Skocz do zawartości


Zdjęcie

Jedyny na świecie samolot na szynach


  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1

Staniq.

    In principio erat Verbum.

  • Postów: 6626
  • Tematów: 764
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 28
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

*
Wartościowy Post

Miał być połączeniem nadziemnego metra i maszyny poruszanej za pomocą dwóch śmigieł. Konstruktor pojazdu George Bennie, zdążył zbudować jedynie 120m próbnego toru nieopodal Glasgow w Szkocji.

 

social-media-cr.jpeg

fot/retrospective/ rok 1930, prototyp pojazdu zwanego "railplane"

 

Maszyna mogła rozwinąć zawrotną szybkość 120 mil na godzinę (ponad 190 km/h). W 1930 r. projekt przyjęto na tyle entuzjastycznie, że zaczęto wyobrażać sobie miasta przyszłości z wynalazkiem Bennie'go, jako nieodłącznym elementem futurystycznego krajobrazu.

 

social-media-cr (1).jpeg

grafika/Tim Dunn/ Railplane poruszający się Oxford Street do Heatrow. Artystyczna wizja Tima Dunn z 1951 roku.

 

Pomysłodawca szybkiej kolei śmigłowej obiecywał wiele. Wyposażenie miało być luksusowe: miękkie siedzenia, dywany, lampy na stołach i okna z zasłonkami. Całość uzupełniały przesuwane drzwi.

 

social-media-cr (2).jpeg

grafika/Matt Hannon

 

"Bennie Railplane", bo tak okrzyknięto innowacyjny pojazd, zawieszono na specjalnym rusztowaniu, mieszczącym się nad zwykłą linią kolejową. Dzięki temu rozwiązaniu wykorzystano istniejącą już infrastrukturę i uniknięto kolizji z innymi pociągami.

 

social-media-cr (3).jpeg

fot/Transport Publiczny

 

Brytyjski konstruktor we wniosku o dofinansowanie i zatwierdzenie projektu, powoływał się na "pilną potrzebę bezpiecznego i szybkiego transportu, odciążenie konwencjonalnych dróg - ze względu na ich zatłoczenie, oraz opłacalność przewozu nie tylko ludzi, ale też poczty i łatwo psujących się materiałów.

 

Untitled.png

fot/getty images

 

niestety, marzenie Bennie'go o latającym pociągu ulotniło się wraz z brakiem funduszy na rozwój projektu. Przez prawie dekadę, wynalazca starał się o dofinansowanie, ale nikt się nie zgłosił. To doprowadziło go w 1937r. do bankructwa, a konstrukcję rozebrano cztery lata później. Metal z budowy przeznaczono na zbrojenia podczas drugiej wojny światowej.

 

social-media-cr (4).jpeg

fot/Tim Dunn

 

George Bennie zmarł w zapomnieniu w 1954 roku. Dzieło jego życia, w tym samym czasie, rdzewiało na polu. Jedyna pamięć o tej niesamowitej idei przetrwała na historycznych dokumentacjach. 

Na tej zachowanej kronice filmowej, można zobaczyć szyno - samolot w akcji.

 

 

 

Autor: Mateusz Kijek

 

Źródło: imagesO2.png

 

 

 





#2

Zaciekawiony.
  • Postów: 8137
  • Tematów: 85
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 4
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Świetny pomysł.


  • 0



#3

Staniq.

    In principio erat Verbum.

  • Postów: 6626
  • Tematów: 764
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 28
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

A to kilka innych pomysłów na szybkie koleje:

 

 

 





#4

noxili.
  • Postów: 2849
  • Tematów: 17
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Jak już jesteśmy w temacie starych szybkich i bardzo szybkich kolei to chciałbym przedstawić jedną z najpiękniejszych polskich lokomotyw . "Piękna Helena" czyli polski przedwojenny  parowóz szybki PM 36 w wersji aerodynamicznej:

 

Z64IE1E.jpg

 

qW6xnJO.jpg

 

 

vwq6zkv.jpg

 

73KwrsO.png

 

 

 

8yjRTcC.jpg

 

 

PS. Wybiera sie ktoś na zlot lokomotyw 10 września do Jaworzyny Śląskiej?

 


  • 2



#5

kawoszpiwosz.
  • Postów: 2
  • Tematów: 0
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Co niby ma wspólnego Piękna Helena z takimi projektami, jak Schienenzeppelin lub wagony napędzane silnikami odrzutowymi? A George Bennie częściowo zainspirował się kolejką w Wuppertalu.

