Skocz do zawartości


Zdjęcie

Czas budowy Piramidy Cheopsa

piramidacheopsa

  • Please log in to reply
607 replies to this topic

#601

szymon2014.
  • Postów: 111
  • Tematów: 10
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

Archeolodzy długo zastanawiali się, w jaki sposób starożytni Egipcjanie zbudowali największą na świecie piramidę - Wielką Piramidę. Teraz mogli odkryć system używany do wciągania masywnych bloków kamiennych na miejsce jakieś 4500 lat temu

https://www.livescie...discovered.html

 

Czy przekonują Was argumenty przedstawione w artykule?

Jeszcze krótki filmik komentujący ten artykuł 

Artykuł nie przedstawia jakichkolwiek artefaktów w postaci fragmentów np. wewnętrznych drewnianych ramp,  przy pomocy których wznoszono bloki z wapienia i granitu.


Użytkownik TheToxic edytował ten post 01.11.2018 - 18:26

  • 0

#602

Churchyard dweller.
  • Postów: 356
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Nie wiem jak to budowali, ale na pewno ta czy inna racjonalna hipoteza jest prawdziwa, a nie erekcja kosmiczna.
  • 1

#603

szymon2014.
  • Postów: 111
  • Tematów: 10
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

Nie wiem jak to budowali, ale na pewno ta czy inna racjonalna hipoteza jest prawdziwa, a nie erekcja kosmiczna.

 Jasne, tylko powyższy artykuł  praktycznie do tego nas nie zbliża. Nie znaleziono, jak dotąd żadnych artefaktów świadczących o istnieniu rampy wewnętrznej czy zewnętrznej używanej przy budowie Cheopsa. Póki co jedynym, jak dotychczas, namacalnym "dowodem" potwierdzającym teorię francuskiego architekta są odkryte w piramidzie w 1986 roku puste przestrzenie, które układają się w spiralę.

Inny pomysł zaprezentował w 2002 roku polski architekt dr Wojciech Kołątaj. Opierając się na „Dziejach” Herodota, doszedł do wniosku, że piramida powstała przy wykorzystaniu bardzo prostych maszyn – dźwigni z pni palmowych, przypominających huśtawkę. Na jednym ich końcu znajdował się kamienny blok, a na drugim wisiały worki na piasek. Kiedy wsypano do nich odpowiednią ilość piasku, kamień był unoszony, a następnie transportowany na wyższy poziom. Jednak Andrzej Ćwiek w „Archeologii Żywej” (21/02) przedstawił kilka kontrargumentów: „Po pierwsze, dźwignia z pni palmowych złamałaby się pod ciężarem 2,5 t bloku i 2,5 t piachu. Po drugie, zasobnik z piaskiem niechybnie runąłby w dół po rozładowaniu bloku stopień wyżej. Po trzecie, transport bloków wcale nie był najistotniejszym problemem przy budowie piramid – o wiele trudniejsze było skonstruowanie stropów komór z bloków o ciężarze po kilkadziesiąt ton każdy lub umieszczenie kamienia szczytowego, czyli tzw. piramidionu”.

https://www.focus.pl...amidalny-absurd

Problemy, jakie stwarza koncepcja ramp to m.in: Do zbudowania rampy należy użyć dużej ilości materiału. Egipcjanie obliczyli objętość od 400 000 do 1 miliona m³ w zależności od wybranego modelu rampy. Materiał ten najpierw należy sprowadzić na plac budowy piramidy, a następnie ułożyć w stos, tworząc rampy, a po zakończeniu piramidy rampy muszą zostać rozebrane. Samo to wiązałoby ogromne zasoby i znacznie wydłużało czas budowy.

Rampy są jednocześnie używane przez kilka zespołów ciągnących bloki i inne zespoły schodzące z pustymi saniami . Która szerokość jest wystarczająco bezpieczna dla załóg holujących? Większość sugerowanych pochylni ma stosunkowo wąską powierzchnię ciągnącą od 1,8 do 14 m.
Za każdym razem, gdy rampa musi zostać wydłużona lub podniesiona, cały proces pracy musi zostać zatrzymany na kilka dni lub tygodni - ta strata czasu pracy znacznie wydłużyłaby czas na zbudowanie piramidy. Biorąc pod uwagę, że przy każdym nowym kamiennym kursie trzeba podnieść rampę, to będzie to co najmniej 210 razy! 
Nawet kamienne piramidy stwarzają problem " topienia się " - ciężar górnych warstw kamienia wpływa na niższe warstwy, więc przesuwają się na boki - przy pomocy gruzu lub gruzu efekt ten jest jeszcze bardziej wyraźny. Więcej: https://www.cheops-p...d-theories.html
  


