Skocz do zawartości


Zdjęcie

Szybkie wagony PKP do transportu wojska


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
7 odpowiedzi w tym temacie

#1

Nick.
  • Postów: 1527
  • Tematów: 777
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 2
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

*
Popularny

e225dca5ab5d9789gen.jpg

Transport żołnierzy Bundeswehry w Polsce Fot. Youtube, kanał: Morfeusz120

 

 

 

PKP Intercity wysłało do producentów zapytanie o wagony specjalnego przeznaczenia. Treść specyfikacji sugeruje, że będą to szybkie wagony do transportu… wojska. Takich wagonów w swoim taborze do tej pory przewoźnik nie posiadał.

Przed właściwym postępowaniem przetargowym PKP Intercity zwraca się do producentów taboru o udzielenie informacji na temat możliwości dostawy i przedstawienia ceny 8 wagonów pasażerskich, „dotychczas nie eksploatowanych”. Wagony mają mieć standardową długość 26,4 metra, przy czym 6 z nich ma być wagonami bezprzedziałowymi, a 2 „wagonami przedziałowymi specjalnymi do przewozu konwoju”.

 

Wagony bezprzedziałowe z ogólnie dostępną kuchnią

 

6 wagonów bezprzedziałowych ma mieć możliwość przewiezienia 72 osób na miejscach siedzących. Tylko dwie pary siedzeń przy końcu pojazdu mają być oparciami zwrócone do siebie. Mają mieć dwie toalety, klimatyzację oraz specjalne urządzenia, które pozwolą na działanie przynajmniej oświetlenia, ogrzewania i lodówek w środku, bez zasilania zewnętrznego. Bo lodówka, płyta grzejna i mikrofala także znajdą się na wyposażeniu wagonów, podobnie jak np. „wózek kelnerski”. PKP Intercity pyta też producentów ile kosztować będzie instalacja dość bogatego systemu audio-wizualnego, z monitorami LCD, nagłośnieniem, czytnikami kart i portami USB.

 

 

a696a89b58617bce.jpg

 

 

Szafka na broń i pomieszczenie dowódcy

 

Dwa kolejne wagony, które zamierza kupić PKP Intercity, nie pozostawiają wątpliwości, że adresatem zamówienia będzie armia. Znajdzie się w nich 6 przedziałów z wygodnymi łóżkami, „przedział dowódcy” oraz „przedział narad z aneksem kuchennym” a także szafka na broń.

 

 

e6ecc057be7ba9b9.jpg

 

 

PKP Intercity zwraca się do producentów z prośbą o wstępne określenie kosztów produkcji takich wagonów dla prędkości 160 km/h i 200 km/h. Chce też, aby producent zadeklarował wykonanie ich zgodnie z TSI oraz uzyskał możliwość wjazdu nimi do niemal wszystkich europejskich krajów, gdzie istnieje tor o szerokości 1435 mm. Nawet do Albanii, w której ruchu kolejowego niemal się nie prowadzi. Pierwsze z wagonów miałyby być przyjęte na stan PKP Intercity już w 2018 roku, a całość zamówienia skończona w 2019. PKP Intercity będzie czekało na wstępne wyceny wykonania wagonów przez kilkanaście następnych dni.

 

Producenci zaskoczeni

 

Polscy producenci taboru, z którymi rozmawiał "Rynek Kolejowy" są zaskoczeni zamówieniem. - Nie wiem o żadnych wagonach tego typu, wykorzystywanych na europejskich kolejach. Z drugiej strony, tego typu tabor specjalnego przeznaczenia może być zamawiany w sposób niejawny - mówi przedstawiciel jednego z nich. Jak podkreśla, szczególnie wymagania dotyczące dopuszczeń do eksploatacji w kilkunastu krajach będą trudne do spełnienia.

 

PKP Intercity potwierdza: to wagony dla MON

 

Zapytaliśmy PKP Intercity po co spółce wagony z takim nietypowym wyposażeniem, które raczej nie będzie służyć pasażerom pociągów EIC, IC i TLK na co dzień. Przewoźnik potwierdził, że wagony, jeśli zostaną zamówione, będą służyć do transportu żołnierzy.

 

– Wśród zadań PKP Intercity są także zadania realizowane na rzecz Sił Zbrojnych i Sił Sojuszniczych. Zgodnie ze sformułowanymi przez MON oczekiwaniami zostało przygotowane zapytanie, pozwalające rozpoznać rynek w zakresie dostawy 8 wagonów specjalnych na potrzeby wojska – odpisała na zadane przez nas pytanie o przeznaczenie wagonów Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy PKP Intercity.

źródło


  • 5



#2

Staniq.

    In principio erat Verbum.

  • Postów: 6631
  • Tematów: 766
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 28
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Konwoje to nie jest domena tylko wojska. Konwoje to również Straż Graniczna, Służba Więzienna, Policja i chyba celnicy. Wydaje mi się, że zapotrzebowanie na takie wagony jest od dawna, a wagony do transportu podejrzanych/więźniów itp. też są potrzebne.





#3

Nick.
  • Postów: 1527
  • Tematów: 777
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 2
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Masz rację, konwoje to nie jest domena tylko wojska. Zwróć jednak uwagę, że Straż Graniczna i Policja podlegają Ministerstwu Spraw Wewnętrznych i Administracji, Służba Więzienna zaś - Ministrowi Sprawiedliwości.

Te wagony są dla MON.


  • 0



#4

Staniq.

    In principio erat Verbum.

