Skocz do zawartości


Zdjęcie

Symbolika Słowiańskiej odzieży


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
3 odpowiedzi w tym temacie

#1

Simba.

    Simbarosa

  • Postów: 441
  • Tematów: 290
  • Płeć:Kobieta
  • Artykułów: 51
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

*
Popularny

      Od niepamiętnych czasów Słowianie wierzyli,że ubranie, które zostało wykonane prawidłowo i z uczuciem nie tylko zdobi człowieka , ale daje również ochronę przed złymi siłami. 

 

 

mvi249.jpg

 

Tradycyjna symbolika kolorów Słowian jest interesująca. Syberyjscy szamani uważali spektrum kolorów jako instrument w wywieraniu wpływu na ludzką psychikę.

I nie przez przypadek . Znany test Luschera ujawnia znaczenie kolorów dla ludzi. Długość fali świetlnej ma własną częstotliwość, która ma wpływ na regulację hormonalną danej osoby i rezonuje (albo nie rezonuje) z częstotliwością impulsów generowanych przez mózg.

 

Jeżeli częstotliwości pokrywają się, lubimy ten kolor i vice-versa. Jest też wiadomo, że dana osoba rozpoznaje kolor nie tylko wzrokowo, ale także przez skórę. Z tego powodu, kolor naszego ubioru stale wywiera na nas wpływ, nawet, jeśli nie możemy tego dostrzec. Okazuje się, że włókna nerwowe są odpowiednikiem światłowodów.

 

V.P. Kaznaczew badał co się dzieje, gdy wiązka laserowa przechodziła przez tkanki organizmu ludzkiego i potwierdził prawidłowość starożytnych koncepcji wrażliwości człowieka na światło. Wiązka laserowa, skierowana na punkty akupunkturowe, podąża meridianami , i za pomocą fotopowielacza, można ją zarejestrować w innym punkcie znajdującym się na tym samym "kanale energetycznym."

Nasi przodkowie byli tego świadomi. Na przykład, umieszczano czerwoną wełnianą chustę na poparzeniach lub stanach zapalnych, a jeśli ktoś często cierpiał na histerię, to czasem przewiązywano mu oczy zieloną tkaniną i zostawiano tą osobę na jakiś czas w stosie świeżo skoszonego siana. 

W słowiańskiej tradycji, preferowane są ubrania z białego płótna, ponieważ zgodnie z tradycją Słowian, biały reprezentuje absolutną wolność od wszystkich przeszkód, wolność przejawu wszystkich możliwości. Biały reprezentuje także rozwiązanie problemów, nowy początek.

 

Jest rzeczą oczywistą, że codzienne ubrania noszone przez naszych przodków miały zróżnicowane kolory i odcienie, ale odzież odświętna była biała, co ułatwiało dostrzeganie szczegółów obrzędu. Na białym stroju można również było zobaczyć niezakłócony kolor aury i sprawdzić czystość intencji.

 

Podobnie nasi przodkowie wierzyli, że ludzkie biopole "wsiąka" w ubrania. To z tego powodu w dawnych czasach, a także dziś, psycholog może powiedzieć coś na podstawie odzieży o jej właścicielu, a czarnoksiężnicy mogą komuś zaszkodzić używając nici wyprutej z czyjegoś ubrania. 

 

Teraz nietrudno zrozumieć, dlaczego dla noworodka pierwszym powijakiem była koszula ojca u małego chłopca, albo koszula matki dla dziewczynki. A potem, starano się zszywać dziecięce ubranka odzieży nie z nowo tkanego płótna, ale ze starych ubrań rodziców, by ich biopola mogły chronić dziecko. 

Zdaniem starożytnych koniecznym było,aby chronić wszystkie otwory w ubraniu (kołnierz, rękawy itp.), i w ten sposób bronić centrów energetycznych i kanałów ludzkiego organizmu przed wnikaniem ciemnych energii. Magią ochronną były tu hafty, zawierające różne święte obrazy i magiczne symbole.

 

 

  20zeezk.jpg nffbxy.jpg301m5w0.jpg

Malarstwo Borysa Olszańskiego

 

Podstawowy kolor haftów to czerwony. Ten kolor symbolizuje ogień słońca oraz krew, uosabia siły życiowe i męską energię. Odzież ochronna dla dzieci była wyszywana wyłacznie czerwoną nicią. Czerwień była często uzupełniona czernią - kolorem Matki Ziemi, symbolem płodności, który kobiety stosowały w celu ochrony przed niepłodnością.

 

Do odzieży męskiej stosowano ciemny niebieski i zielony: ciemnoniebieski, który symbolizuje niebo i wodę, nie pozwalał noszącemu zginąć od szalejących żywiołów, oraz ułatwiać refleksje nad sobą i samodoskonalenie. Zielony, występując jako symbol roślinności i fauny, chronił noszącego od ran. 

 

Ozdoby nie były noszone tylko dla piękna. To, co obecnie nazywamy "biżuterią" miało magiczne znaczenie w starożytności - były to święte talizmany. 

