Skocz do zawartości


Zdjęcie

Rosyjskie projekty


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
51 odpowiedzi w tym temacie

#31

zygix.
  • Postów: 671
  • Tematów: 20
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Do tej pory tajny (przez duże ''T''),tak tajny,że nikomu nie udało się zdobyć choć jednego zdjęcia potwierdzającego,że maszyna ta istnieje..Pomimo prób naziemnych nie przeciekło o nim nic do prasy..
Aż do teraz!
29.01.2010 r. w Komsomolsku nad Amurem dokonano oblotu najnowszego rosyjskiego myśliwca V generacji PAK FA.
Maszyna ma być odpowiedzią na amerykańskie samoloty F-22 i F-35.Z racji nowatorskich rozwiązań w WWS Rosji ma zastąpić myśliwce IV generacji MiG-29 i Su-27.
Wydarzenie jest o tyle ważne,że PAK FA (T-50) to pierwszy całkowicie nowy rosyjski samolot bojowy zbudowany po upadku ZSRS.

Parę zdjęć : Oblot PAK FA

I jeszcze tu: Ujęcia w powietrzu
  • 1

#32

Dager.
  • Postów: 3079
  • Tematów: 64
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

Co się tyczy konstrukcji płatowca T-50, to niechybnie rosyjscy konstruktorzy mocno byli zapatrzeni w F-22 i YF-23. Podobieństwo jest niezaprzeczalne. O parametrach napędu i uzbrojenia nic nie wiadomo, lecz wygląda na to, że mamy do czynienia z kolejnym następcą myśliwca frontowego. Wątpliwe, by ta konstrukcja stała się konkurencyjna dla F-22.
  • 0



#33

zygix.
  • Postów: 671
  • Tematów: 20
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

O parametrach napędu i uzbrojenia nic nie wiadomo

W sumie nic pewnego nie wiadomo ale spotkałem się z informacją,że :
długość-22m
rozpiętość-14.2m
wysokość-6m
max. masa startowa-37t
v max-2600km/h
v przelotowa-1300-1800km/h
pułap-20km
wznoszenie-350m/s

Co do uzbrojenia to podobno ma być wyposażony w pociski KS-172/K-100 o zasięgu 400km,R-37M o zasięgu 200km a także w pociski R-77.

Wątpliwe, by ta konstrukcja stała się konkurencyjna dla F-22.

Zależy pod jakim względem.Jeśli chodzi o manewrowość to wiadomo,że Rosjanie są znani z konstruowania maszyn o świetnych możliwościach manewrowych vide MiG-29,Su-27,Su-30,Su-35..PAK FA ma mieć wektorowanie ciągu,supercruise czy też płytowe usterzenie pionowe.
Jeśli chodzi o konkurencyjność na rynku to F-22 nie będzie żadnym konkurentem dla PAK FA z tego względu,że linie produkcyjne maszyny amerykańskiej mają być zamknięte i samolot nie będzie oferowany żadnemu z potencjalnych klientów.Jedynym konkurentem na rynku maszyn V generacji będzie zatem F-35.I na dzień dobry PAK FA jest współfinansowany przez Indie,które zainteresowane są nabyciem 250 tych maszyn.Brazylia też prowadziła rozmowy związane z zakupem tych samolotów, do tego dochodzą kraje stale kupujące sprzęt wojskowy w Rosji..
Pzdr!
  • 0

#34

Atomowy_jogurt_zagłady.
  • Postów: 505
  • Tematów: 27
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

A co z Polskimi projektami: Cobra 2000. Itp. Tu z resztą daje link Polskie samoloty, które nigdy niepowstały
Był też w projekcie polski statek wojenny, chodzi tu o statek rakietowy. Nie pamiętam jak się to nazywało.
Polska powinna mieć coś wojego.
  • 0

