Skocz do zawartości


Zdjęcie

SR-72 następca SR-71 Blackbird


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
7 odpowiedzi w tym temacie

#1

daxx.
  • Postów: 558
  • Tematów: 116
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

*
Popularny

Koncern Lockheed Martin ujawnił prace nad następcą legendarnego samolotu SR-71 Blackbird. Nowa maszyna, oznaczona wstępnie SR-72, ma przełamać obecne bariery w lotnictwie i latać z prędkością hipersoniczną, czyli ponad sześć tysięcy kilometrów na godzinę.

Dołączona grafika


Pracami nad SR-72 nazywanym Son of the Blackbird, czyli Synem Blackbirda, zajmuje się biuro projektowe LM Skunk Works. To tam narodził się szereg rewolucyjnych samolotów, które przełamywały bariery technologiczne. Jest to jedno prawdopodobnie jedyne miejsce na świecie, gdzie zgromadzono dość wiedzy na temat lotów z wielkimi prędkościami, aby móc porwać się na wielkie wyzwanie, jakim ma być SR-72.

Nie wyjaśniono, dlaczego akurat teraz postanowiono ujawnić jego istnienie. Być może ma to za zadanie ułatwić zdobycie większych funduszy rządowych na projekt, który jest obecnie w fazie teoretycznej. W dobie cięć wydatków na zbrojenia odwołanie się do nostalgii za rewolucyjnym i do dzisiaj wyjątkowym SR-71 Blackbird to potężne narzędzie marketingowe.

Szybkie loty na rozpoznanie

Prace nad "Synem Blackbirda" mają trwać od kilku lat. Inżynierowie z Skunk Works mieli dotychczas koncentrować się na kwestii opracowania odpowiedniego napędu. Lockheed Martin twierdzi, że udało się zaprojektować praktyczne rozwiązanie, które pozwoli latać z prędkością hipersoniczną (więcej niż pięciokrotna prędkość dźwięku).

Lockheed Martin zapewnia, że może w ciągu pięciu lat zbudować prototyp udowadniający, iż proponowane rozwiązania technologiczne działają. Pierwszy, demonstracyjny, samolot mógłby powstać do 2030 roku.

W założeniu samolot ma być przede wszystkim platformą zwiadowczą. Latając z wielką prędkością mógłby błyskawicznie docierać nad zadany obszar i wykonywać zdjęcia czy mapy terenu przy pomocy radaru. Jego potencjalna przewaga nad satelitami na czas reakcji i możliwość dotarcia w każde miejsce globu. Latające po trudnych do zmienienia orbitach satelity nie mogą tego zrobić.

Potencjalnie Lockheed Martin chce też zmieścić w samolocie uzbrojenie. Odpowiednio zaprojektowana bomba zrzucona z pędzącej ponad sześć tysięcy km/h maszyny mogłaby mieć po dotarciu do ziemi bardzo dużą energię kinetyczną i w związku z tym powodować duże zniszczenia.

Dołączona grafika
Rozwiązaniem problemu odpowiedniego napędu ma być połączenie
w jednym samolocie napędu odrzutowego i strumieniowego. Rozwiązanie trochę
podobne do tego zastosowanego w oryginalnym Blackbirdzie


"Prędkość to nowa niewidzialność"

SR-72 docelowo ma być maszyną bezzałogową. Z powodu swoich kształtów i nagrzewania się do wysokich temperatur od tarcia powietrza, samolot byłby łatwo wykrywalny dla radarów i w podczerwieni. Nie można więc go uznać za maszynę "niewidzialną".

Dołączona grafika
Bezpieczeństwo SR-72 ma zapewniać wielka prędkość i wysokość lotu


Konstruktorzy z Skunk Works twierdzą jednak, że "prędkość jest nową niewidzialnością". Maszyna nadlatująca z wielką prędkością ma nie pozostawiać czasu na reakcję i być nie do dogonienia dla większości rakiet przeciwlotniczych. Aczkolwiek najnowsze rosyjskie systemy przeciwlotnicze S-400 mają rakiety latające rzekomo ponad 10 tysięcy km/h.

