Skocz do zawartości


Zdjęcie

Koniec samochodów na benzynę


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
29 odpowiedzi w tym temacie

#1

Jarecki.
  • Postów: 4113
  • Tematów: 426
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Wynaleziono ogniwo paliwowe, które pozwoli konstruować samochody elektryczne na skalę masową . Zastosowany w nim stop platyny i niklu jest 90 razy bardziej wydajny niż wykorzystywane dotąd materiały, tańszy i bardziej odporny na uszkodzenia - informuje najnowszy Science.

Silnik elektryczny jest lepszy niż silnik spalinowy, bo nie emituje zanieczyszczeń, jest cichy i nie wymaga skrzyni biegów. Na dodatek zużywa energię tylko wtedy, kiedy auto jest w ruchu i pozwala odzyskiwać ją w czasie hamowania. Dotychczas w tego rodzaju silnikach stosowano ogniwa galwaniczne (baterie, akumulatory).

Niestety ich ładowanie trwa bardzo długo, a skonstruowanie baterii, która będzie ładować się w ciągu kilku minut, jest prawdopodobnie niemożliwe. Dlatego najlepsze auta elektryczne przejeżdżają co najwyżej połowę tego, co przeciętne samochody benzynowe, a potem wymagają długotrwałego ładowania. I dlatego także zastąpienie ogniw galwanicznych (baterii, akumulatorów) ogniwami paliwowymi wydaje się zabiegiem niezwykle atrakcyjnym.

Dołączona grafika


Ogniwo paliwowe to urządzenie wytwarzające prąd elektryczny w wyniku utleniania dostarczanego z zewnątrz paliwa, np. wodoru. Składa się z dwóch elektrod platynowych (katody i anody) rozdzielonych cienką membraną. Przepuszcza ona jony wodoru (protony H+), a zatrzymuje elektrony. Wodór (ze zbiornika paliwa) dostarczany jest do anody, gdzie rozpada się na protony H+ i elektrony. Protony przenikają do katody przez membranę, natomiast elektrony muszę dotrzeć tam przez obwód elektryczny.

I właśnie w ten sposób powstaje tak potrzebny nam prąd! Jedynym produktem ubocznym tej reakcji jest woda (H2O). Powstaje w wyniku reakcji zachodzących na katodzie. Tlen pobierany z powietrza tworzy z elektronami jony ujemne (O-2), które łączą się z jonami wodoru. Platyna i jej stopy z innymi metalami pełnią funkcję katalizatorów czyli "przyspieszaczy" zachodzących na ogniwie reakcji i w ten sposób decydują o jego wydajności.

Do tej pory na przeszkodzie powszechnemu wykorzystaniu ogniw paliwowych stały względy ekonomiczne oraz niedostatki technologii. Platyna jest bowiem bardzo droga. Na dodatek niezbyt odporna na działanie jonów wodorotlenowych (OH-). Tworzą się one niekiedy na katodzie ogniwa i lubią "przyklejać się" do atomów platyny, wyłączając je tym samym z użytecznej pracy.

Aby temu zapobiec naukowcy od lat eksperymentują z elektrodami zbudowanymi następująco: bardzo cienka warstwa platyny pokrywa podłoże będące kombinacją platyny i metalu nieszlachetnego, np. kobaltu, a ostatnio niklu. Odpowiednia mieszanka atomów sprawia, że jony wodorowe nie mają dostępu do atomów platyny i nie niszczą jej.

Laboratoria z całego świata od lat prowadzą badania nad taką układanką atomów, która będzie jednocześnie niedroga, wydajna i trwała.

Zespół uczonych pracujących w Berkeley National Laboratory oraz Argonne National Laboratory kierowany przez Vojislava Stamenkovica i Nenada Markovica badał własności zbudowanych w komorze próżniowej struktur z platyny i niklu. Jedną z nich była struktura zbudowana z trzech warstw: cienkiej warstwy powierzchniowej z gęsto upakowanych atomów platyny, środkowej warstwy z atomów platyny i niklu w proporcji 1:1, oraz warstwy spodniej, także platynowo-niklowej, ale w proporcjach 3:1. Tak skonstruowana swego rodzaju "kanapka" o nazwie Pt3Ni okazała się wielkim sukcesem.