#35

zygix.
  • Postów: 671
  • Tematów: 20
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Kobra 2000 była projektowana jako konkurent dla PZL-230 Skorpion oraz dla PZL M-99 Orkan w konkursie na polski samolot szturmowy(wsparcia,pola walki).Niewielki siąg silników uniemożliwiał tym maszynom osiąganie prędkości dźwięku.Maszyny były projektowane jeszcze wg koncepcji zimnowojennych.Tzn.Skorpion początkowo miał być turbośmigłowy dopiero w połowie lat '90 dodano na papierze silniki P&W.
Czasy oraz koncepcje wojskowe się zmieniły.Niegdyś istniały wyspecjalizowane samoloty do okreslonych zadań np.:typowo myśliwskie,bombowe,rozpoznawcze,szturmowe.Dziś projektuje się maszyny pod wielozadaniowość.Polski (i nie tylko) nie stać na maszynę określoną do jednego zadania.
Sama Kobra ,jako samolot wsparcia, była niezłym projektem.Duża ilość i różnorodność przenoszonego uzbrojenia,cechy stealth,zachodnie systemy..Lecz zadania,które miała przeprowadzać z powodzeniem mogły wykonywać śmigłowce szturmowe lub samoloty Su-22 będące w PSP.
Podobnie PZL-230 Skorpion,który powstawał jako maszyna wsparcia,szturmowa,przeciwpancerna do likwidowania tabunu czołgów.Jednak koncepcje wojny oddalały się od prowadzenia walk przy użyciu setek czołgów.Więc samoloty tego typu nie miały racji bytu na współczesnym polu walki.
Podobnie Orkan na bazie gotowego samolotu PZL I-22 Iryda..
Podsumowując same projekty były rewolucyjne jak na polskie warunki lecz ich koncepcja zastosowania nietrafiona.. :/
  • 0

#36

Atomowy_jogurt_zagłady.
  • Postów: 505
  • Tematów: 27
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

A ja jeszcze wyczytałem właśnie, że polacy wycofali się ze swpierania F-35! Ale dla czego?
  • 0

#37

mylo.

    Altair

  • Postów: 4511
  • Tematów: 83
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

F-35? Musielibyśmy chyba sprzedać nasze matki razem ze wszystkimi stoczniami na świecie żebyśmy mogli sobie na nie pozwolić. : P Ledwo ledwo kupiliśmy myśliwce poprzedniej generacji.
  • 0



#38

zygix.
  • Postów: 671
  • Tematów: 20
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

A ja jeszcze wyczytałem właśnie, że polacy wycofali się ze swpierania F-35! Ale dla czego?

Zapodaj linkiem,gdyż nie rozumiem o jakie wsparcie chodzi!? Program F-35 powstaje przy udziale USA i państw ''zaprzyjaźnionych'' ale bez udziału Polski!

F-35? Musielibyśmy chyba sprzedać nasze matki razem ze wszystkimi stoczniami na świecie żebyśmy mogli sobie na nie pozwolić.

To tak w skrócie kolega mylo przedstawił ;) Rozwijając to wg albo dokumentów rządowych, albo z wypowiedzi przedstawicieli firm (ew. z przeliczenia ceny z ostatniego zakupu danego typu) ceny F-35 przedstawiają się różnie:
F-35 - 154,6 mln $ ($FY07, wycena dla USAF) / 94,8 mln $ ($FY07 - wycena kosztu produkcji pojedynczego samolotu po rozpoczęciu wielkoseryjnej produkcji)
To są oficjalnie podawane ceny "gołych" samolotów,czyli bez uzbrojenia,symulatorów itp.itd. a wiadomo,że ''golasów''nikt nie kupuje..
Z kolei Norwegowie oświadczyli w ubiegłym roku,że mogą wyłożyć 55 mln euro za jedną sztukę F-35.
Polska jako,że nie należy do państw uczestniczących w programie nie może liczyć na żadne zniżki ''po znajomości'',czyli ewentualny zakup jednego samolotu F-35 wyniósłby grubo ponad te podawane sumy.

Ledwo ledwo kupiliśmy myśliwce poprzedniej generacji

Zgadza się!48 wielozadaniowych samolotów bojowych F-16 C/D Block 52 Adv ''Jastrząb '' ledwo kupiliśmy a nasze zapotrzebowanie jest dużo większe.Ale nie ma co się dziwić,gdyż nasze Block52 Adv kosztowały ~132 mln PLN za sztukę wg. kursu z 2006 roku.
Dane z faktury MON, bez uzbrojenia.Czyli coś koło 42 mln USD.