Podobne założenie, czyli obroną jest prędkość, było podstawą projektu oryginalnego SR-71 Blackbird. Późniejsze amerykańskie maszyny stawiały raczej na radarową niewidzialność. Teraz inżynierowie z Skunk Works wracają do korzeni, prawdopodobnie z powodu dopracowania w dostatecznym stopniu technologii silników hipersonicznych.

Amerykanie inwestowali w tę dziedzinę od ponad dekady. Najbardziej zaawansowanymi przykładami technologii hipersonicznej były dwa eksperymentalne samoloty X-51 Waverider i Falcon HTV-2. Ich testy bardzo często kończyły się porażkami, ale w ostatecznym rozrachunku Amerykanie najwyraźniej zdobyli dzięki nim cenne doświadczenia.

Czarne zajęcia Pentagonu

Pytaniem otwartym pozostaje, czy zmagający się z cięciami budżetowymi Pentagon będzie gotów zainwestować w awangardowy SR-72. Koncern Lockheed Martin zapewnia, że samolot będzie miał "przystępną" cenę, ale tego rodzaju zapewnienia można z dużą dozą pewności uznać za mało wiarygodne. Podobnie twierdzono na początku programu budowy myśliwca wielozadaniowego F-35 od Lockheed Martina, który obecnie jest dwa razy droższy niż zakładano.

Projekt "Syna Blackbirda" rozpalił na nowo spekulacje na temat "czarnych projektów", czyli tajnych prac nad przełomowymi samolotami prowadzonymi w USA. Kiedy w latach 90-tych wycofano ze służby oryginalnego Blackbirda, przez dłuższy czas zakładano, iż w tajemnicy są prowadzone prace nad jego następcą nazywanym "Aurora". Przez lata nie pojawił się jednak żaden wiarygodny dowód.

Ujawnienie projektu SR-72 rozpaliło dyskusję, czy nie opiera się on na technologiach opracowanych podczas prac nad "Aurorą". Zwłaszcza, że pokazane grafiki są dość podobne do tych, które przez lata tworzyli entuzjaści lotnictwa przedstawiając czarny projekt Pentagonu.

Źródło

Jeżeli zainteresował Ciebie temat - poczytaj o SR-71 Blackbird

Użytkownik daxx edytował ten post 02.11.2013 - 20:09

  • 6



#2

Babydoll.

    Wiecznie Niezadowolona Królewna

  • Postów: 50
  • Tematów: 0
  • Płeć:Kobieta
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

Niesamowita maszyna, projekt przywodzi na myśl latające ostrze. Szkoda jedynie, że samolot docelowo będzie bezzałogowy i nikt nie będzie miał przez to okazji do "bliższego obcowania" z tym modelem.
  • 0

#3

Ripsonar.
  • Postów: 215
  • Tematów: 53
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 4
Reputacja bardzo dobra
Reputacja

Napisano

SR-71 Blackbird. Powstał na zlecenie CIA jako nowoczesny bombowiec strategiczny (uderzenie nuklearne). Po dziś dzień jest najszybszym samolotem świata. Oficjalnie ok. 4 tyś. km/h. (3 Mach) Nieoficjalnie ok. 5 tyś. km/h. Samolot ma właściwości słabej widoczności dla radarów. Producentem samolotu były zakłady Lockheda. Testowany w roku 1958 - 66. Wycofane ze służby w 1998. Nie zastanawia nikogo fakt, że jeżeli jest to ponoć najszybszy samolot to czemu się z niego rezygnuje?:) Amerykanie widać mają standardowe podejście do takich przedsięwzięć...