 

2elw6ep.jpg2vdfw1s.jpg11r9389.jpg

 

W związku z tym łatwo jest zauważyć, że strój kobiecy u starożytnych Słowian zawierał o wiele więcej biżuterii niż męski. Powodem tego było to, że kobietę uważano za bardziej świętą niż mężczyzn. 

 

Po pierwsze, kobieta rodzi dzieci. Ten jeden fakt natychmiast podnosił kobietę do wysokiej, wręcz kosmicznej rangi. 

 

Starożytni ludzie uważali,że kiedy kobieta rodzi, święty duch przodka wchodzi w jej ciało aby wcielić się ponownie. Współcześni biolodzy piszą, że to właśnie kobieta zachowuje " złoty zestaw" genów swego plemienia, narodu, rasy,- natomiast mężczyzna jako zjawisko biologiczne, jest o wiele bardziej podatny na wszelkiego rodzaju zmiany.

 

 

t6waas.jpgzjgruu.jpg2sai5xv.jpg

 

 

Po drugie, to właśnie kobieta okazuje się być skarbnicą starożytnej mądrości pokoleń, mitów i legend. To kobiety przekazują dzieciom filozofię i sposób myślenia, opowiadają historie i legendy o ich rodzinie i narodzie jako całości. 

 

Z powodu tego, że kobieta była uważana za za sakrum, koniecznością było roztoczenie nad nią szczególnej opieki i ochrony. Tysiące lat temu, mężczyźni nie tylko chcieli ozdobić swoje córki, siostry i żony. W pełni świadomie starali się chronić najcenniejszą rzecz jaką posiadali, starali się strzec duchowego i fizycznego piękna przyszłych pokoleń przed wszelkiego rodzaju nadużyciami.
 

Dlatego tradycyjna słowiańska odzież i ozdoby są skomplikowanym systemem symboli i talizmanów ochronnych, z których każde spełnia określoną funkcję. 

 

 

 

 

 

http://www.anastazja...ezy_slowian.php
 


  • 9



#2

Zaciekawiony.
  • Postów: 8137
  • Tematów: 85
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 4
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

 

W słowiańskiej tradycji, preferowane są ubrania z białego płótna, ponieważ zgodnie z tradycją Słowian, biały reprezentuje absolutną wolność od wszystkich przeszkód, wolność przejawu wszystkich możliwości.

 

Podobnie nasi przodkowie wierzyli, że ludzkie biopole "wsiąka" w ubrania.

A to ciekawe, w żadnej książce o słowianach tego nie znalazłem. Chyba że ci słowianie co tak uważają, to radzieccy bioenergoterapeuci.


  • 0



#3

Padael.

    Tauri

  • Postów: 1017
  • Tematów: 73
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Niestety zostały tylko cienie Słowiańszczyzny i słowiańskiej tradycji skutecznie przez stulecia rugowanej z pamięci, kultury i tradycji. Mam wrażenie, że na fali popularności zainteresowania naszymi korzeniami wielu dopowiada sobie wiele bardziej sugerując się dowolną interpretacją niż jakimiś dowodami. Czytałem lata temu Mitologię Słowian i w tej pozycji była masa znaków zapytania a niewiele rzeczy pewnych, dzisiaj czytając tematy związane ze Słowianami jestem zszokowany,.

Wygląda to tak jakby pozostało wiele pism związanych ze i o Słowianach i masa śladów materialnych co nie jest prawdą, warto pamiętać, że dzieli nas czarna 1000 letnia luka.


  • 0



#4

Zaciekawiony.
  • Postów: 8137
  • Tematów: 85
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 4
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

W dodatku nie mamy właściwie żadnych opisów dawnych strojów słowiańskich, możemy tylko posiłkować się strojami ludowymi, ale każdy region na swój. Tradycyjny strój rzeszowski to stroje biało-niebieskie i niebieskie lub zielone suknie; tego rzekomo słowiańskiego zamiłowania do czerwieni tam nie widać. Z tego co widzę słowianofile wzorują się na strojach z mazowsza i małopolski. W dodatku bierze się pod uwagę specjalnie zdobione stroje odświętne a nie powszednie. Powszedni strój kurpiowski to spodnie z szarej niebarwionej wełny, sukmana z ciemno-siwej wełny, przepasana czarnym lub granatowym pasem, i jasno-szara suknia ze zdobieniem na rąbkach. Upodobanie do bieli i intensywnych, kwiatowych wzorów, to już stroje odświętne.

Nota bene hafty z żywymi, kwiatowymi wzorami i rożnorodnymi kolorami, upowszechniły się u nad w XIX wielu wraz z upowszechnieniem syntetycznych barwników, zaś granatowe tkaniny to zasługa wynalezienia błękitu pruskiego pod koniec XVIII wieku. Historcy ubioru są też zgodni że wiele motywów przejęto od strojów szlacheckich, ci zaś w pewnym okresie zapożyczyli wiele motywów ze stylu orientalnego. Z kolei stroje góralskie mają wyraźne wpływy węgierskie.


  • 0





Użytkownicy przeglądający ten temat: 1

0 użytkowników, 1 gości oraz 0 użytkowników anonimowych