Co do PAK FA to spotkałem się z ceną jednostkową na poziomie 100 mln USD za samolot,ale wiadomo,że wraz z rozpoczęciem wielkoseryjnej produkcji cena będzie maleć.

Użytkownik zygix edytował ten post 01.02.2010 - 01:27

  • 2

#39

Ihiazel.
  • Postów: 39
  • Tematów: 2
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

T-50 PakFa jest projektem Rosyjsko-Indyjskim z tym że Indyjska wersja będzie miała inną awionikę.
  • 0

#40

mylo.

    Altair

  • Postów: 4511
  • Tematów: 83
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja znakomita
Reputacja

Napisano

F-35 przedstawiają się różnie:
F-35 - 154,6 mln $ ($FY07, wycena dla USAF) / 94,8 mln $ ($FY07 - wycena kosztu produkcji pojedynczego samolotu po rozpoczęciu wielkoseryjnej produkcji)


Tak jak wspomniałeś + uzbrojenie + szkolenia + zapewnienie całego zaplecza. Gigantyczne koszta dodatkowe. A MON nie otrzymuje zastraszająco wysokiego budżetu. 1.95% PKB wydaję się sporą kwotą, ale przy zapotrzebowaniu na innowacje to kropla w morzu potrzeb.


Rosyjska armia boryka się z podobnymi problemami. ; ) Tylko że u nas część tych pieniędzy idzie w modernizacje zaplecza, koszar i inwestowania w jakość służby. W Rosji mają w głębokim poważaniu to gdzie rezerwista śpi i ładują wszystko w sprzęt. Czyli jak zawsze w matuszce. ;)
  • 0



#41

Atomowy_jogurt_zagłady.
  • Postów: 505
  • Tematów: 27
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja zadowalająca
Reputacja

Napisano

To pisało w CKM a nie w necie. Skąd założenie, że to z NAT. Aż tak źle z armią nie jest. jest 100 tyś, jak obiecano. Amerykańce będą może w nas inwestować jak w Izraelską armię. Było by tak z pewnością gdyby wygrał nie Obama tylko jego rywal, albo rządził jego poprzednik. Oni mieli bardziej militarne podejście.
Aha a stoczni i tak by nikt nie wziął :)
Te wosjko i tak jest poje... skoro mój brat dostał łaśnie wezwanie do wojska a jest armia zawodowa przecież...
  • 0

#42

zygix.
  • Postów: 671
  • Tematów: 20
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

T-50 PakFa jest projektem Rosyjsko-Indyjskim z tym że Indyjska wersja będzie miała inną awionikę.

Tak Indie współfinansują program PAK FA.Udział indyjskiej wytwórni HAL w programie PAK FA ma wynieść 25%.Cały program ma wynieść <10 mld USD.
Rosja i Indie zobowiązały się do zamówienia po 250 samolotów (Rosjanie 200 jednomiejscowych i 50 dwumiejscowych, a Indie odwrotnie).
Co do awioniki to uważam,że tak wersje indyjskie będą miały zmienioną awionikę w stosunku do maszyn rosyjskich.Osobiście postawiłbym na wspólpracę z firmami z Francji lub Izraela vide Su-30MKI .

To pisało w CKM a nie w necie.

Spoko.F-35 jest finansowany przez USA,Wielką Brytanię,Włochy,Holandię,Turcję,Australię,Danię,Kanadę,Izrael i Singapur.
Rozróżniono trzy poziomy partnerstwa w projekcie. Niestety ale Polska nie jest na żadnym z tych poziomów.Gorzej..
Pierwszeństwo dostaw oczywiście mają te kraje,które ponoszą wkład finansowy w rozwój tej maszyny.Do tego dochodzą potencjalni odbiorcy:Japonia,Indie czy kraje Arabskie.Polska niestety ale byłaby na szarym końcu dostaw na te maszyny :(

Aż tak źle z armią nie jest.

Nie jest źle ale mogłoby być lepiej.Jak zawsze chodzi o kasę czego przykładem jest wybór samolotu bezzałogowego dla polskiej armii

Pzdr!