Użytkownik szymon2014 edytował ten post 02.11.2018 - 10:49

  • 1

#604

Churchyard dweller.
  • Postów: 356
  • Tematów: 10
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Robotnicy najpierw przesuwali bloki kamienne za pomocą lin i rolek, a następnie prawdopodobnie wciągali je na coraz wyższe poziomy po piaskowo-kamiennych rampach, podwyższanych w miarę postępu budowy – mówi dr Kuraszkiewicz. Same rampy w Gizie nie przetrwały; po ukończeniu budowy zostały rozebrane przez robotników. – Jednak ślady takiej rampy, choć dużo późniejszej, zachowały się w zespole świątyń w Karnaku położonym na południu Egiptu – zauważa dr Kuraszkiewicz. Technika ta była więc znana Egipcjanom.

Możliwe jednak, że Wielką Piramidę Egipcjanie budowali całkiem inaczej – nie za pomocą ramp umieszczonych dookoła budowli, jak uważa większość archeologów, ale wypełniając ją kamiennymi blokami od środka do zewnątrz. Taką teorię powstania piramidy lansuje od lat francuski architekt i egiptolog amator Jean-Pierre Houdin. W roku 2005 wraz z egiptologiem Bobem Brierem z Long Island University oraz zespołem inżynierów z firmy Dassault Systèmes przeprowadził specjalistyczne modelowanie komputerowe 3D Wielkiej Piramidy i dostrzegł w jej wnętrzu ślady spiralnej struktury – jakby wewnętrznej rampy.

https://www.newsweek...swiatem/g1pfdes
  • 0

#605

Zaciekawiony.
  • Postów: 8137
  • Tematów: 85
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 4
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Wokół PKiN też nie ma śladów po dźwigach i rusztowaniach, a przecież minęło dopiero 60 lat.


  • 1



#606

Perseusz.
  • Postów: 75
  • Tematów: 4
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja ponadprzeciętna
Reputacja

Napisano

Na pewno wiemy, że Egipcjanie ramp używali i pozostałości jednej z nich zachowały się bodajże w Luksorze. Czemu mieliby ich nie wykorzystać przy budowie piramidy Cheopsa?
  • 0



#607

szymon2014.
  • Postów: 111
  • Tematów: 10
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

Wokół PKiN też nie ma śladów po dźwigach i rusztowaniach, a przecież minęło dopiero 60 lat.

 

Dzwig i rusztowania stalowe łatwiej zdemontować i nie pozostawić po tym śladu, niż po drewnianych rampach, do zbudowaniach których trzeba by użyć od 400 000 do 1 miliona m³ w zależności od wybranego modelu rampy.  Oczywiście, brak śladów materialnych po rampach ( drewnianych, ceglanych, model mieszany plus kamienie) nie zaprzecza ich istnieniu ( są pod piaskami pustyni; zostały doskonale zdemontowane, a drewno uzyte do innych celów; uległy rozkładowi, spaleniu ..) Mimo to, trochę to dziwne, choć nie zdumiewająco dziwne. 


Robotnicy najpierw przesuwali bloki kamienne za pomocą lin i rolek, a następnie prawdopodobnie wciągali je na coraz wyższe poziomy po piaskowo-kamiennych rampach, podwyższanych w miarę postępu budowy – mówi dr Kuraszkiewicz. Same rampy w Gizie nie przetrwały; po ukończeniu budowy zostały rozebrane przez robotników. – Jednak ślady takiej rampy, choć dużo późniejszej, zachowały się w zespole świątyń w Karnaku położonym na południu Egiptu – zauważa dr Kuraszkiewicz. Technika ta była więc znana Egipcjanom.