Dla mnie to technologia Aurory i tyle... Wniosek tylko nasuwa się taki, że jeżeli oficjalnie się do tego przyznali, to znaczy, że mają już nową technologię. (np. TR-3A czy TR-3B choć i to już od dłuższego czasu jest "znane")

1982 - Projekt Aurora, USAF rozpoczęły ściśle tajny program mający doprowadzić do budowy obiektów latających opartych o przełomową pod względem zaawansowania technologię, koordynowany był m. in. przez NSA oraz CIA. Owocem tych prac jest najprawdopodobniej SR-91.(de fakto jest bardzo zbliżony konstrukcyjnie do SR-72)

Przykład

Dołączona grafika


Ave

Użytkownik Ripsonar edytował ten post 03.11.2013 - 02:28

  • 0



#4

daxx.
  • Postów: 558
  • Tematów: 116
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Dla mnie to technologia Aurory i tyle... Wniosek tylko nasuwa się taki, że jeżeli oficjalnie się do tego przyznali, to znaczy, że mają już nową technologię. (np. TR-3A czy TR-3B choć i to już od dłuższego czasu jest "znane")


Też się nad tym zastanawiałem, jednak w dzisiejszych czasach trudno coś utrzymać w tajemnicy. Zwykły obywatel ma dostęp do wielu potężnych narzędzi - internet, telefony komórkowe, aparaty cyfrowe, dyktafony, karty pamięci, pendrive - informację gospodarczą łatwo wykraść niezaufanemu pracownikowi, podobnie tajne projekty wojskowe. Nie wspomnę o szpiegostwie militarnym czy wywiadowczym - mają ten sam sprzęt niesamowicie zminiaturyzowany. Informacja błyskawicznie obiega świat. Można tylko oficjalnie zaprzeczać, dementować lub dezinformować. Kłamstwo powtórzone wiele razy staje się prawdą.
  • 0



#5

Nick.
  • Postów: 1527
  • Tematów: 777
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 2
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Boeing Następca SR-71

 

SR-71 Blackbird to jeden z najbardziej charakterystycznych i rozpoznawalnych samolotów w historii aeronautyki, który od lat czeka na swojego następcę. O to miano walczy podobno kilka projektów, a do tego grona dołącza kolejny z nich - ponaddźwiękowy samolot Boeinga mający rozpędzać się do prędkości powyżej 5 machów.

 

277148290c3a53ca.jpg

Boeing Następca SR-71

Foto: Materiały prasowe

 

 

Kultowy SR-71 można aktualnie obejrzeć tylko w muzeum. Ten niesamowity, najszybszy w historii samolot zwiadowczy o charakterystycznym kształcie został wycofany ze służby pod koniec XX wieku i od tamtego czasu czeka cierpliwie na swojego następcę. Trwa to tak długo m.in. dlatego, iż jego rolę przejęły po części nowoczesne satelity czy drony, które mają przewagę w postaci kosztów operacyjnych czy bezpieczeństwa załogi - gdyż takowej po prostu nie mają. Mimo to amerykańska armia podobno cały czas szuka projektu, który mógłby być następcą Blackbirda, bo taki pojazd miałby też kilka ważnych atutów - na czele ze zdecydowanie szybszym zwiadem danego obszaru i tym samym wcześniejszym dostępie do potrzebnych informacji.

 

Nad następcą SR-71 pracuje podobno Lockheed Martin, czyli firma odpowiedzialna za stworzenie oryginału, do tego wyścigu najwyraźniej dołącza także Boeing, który zaprezentowała wstępny projekt swojego "syna Blackbirda" - ultranowoczesnego odrzutowca mającego w planach osiągać prędkość powyżej 5 machów.

 

To na razie wczesny projekt tego samolotu, natomiast widać wyraźnie, że nawiązuje on stylem do wyglądu SR-71. Boeing przewiduje, iż jeśli ten koncept zostanie zaaprobowany, będzie on testowany w dwóch fazach. Najpierw w formie jednosilnikowego samolotu o gabarytach F-16, który posłuży za dowód słuszności tego konceptu (tzw. proof of concept), a następnie już jako normalny, dwusilnikowy pojazd o rozmiarach zbliżonych do SR-71.