Jej aktywność w roli katalizatora jest 10 razy większa niż czystej platyny i 90-krotnie skuteczniejsza niż stosowanych dziś w praktyce materiałów platynowo-węglowych. Jest bardzo odporna na degradację przez jony wodorotlenowe oraz inne substancje wiążące atomy platyny. A do tego nie jest droga.

Praca badaczy z amerykańskich laboratoriów finansowana jest nie tylko przez amerykański Departament Energii, lecz także przez koncern General Motors. A to zdaje się potwierdzać, że ich praktyczne wykorzystanie w motoryzacji to tylko kwestia czasu.
http://www.dziennik....ArticleId=30112
  • 0



#2

AlienGrey.

    I know

  • Postów: 639
  • Tematów: 78
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 5
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Swego czasu w jakimś magazynie motoryzacyjnym, pokazywali samochód napędzany zwykłą wodą z kranu!
Po prostu, wlewa się wodę do baku i można jeździć!
Może ktoś pamięta jakieś szczegóły?
  • 0



#3

Jarecki.
  • Postów: 4113
  • Tematów: 426
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Jest nawet o tym temat na forum :)
http://www.paranorma...
  • 0



#4

Chessman.
  • Postów: 1031
  • Tematów: 11
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Jest mnóstwo innych alternatywnych źródeł energii, które zapewne nie zostaną wprowadzone dopóki nie skończą się te, które obecnie wykorzystujemy...
  • 0

#5

ciemność.
  • Postów: 1937
  • Tematów: 21
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

Szybko tego nie wprowadzą na dobre. Tu potrzeba czasu.
  • 0



#6

zak.
  • Postów: 1198
  • Tematów: 5
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

Silnik elektryczny jest lepszy niż silnik spalinowy, bo nie emituje zanieczyszczeń, jest cichy i nie wymaga skrzyni biegów.

juz widze dwie wady...
mam nadzieje, ze bede mial okazje jezdzic jeszcze klasycznym, mocnym, glosnym samochodem z normalna skrzynia biegow, a nie jakims odkurzaczem.
  • -1

#7

Chessman.
  • Postów: 1031
  • Tematów: 11
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

juz widze dwie wady...
mam nadzieje, ze bede mial okazje jezdzic jeszcze klasycznym, mocnym, glosnym samochodem z normalna skrzynia biegow, a nie jakims odkurzaczem.

...
No faktycznie jakby było bardziej cicho to by się nie dało żyć<rotfl>
  • 0

#8

zak.
  • Postów: 1198
  • Tematów: 5
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

no zebys wiedzial. moze jestem zacofany, ale tylko w tej dziedzinie :>
  • 0

#9

Tiamat.
  • Postów: 3048
  • Tematów: 29
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Nie jestes zacofany, poprostu lubisz motoryzacje, dla mnie ryk silnika i zapach beznzyny to rzeczy, ktore powoduja ze samochod ma dusze, a porzadny wydzwiek sportowych samochodow, powoduje ze az mnie dreszcz przechodzi. Ale ten, kto nigdy nawet pod maske nie zagladal i nawet nie wie jakie dane techniczne ma jego samochod (wazne tylko ze jezdzi) nigdy tego nie zrozumie. A jak komu za glosno, to niech sobie ser kupi i do uszu wsadzi.
  • 0

#10

kamil_d.
  • Postów: 87
  • Tematów: 0
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

A prad do zasilania tego silnika to jak powstaje ? Bo chyba nie bierze sie z powietrza ?
  • 0

#11

kyrys.
  • Postów: 136
  • Tematów: 1
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Na pewno zwolennicy ryku i miłego burczenia silnika spalinowego wymyślą specjalna kombinacje dźwięków które będą naśladować silnik spalinowy i będzie się wzmagać gdy dodamy gazu

Mnie osobiście podoba się mieszanina dźwięków zwykłego silnika na benzynę i wiertarki :D
  • 0

#12

Azure.
  • Postów: 223
  • Tematów: 1
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Wątpie, żebyśmy dożyli czasów, w których takie auta wejdą do masowej produkcji...
  • 0

#13

Fawin.
  • Postów: 22
  • Tematów: 0
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Wątpie, żebyśmy dożyli czasów, w których takie auta wejdą do masowej produkcji...


