Tańszy niż metro, wygodny jak taksówka, a korki mu niestraszne. oto MISTER-nowy system transportu publicznego.
"Ostateczny wygląd całego systemu jest otwartą sprawą"-twierdzi inż. Mikosza. "Jeśli odpowiednio zajmą się MISTER-em styliści, zamiast szpecić miasto, jak obawiają się adwersarze projektu, będzie jego ozdobą".
Wybieramy się z rodziną do kina. Udajemy się na najbliższy przystanek, w automacie biletowym wybieramy na mapce lub za pomocą głosu cel swojej podróży. Wsiadamy do czekającej gondoli, a jesli akurat w tym momencie jej nie ma, zostanie podstawiona w ciągu dwóch minut. Po ruszeniu, pojazd przyspieszy do 40km/h, poruszając się po specialnych szynach zawieszonych kilka metrów nad ziemią i włączy do ruchu na magistrali głównej.
Pomysł powstał kilka lat temu, jego autorem jest Olgierd Mikosza-inżynier z Zakopanego. Na razie spodobał się władzom jego rodzinnego miasta, Krynicy-Zdroju i Szczyrku. Tam najprawdopodobniej MISTER zostanie wybudowany w piewszej kolejności. Rozwiązanie to rozważa także Wisła. "Poważnie projekt rozpatruje także Warszawa, Trójmiasto, a także Kuwejt i Dubaj. Jesli uda się MISTER-a wybudować, rozwiążę wszelkie problemy transportu publicznego, zapomnimy o wielogodzinnych korkach, wyświadczymy przysługę środowisku naturalnemu i zaczniemy oszczędzać pieniądze"-mówi jego autor.
Przechytrzyć korki
MISTER to sieć lini szynowych zawieszonych kilka metrów nad ziemia (LITI-Lekka Infastruktura do Transportu Indywidualnego) oraz bezszelestnie sunące po nich pojazdy gondolowe (PAT).
Linie szynowe mają być zawieszone na słupach, podwieszone na nich gondole zabiorą od jednego do czterech pasażerów. Mogą także posłużyć do przewozu towarów i np. wywozu śmieci. Nie będą stały w "powietrznych korkach"- zgodnie z planem mają się bowiem zatrzymywać na stacjach bocznicowych. W ten sposób nie będą blokowały ruchu tych sunących za nimi. Stacje te moga mieć jeden lub więcej peronów umieszczonych na tym samym lub różnych poziomach. Rozmieszczone co kilkaset metrów, tak jak dziś przystanki autobusowe, nie wymagają praktycznie żadnej naziemnej infastruktury, mogą się znaleźć w budynkach-szpitalach, biurowcach, centrach handlowych i szkołach na dowolnym piętrze. Na poszczególne stacje będą zjeżdżały tylko te pojazdy, które mają tam pozostawić czy zabrać pasażera lub ładunek, pozostałe, jeśli nie muszą się tam zatrzymywać, miną je bez utraty prędkości.
Wizualizacja krajobrazu miejskiego w systemie
Niektóre, strategicnie zlokalizowane stacje, maja zostać zaopatrzone w wielopoziomowe garaże, z których wyjadą pojazdy PAT w godzinach szczytu. Pozxa szczytem będą tu "magazynowane". Po ruszeniu, każdza gondolka przed włączeniem się do ruchu na magistrali głównej zostanie rozpędzona do prędkości poruszających się na niej pojazdów, czyli 40km/h. Włączy się do ruchu w taki sposób jak samochody na autostradzie-wejdzie w luke między innymi pojazdami. "Magistrale LITI na głównych miejskich szlakach komunikacyjnych moga przebiegać w wielopoziomowych "wiązkach". System nie wymaga radykalnej i natychmiastowej zmiany w istniejącej infastrukturze transportowej, a więc może być wprowadzany stopniowo"-zapewnia Mikosza. "Będzie kontrolowany i sterowany automatycznie przez zintegrowany, ale rozlokowany w różnych miejscach system komputerowy-SOKRATES".
W przyszłości MISTER odbierze nas spod drzwi domu tak jak taksówka. A to dzięki temu, że gondola na specjalnej stacji zmieni zaczep i napęd, by osiąść na samobieżnym podwoziu elektrycznym typu "meleks". "Takie systemy są już w bardzo zaawansowanym stadium testowania"-dodaje pomysłodawca.