Możliwe jednak, że Wielką Piramidę Egipcjanie budowali całkiem inaczej – nie za pomocą ramp umieszczonych dookoła budowli, jak uważa większość archeologów, ale wypełniając ją kamiennymi blokami od środka do zewnątrz. Taką teorię powstania piramidy lansuje od lat francuski architekt i egiptolog amator Jean-Pierre Houdin. W roku 2005 wraz z egiptologiem Bobem Brierem z Long Island University oraz zespołem inżynierów z firmy Dassault Systèmes przeprowadził specjalistyczne modelowanie komputerowe 3D Wielkiej Piramidy i dostrzegł w jej wnętrzu ślady spiralnej struktury – jakby wewnętrznej rampy.

https://www.newsweek...swiatem/g1pfdes

 

Proponuję jeszcze raz zapoznać się z racjonalnymi, inżynieryjnymi argumentami przeciwko koncepcji ramp: https://www.cheops-p...d-theories.html Nic mi nie wiadomo o śladach rampy w zespole światyń w Karnaku - proszę o więcej konkretów.  Nie neguję, podobnie, jak czyni to dr Franz Löhner, iż nie stosowano żadnych ramp, ale one były niewielkie i pomocnicze.


Na pewno wiemy, że Egipcjanie ramp używali i pozostałości jednej z nich zachowały się bodajże w Luksorze. Czemu mieliby ich nie wykorzystać przy budowie piramidy Cheopsa?

 Pozostałości ramy w Luksorze? Proszę o dowody naukowe. 

Na płaskowyżu Giza odkryto tylko małe, podobne do nasypu konstrukcje. W rzeczywistości znaleziono kilka mniejszych pochylni - jeden na południowej stronie piramidy Medûm (Meidum), która miała 5 m szerokości ( z cegły) i na piramidzie Sesostris I w Lisht znajduje się pochylnia o długości około 50 metrów. Ale te rampy są znacznie mniejsze niż ogromne rampy budowlane sugerowane przez egiptologów, bardziej jak drogi transportowe lub pomocnicze rampy.

Istnieje niedobór rozstrzygających dowodów archeologicznych potwierdzających teorię, że masywne rampy zostały użyte do budowy piramid. W przypadku krętych pochylni nie ma żadnych zapisów archeologicznych, które wskazują na użycie jednego, obrazy pochylni na malowidłach ściennych lub papirusach zwykle pokazują proste, które prowadzą do ściany  https://www.cheops-p...d-theories.html


  • 0

#608

Zaciekawiony.
  • Postów: 8137
  • Tematów: 85
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 4
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Pojawiło się już trochę na temat zapisków Merera, znalezionych w porcie Wadi al-Jarf nad Morzem Czerwonym. Są to zapiski urzędnika z czasów Cheopsa, znalezione we fragmentach - papirus został wtórnie wykorzystany jako uszczelnienie naczyń, znalezionych w jaskini służącej za magazyn. Dzięki temu przetrwały do dziś, będąc najstarszymi dokumentami z Egiptu. Cztery lata temu podano jedynie informację, że w zapiskach jest coś o piramidach. Teraz zakończono już rekonstrukcję i tłumaczenie tekstów.

 

Tekst został zapisany częściowo pismem hieroglificznym, a częściowo hieratycznym, w regularnej formie - u góry karty pozioma linia, nad którą zapisano tydzień i sezon, pod nią symbole kolejnych dni, pod którymi pojawiają się zapiski w dwóch kolumnach. Dzięki temu wiemy nawet na podstawie niekompletnych kart, jak długi okres opisują. Odtworzono dość dobrze zapiski z pięciu miesięcy w sezonie letnim w prawdopodobnie 28 roku panowania Cheopsa.

Merer pisze, że jego bezpośrednim przełożonym był Ankh-haf, będący przyrodnim bratem Cheopsa. Głównym zadaniem było pilnowanie transportu bloków białego wapienia z Tura, oraz dbanie o regularne dostawy żywności dla robotników. Co kilka dni odbywały się transporty do Gizy i z powrotem. Bloki były transportowane łodziami przez specjalne kanały. Koło Gizy znajdował się port i sztuczny zbiornik, na którym prawdopodobnie odbierano kamień. Papirus często wspomina o  ciągnięciu/przeciąganiu kamieni. Wapień z Tury był użyty do wykończenia zewnętrznej powierzchni, co oznacza, że w czasie gdy Merer zajmował się transportem, większość konstrukcji już stała.

 

Szukam teraz jakiejś pełnej publikacji. Część papirusów została już przetłumaczona, ale chętnie znalazłbym jakieś podsumowanie.

 

https://www.roger-pe...f-cheops-khufu/


Użytkownik Zaciekawiony edytował ten post 10.08.2019 - 13:57

  • 0




 

Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych