromną pomocą duchową, I rzeczywiście, aniołowie odgrywają w Piśmie świętym bardzo ważną rolę, tylko że według Biblii cherubini nie byli aniołami!!!
Tekst Walter-Jorg Langbein
O to "Słowo Boże"