Grosz za kilometr
"Tyle ma kosztować energia elektryczna, ale pasażerowie zapłacą od złotówki do trzech, w zależności od długości ich podróży. To taniej niż własny samochód czy taksówka. Można się więc spodziewać, że znakomita większość ludzi bez wahania wybierze ten bezkolizyjny, komfortowy sposób transportu. Bez czekania na przystankach, szybciej niż samochodem, w cenie autobusu czy tramwaju, dowiezie nas do celu"-zapewnia pomysłodawca. "A jako bonus będziemy mogli wypić do kolacji wino, bez obawy o kontrolę alkomatem w drodze do domu"-dodaje. Gondolki PAT nie będą miały ciężkiego zawieszenia, silnika i konstrukcji odpornej na zderzenia. Dzięki temu będą ważyły 200-300 kg, co oznacza wielkie oszczędności energetyczne. (kiedy gondolka "jedzie", zużywa tyle energii, ile zwykła suszarka do włosów). Tym samym infastruktura MISTER-a też może być lekka i produkowana z prefabrykantów. "Koszt budowy 1km metra w Warszawie wynosi około 240mln zł. Koszt MISTER-a 10-20 mln, w zależności od liczby gondoli oraz skali produkcji"-twierdzi Mikosza.
Stacje bocznicowe mogą mieć kilka równoległych stanowisk. To przyspieszy wsiadanie i wysiadanie pasażerów
Do budowy pojazdów gondolowych i całej infastruktury będzie prawdopodobnie można wykorzystać materiały ekologiczne
MISTER jest ponadto bardzo bezpieczny. Przede wszystkim charakteryzuje się antyterrorystyczną strukturą-rozproszeniem ewentualnego celu. Każdy pojazdd jest zaopatrzony w specjalne poduszki powietrzne-wewnętrzne-dla unieruchomienia pasażerów i zewnętrzne dla zabezpiecznia samej kabiny. W przypadku updaku kabina będzie odbijała się jak piłka, a znajdującym się wewnątrz pasażerom nic się nie stanie. Ponadto skrzyzowania na drogach, po ktorych przemieszczają się gondolki, będą bezkolizyjne. "Dla zapewnienia bezpieczństwa podróżnych, osoby korzystające z tego rodzaju transportu prawdopodobnie zostana zidentyfikowane przy zakupie każdego kursu. Podróże samolotem już dawno tego wymagają, w metrze instalowane sa kamery. Rosnące zagrożenie terrorystyczne powoduje akceptacje społeczną takich działań"-twierdzi pomysłodawca MISTER-a. Prawdopodobnie wystarcza jednak czujniki oraz kamery. W przypadku niewłaściwego zachowania pasażera, czujniki uruchomią kamery, te nagrają wydarzenia, a pojazd automatycznie skieruje się na posterunek policji, gdzie nieoczekiwani goście zostaną "odpowiednio" powitani. Gondolki zostaną tez zaopatrzone w przyciski awaryjne, które skierują pojazd np. do szpitala, gdyby pasażerowie źle się poczuli.
Skrzyżowania na tle krajobrazu miejskiego i naziemna stacja bocznicowa z równoległymi stanowiskami. (Arch. Michał Goliński) Animacja-Check this out
MISTER może zrewolucjonizować transport miejski
Podobne rozwiązania pojawiają się już na świecie i jestem przekonany, że ich wdrożenie do transportu miejskiego to tylko kwestia czasu. Uważam, że warto podjąć wysiłek, by polskie ośrodki naukowe i przedsiębiorstwa były liderem we wdrażaniu takich rozwiązań. Wstępne, wykonane przeze mnie analizy są zaskakująco korzystne dla MISTER-a. Dużą jego zaletą jest "elastyczność"- można go dowolnie, "szybko i tanio" rozbudowywać. Oczywiście jego zbudowanie wymaga prac badawczych, doświadczalnych, wreszcie wdrożeniowych. Z punktu widzenia mojej wiedzy i doświadczenia z pełnym przekonaniem mogę stwierdzić, że jest on w pełni realizowany technicznie. Warto dodać, że prace dotyczace analizy MISTER-a zyskały przychylność środowiska Politechniki Warszawskiej. Trzem jej wydziałom (Transportu, Samochodów i Maszyn Robotniczych oraz Mechanicznemu, Energetyki I Lotnictwa) został przyznany grant J.M. Rektora PW na realizację prac dotyczących nowego systemu- Prof. nadzw. dr hab. inż Włodzimierz Choromański
Uparcie do celu
Zasadniczym problemem w realizacji projektu MISTER jest opór osób z administracji państwowej i lokalnej, polityków i inwestorów. Jeśli nie uda się w krótkim czasie przekonać instytucji państwowych i unijnych do wsparcia realizacji systemu doświadczalnego , to jest prawdopodobne, że MISTER powstanie w całości jako inwestycja prywatna. Czas budowy instalacji prototypowej nie powinien przekroczyć dwóch lat, a budowa pierwszej instalacji miejskiej o dł. 30-40km jednego roku. System mógłby stać się alternatywą dla szybkiej komunikacji kolejowej czy samolotowej, ponieważ możliwa szybkość pojazdów PAT w ruchu międzymiastowym mogłaby wzrosnąć do 120-200 km/h - Autor projektu mgr. inż Olgierd Mikosza
źródło:
"Focus"
Szczegółowe informacje: mist-er.com