  • Postów: 6631
  • Tematów: 766
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 28
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Te wagony są dla MON.

Gdyby nie ostatnie zdanie artykułu, nic by na to nie wskazywało, bo to był raczej ogólny opis specyfikacji. Dziwi mnie tylko jedno: za PRL, wojsko miało w swoim posiadaniu wagony specjalnego przeznaczenia (takie jak platformy dla sprzętu wojskowego, salonki dowodzenia, operacyjne itp.). Wiele jednostek posiadało bocznice na swoim terenie, gdzie takie wagony stały w gotowości. Taki sprzęt powinien być objęty klauzulą tajności. 

 

Czyli, wagony dla MON, ale ich właścicielem będzie kolej. Specyfikacja (powtórzę) jest na tyle ogólna, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby z nich korzystali inni (choćby z MSW).





#5

Nick.
  • Postów: 1527
  • Tematów: 777
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 2
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

[...]

Dla kogo i po co Intercity kupuje wagony?

 

W wymaganiach opublikowanych przez spółkę Intercity nie wskazano wyraźnie, dla kogo ma być przeznaczony nowy tabor. Ostatecznie w wyjaśnieniach złożonych dla portalu Rynek Kolejowy, rzecznik prasowy PKP Intercity Agnieszka Serbeńska potwierdziła, że wagony te są przeznaczone do transportu żołnierzy oraz, że same wymagania zostały „sformułowane przez Ministerstwo Obrony Narodowej”. Spółka poinformowała też na Twitterze: "Wśród zadań PKP Intercity są także zadania realizowane na rzecz Sił Zbrojnych i Sił Sojuszniczych".

 

Rzeczywiste przeznaczenie zamówionego taboru wcale nie jest takie jasne. Jeżeli bowiem rzeczywiście miałby on służyć do przewozu żołnierzy, to po co MON zastosował tak mylące sformułowania, jak „miejsce dla kierownika”, „przedział dla kierownika” czy „jadalnia”.

 

Nie wiadomo też jakie jest dokładne przeznaczenie tych wagonów. Tabor takiej wielkości nie poprawi znacząco możliwości transportowych wojska pozwalając jednorazowo na przewiezienie 432 żołnierzy (w wagonach bezprzedziałowych) i 50 żołnierzy (w dwóch wagonach przedziałowych) i to bez wyposażenia i broni.

O ile bowiem w przedziałach przewidziano miejsce na plecaki (i tylko plecaki o objętości 0,2 m3) to w „bezprzedziałowcach” mają być maksymalnie tylko dwa regały, na których nie ma szans by umieścić sprzęt wszystkich 72 osób. A należy pamiętać, że żołnierze nie są wyposażeni tylko w plecaki, ale również w hełmy, odzież ochronną, chlebaki, ładownice, kamizelki kuloodporne, itd.

 

Cały ten sprzęt nie zmieści się na pewno na półkach nad fotelami, ani na wieszakach. Dodatkowo doświadczenie pokazuje, że w nowoczesnych wagonach nie ma możliwości powieszenia na takich wieszakach nawet ubrań. Podobnie sprawa wygląda jeżeli chodzi o miejsce na broń. Nie ma go praktycznie w całym wagonie bezprzedziałowym. Jedynie w „przedziałowcu” przewidziano szafę pancerną o szerokości 2 m głębokości 1,5 m i wysokości 2,08 m, ale należy się zastanowić, czy rzeczywiście zmieści się tam całe uzbrojenie 24 żołnierzy (w przedziale „kierownika” ma być oddzielny sejf na broń).

 

Przygotowano z kolei dość duże wymagania, jeżeli chodzi o wyposażenie. „System audio-wizualny z napędem DVD, czytnikami kart SD/MMC/IMS, portami USB, transmiterem FM, monitorami LCD i nagłośnieniem” daleko wykracza poza potrzeby żołnierzy.

 

Pozostaje też jeszcze problem amortyzacji. Wagony ze względu na specyfikę i posiadane wyposażenie nie będą mogły na siebie zarabiać, a więc całe koszty zakupu, magazynowania, utrzymania i okresowych remontów (np. klimatyzacji) będzie ponosiło Ministerstwo Obrony Narodowej. W tej sytuacji automatycznie nasuwa się pytanie, czy potrzeby wojska w tej dziedzinie są rzeczywiście na tyle duże, by tłumaczyło to zakup wyspecjalizowanego taboru kolejowego.

http://www.defence24...ony-pkp-dla-mon


  • 0



#6

Staniq.

    In principio erat Verbum.

  • Postów: 6631
  • Tematów: 766
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 28
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

A mnie się wydaje, że Minister od Urojeń będzie użytkownikiem takiego wagonu, bo zdaje się, że na ministerialną salonkę już zamówienie składano. Teraz jeszcze potrzeba do kompletu pluton ochrony i kilku oficerów, aby to ładnie wyglądało.





#7

Mariush.
  • Postów: 4319
  • Tematów: 60
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 5
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

W sumie dobrze by było. Na drogach zrobiłoby się bezpieczniej.

A może to dla Naczelnika? Takie "Rail Force One"...


  • 3



#8

Taper.
  • Postów: 293
  • Tematów: 44
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

A może "mały czołg" jak miał pewien porucznik w "Hallo, hallo"? Taki "czołg na miarę naszych możliwości"?

Bo pociąg "prawie pancerny" już zamówili. ;)


  • 0



Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości oraz 0 użytkowników anonimowych