 

Aktualnie głównym problemem Boeinga (i zapewne także Lockheed Martina) wydaje się prognozowana prędkość "syna Blackbirda", w której osiągnięciu mają pomóc innowacyjne silniki TBCC (Turbine-Based Combined Cycle). Tego typu urządzenia łączą klasyczne silniki turboodrzutowe, które posłużyłyby do osiągnięcia prędkości 3 machów, oraz napęd strumieniowy do zwiększenia prędkości powyżej tej granicy. Nie jest to zadanie łatwe, bo samolot korzystający z takiej hybrydy musi swobodnie przechodzić między dwoma tymi napędami. Nad tego typu silnikiem pracuje zresztą nie tylko Boeing, ale także NASA oraz DARPA - amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych z zakresu obronności.

 

Kiedy następca Blackbirda mógłby zatem wzbić się w niebo? Trudno powiedzieć. Lockheed Martin podobno planuje testy swojego prototypu na przestrzeni następnej dekady, o terminach związanych z planami Boeinga nic nie wiadomo, zatem na pewno nie nastąpi to zbyt szybko.

http://technowinki.o...ot-sr-71/zxsfj1


  • 0



#6

Wirowmaker.

    Go Beyond! Plus Ultra!

  • Postów: 85
  • Tematów: 0
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

Do 2030 roku na pewno pojawi się technologia która pozwoli na więcej ten kawał czasu może oznaczać wielki skok technologiczny jak od 1990 do 2010 wszystko poszło nieziemsko do przodu .... dla nas szaraczków a co dopiero armia i technologia lotnicza.. na pewno poszybowała dosłownie w kosmos! :) pożyjemy zobaczymy.


  • 0

#7

Vaqowsky.
  • Postów: 780
  • Tematów: 12
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Amerykance w swoich bazach maja zapewne maszyny, które bez problemu robią 30 machów (stąd doniesiednia o obiektach przemierzjących nieboskłon w kilka sekund) a |Wy sie tu podniecacie badziewiem sprzed 40 lat opakowane w nową folijkę. prototyp sr71 byl juz pod koniec lat 50tych(pod inna nazwa). Swoj koncowy krztalt mial pod koniec lat 60tych a w latach 90tych OFICJALNIE(czyli tak naprawde 10-15lat wczesniej) zrezygnowano z tegoprojektu? Czemu ? BO mieli coś o wiele lepszego i to juz w latach 80tych. Bog jeden wie, ile jeszcze bylo modeli co raz to szybszych i szybszych maszyn.. od startu projektu sr71 Minelo 60 lat, to co oni maja teraz ogranicza tylko nasza wyobraznia albo ludzka tępota. Zaraz niżej sie tacy pojawią, którzy stwierdzą, że to brednie  a Ziemia jest płaska bo gdyby samolot leciał ciągle prosto to przy kulistej Ziemi wyleciałbyw  kosmos :D


Użytkownik Vaqowsky edytował ten post 20.01.2018 - 05:33

  • 0

#8

Nick.
  • Postów: 1527
  • Tematów: 777
  • Płeć:Mężczyzna
  • Artykułów: 2
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Co Amerykanie mają w swoich bazach to wiedzą tylko Amerykanie. No, dobrze, Chińczycy i Rosjanie pewnie też. ;)  Ale my możemy sobie jedynie pomarzyć o zajrzeniu do takich kosmicznych hangarów., o ile one w ogóle istnieją. To wszystko domysły.

UFO to fakt. Często coś leci, a my nie możemy rozpoznać co. Kosmici? Amerykanie? Rosjanie (to byłby numer!)? Ptak? Samolot? Ba...

 

Podoba mi się natomiast taka wolta erystyczna, @Vaqowsky. Twoja wypowiedź sugeruje, iż każdy, kto nie wierzy w amerykańskie UFO (w znaczeniu - super technologia USA), wierzy w płaską ziemię. Dobre! Brawo! :D            


  • 0





Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości oraz 0 użytkowników anonimowych