Samochodow na wode nie produkuja bo nie oplaca sie dostawca paliw, kazdy by sobie nalal wody z kranu i happy!!
  • 0

#14

Jarecki.
  • Postów: 4113
  • Tematów: 426
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Wodór zastąpi benzynę w samolotach



Pierwszy samolot zasilany energią ogniw paliwowych jest gotowy do prób w Hiszpanii. Paliwem jest wodór, a z rury wydechowej do atmosfery wydostawać się będzie woda.
Choć od powszechnego zastosowania ogniw paliwowych jako źródła energii w różnego rodzaju pojazdach dzielą nas jeszcze lata, już dzisiaj naukowcy eksperymentują na coraz większą skalę.

Po samochodach i motocyklach, które wykorzystują wodór do zasilania ogniw paliwowych, inżynierowie skonstruowali samolot napędzany silnikiem elektrycznym, który czerpie energię bezpośrednio z ogniwa paliwowego. Inżynierowie Boeinga przygotowali do prób w powietrzu pierwszy egzemplarz. - Proponując efektywność połączoną z ochroną środowiska naturalnego człowieka, chcemy być na czele frontu walki o nowe technologie w przemyśle lotniczym -przekonuje Francisco Escarti, szef firmy BR & TE zajmującej się rozwojem i wdrażaniem nowych technologii w koncernie Boeing.

Dołączona grafika


Ogniwa paliwowe wykorzystują atomy wodoru i tlenu z powietrza do produkcji energii elektrycznej i ciepła. Wodór zgromadzony jest w zbiorniku. Potrzebna jest też specjalna membrana pokryta związkiem chemicznym pełniącym rolę katalizatora, przepuszczająca jedynie protony, a zatrzymująca elektrony wodoru.

W języku inżynierów nazywa się ona PEM (Proton Exchange Membrane). Konstruktorzy samolotu zastosowali właśnie taką membranę. Ta technologia - na razie jeszcze eksperymentalna- za 10 - 15 lat powinna się upowszechnić na tyle, żeby być wykorzystywana w wielu dziedzinach - w lotnictwie cywilnym także. Ogniwo paliwowe zostało zbudowane przez zlokalizowaną w Wielkiej Brytanii firmę Inteligent Energy. BR & TE, część firmy Boeing Phantom Works, pracuje nad innowacyjnymi technologiami, których będą wymagały przyszłe regulacje prawne dotyczące lotnictwa cywilnego.

Pierwszy samolot z napędem elektrycznym wykorzystujący ogniwa paliwowe to zmodyfikowany motoszybowiec Dimona produkcji austriackiej. Maszyna o rozpiętości skrzydeł 16,3 metra będzie w stanie osiągnąć prędkość przelotową 100 km na godzinę. Aerlyper -zlokalizowanaw Madrycie grupa projektowa - opracowała awionikę.

SAFT France skonstruowała akumulatory generujące dodatkową porcję energii. W projekcie też uczestniczyli specjaliści z Politechniki w Madrycie, którzy zaprojektowali system zarządzania energią tej maszyny.
http://www.rzeczposp.../nauka_a_1.html
  • 0



#15

Scroll Lock.
  • Postów: 191
  • Tematów: 14
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Wątpie, żebyśmy dożyli czasów, w których takie auta wejdą do masowej produkcji...


Samochodow na wode nie produkuja bo nie oplaca sie dostawca paliw, kazdy by sobie nalal wody z kranu i happy!!


USA tak samo jak Kraje Zatoki Perskiej nie pozwolą aby ropa naftowa odeszła w zapomnienie :))
Dopóki jest ropa, będą produkowane auta tylko napędzane benzyną, a o alternatywnych źródłach energii nikt nie będzie pamiętał , oprócz garstki ekologów :)) Handel ropą jest zbyt opłacalny, a mamy przecież na świecie swoiste lobby paliwowe :))
  • 0


 

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości oraz 0 użytkowników anonimowych