240px-Wuppertal-100508-12833-Uferstra%C3

article-2565715-1BBF0BA100000578-908_634

6653cce2e7a9b8d4fcb6b212f039a90b.jpg


  • 0

#6

Nick.
  • Postów: 1527
  • Tematów: 777
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 2
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

railplane.jpg

Railplane - pociąg o napędzie śmigłowym

 

W latach 20. i 30. powoli postępowała elektryfikacja kolei, ale i tak to parowozu królowały na torach. Brytyjski konstruktor George Bennie postanowił to zmienić, tworząc projekt rewolucyjnego pociągu napędzanego silnikiem spalinowym poruszającym śmigła zamontowano na obu końcach pojazdu, nazwanego Railplane. Nowatorski projekt zyskał zainteresowanie, ale nigdy nie został zastosowany w praktyce.

 

George Bennie wpadł na pomysł zaprojektowania swojego Railplane w 1921 roku. Ideą przyświecającą konstruktorowi była chęć rozwiązania problemu braku przepustowości kolei podmiejskiej, specjalizującej się w transporcie pasażerów, ale zmuszonej do korzystania z tych samych tras co pociągi towarowe. Bennie wpadł na wręcz karkołomny pomysł zaprojektowania pociągu, który poruszałby się po specjalnej szynie zawieszonej nad tradycyjnym torowiskiem. Napęd miał natomiast stanowić silnik spalinowy poruszający śmigła zainstalowane na obu końcach pojazdu.

 

railplane1.jpg

Railplane. Foto: domena publiczna

 

Takie rozwiązanie przynajmniej w teorii miało przyśpieszyć ruch pasażerski, ponieważ pociągi poruszałyby się nad torami zajmowanymi przez np. pociągi towarowe. Dodatkowym atutem miała być prędkość, ponieważ Railplane miał rozpędzać się do blisko 200 km/h, co było w tym czasie niemożliwym do osiągnięcia dla parowozów wyczynem (Mallard przekroczył barierę 200 km/h ustanawiając rekord prędkości dla parowozów dopiero w 1938 roku)

 

Zanim jednak projekt Benniego zaczął zyskiwać realne kształty, minęło kilka lat. W 1930 roku szkocki konstruktor zbudował w Milngavie niedaleko Glasgow 120-metrowy tor testowy dla swojego pociągu. Zaprojektowany specjalnie pod ten tor wagon mógł zabrać kilkudziesięciu pasażerów (docelowo planowano 48 miejsc) w wręcz królewskich warunkach. Luksusowe wnętrze dalece przewyższało komfortem wnętrza ówczesnych pociągów czy samolotów i przypominało bardziej luksusowe kabiny transatlantyków. Tym co wyróżniało cały projekt była konstrukcja toru, zawieszonego nad ziemią. Wagon zawieszony był na specjalnym torze, a pod nim znajdował się drugi tor, służący do stabilizacji pojazdu podczas jazdy.

 

railplane2.jpg

Railplane. Foto: domena publiczna

 

Po serii prób Bennie zaprosił na pokaz przedstawicieli mediów, kolei i władz. Prezentacja była bardzo udana, a jego projekt zyskał spore zainteresowanie nie tylko w Wielkiej Brytanii. Wydawało się, że konstruktor jest na prostej drodze do sukcesu komercyjnego, ale tak się nie stało. Kolejne wyliczenia kosztów budowy nowych torów mimo optymistycznych zapewnień Benniego, że wyniosą około 19 tys. funtów na milę (przy 45-60 tys. funtów za dwutorową tradycyjną linię kolejową) nie pokrywały się z rzeczywistością.

 

Mimo starań i prób spopularyzowania projektu, oraz zbudowania pełnej linii na trasie Edynburg-Glasgow, w 1937 roku firma Benniego zbankrutowała. Wagon zezłomowano, a w 1941 roku los ten podzielił również tor, głównie z powodu chęci odzyskania materiałów użytych do jego budowy. Projekt Railplane pozostał więc tylko krótkim epizodem w historii kolei. Nie był to oczywiście jedyny pociąg napędzany śmigłem, ponieważ podobny napęd zastosowano w Schienenzeppelin. W latach 60. na krótko powrócono do pomysłu wykorzystania śmigieł do napędu pociągów, ale w innej formie w ramach francuskiego projektu Aérotrain. Również i ten projekt nie zyskał popularności.

 

railplane3.jpg

Railplane. Foto: domena publiczna

 

 

 

źródło


  • 0





Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości, 0 anonimowych