Edit:po zwróceniu uwagi assassin

Użytkownik zygix edytował ten post 03.02.2010 - 16:48

  • 1

#43

Głupiec.
  • Postów: 86
  • Tematów: 2
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja neutralna
Reputacja

Napisano

(Rosjanie 200 jednomiejscowych i 50 jednomiejscowych, a Indie odwrotnie).

czyli że jak? :D

a z tymi bezzałogowcami miałeś na myśli że za drogo kupili ? czy że słaby sprzet ze wzgledu na brak kasy..?

Użytkownik assassin edytował ten post 03.02.2010 - 14:35

  • 0

#44

zygix.
  • Postów: 671
  • Tematów: 20
  • Płeć:Mężczyzna
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Czyli,że tak:
Rosjanie są zainteresowani głównie wersją myśliwską,jednomiejscową( patrz np.:F-22A Raptor) .50 szt.dwumiejscowej będzie jako wersja szkolno-bojowa ( F-16 D Jastrząb ).
Hindusi bardziej patrzą na dwumiejscowe,gdyż bardziej potrzebują maszyn uderzeniowych (F-15 Strike Eagle )

A z bezzałogowcami miałem na myśli,że budżet na ten zakup wynosił 180mln zł,czyli pieniądze były!Aerostar nie ma części systemów będących na wyposażeniu np.Hermesa450 startującego też w tym przetargu.Jeśli jest określona,przeznaczona kwota to powinno się za nią kupić jak najlepszy sprzęt.Dumnie zaoszczędzono 100mln zł ok jestem za,ale tylko i wyłacznie jak ta suma zostanie wykorzystana na dodatkowy,potrzebny sprzęt dla żołnierzy w Afganie.

Użytkownik zygix edytował ten post 03.02.2010 - 15:50

  • 1

#45

balas.
  • Postów: 363
  • Tematów: 15
Reputacja dobra
Reputacja

Napisano

Ten temat chyba nie był jeszcze poruszany na forum, a myślę że warto coś o tym napisać.

Pierwszy lot tego rosyjskiego myśliwca 5-tej generacji będącego odpowiedzią na amerykański F-22 Raptor odbył się 29.01.2010 roku. Pierwsze samoloty mają wejść do służby w rosyjskich siłach powietrznych ok. roku 2015. Zainteresowanie zakupem tego samolotu zgłaszają też Indie i Brazylia.


PAK FA oblatany
Rosyjski myśliwiec nowej generacji PAK FA (T-50) został dziś (tj. 29.01.2010 r.) oblatany w Komsomolsku nad Amurem.


Oblotu dokonano w przewidywanym wcześniej terminie (PAK FA – oblot jutro). Prototyp PAK FA (Perspektiwnyj awiacionnyj kompleks frontowoj awiacji) pilotował pilot doświadczalny Siergiej Bogdan. Samolot poleciał z nowymi silnikami, przetestowanymi wcześniej na Su-27M.

Samolot wystartował o 4:20 czasu moskiewskiego z lotniska fabrycznego KNaAPO w Komsomolsku nad Amurem po krótkim rozbiegu. Lot trwał 47 minut. Przebiegał bez żadnych problemów. Przetestowano funkcjonowanie silników, sterowność samolotu, schowano i wypuszczono podwozie.

Przy okazji oblotu ujawniono pierwsze zdjęcia samolotu. PAK FA jest zbudowany w klasycznym układzie aerodynamicznym, ze zdwojonym usterzeniem pionowym i rozsuniętymi gondolami silników, z wlotami powietrza pod skrzydłami.

Kompania Suchoj podała, że samolot jest wyposażony w zupełnie nową awionikę, integrującą funkcję elektronicznego pilota, wyręczającego pilota w większości dotychczas wykonywanych funkcji, oraz radiolokator z anteną skanowaną fazowo. Wyposażenie pozwala na wymianę informacji w czasie rzeczywistym z innymi samolotami i stacjami naziemnymi. Zastosowanie materiałów kompozytowych i układ aerodynamiczny zmniejsza skuteczny przekrój odbicia radiolokacyjnego.

PAK FA to pierwszy całkowicie nowy rosyjski samolot bojowy zbudowany po upadku ZSRS. Program jego budowy jest współfinansowany przez Indie. Według dyrektora generalnego OAO Kompania Suchoj, Michaiła Pogosjana, PAK FA ma mieć znacznie korzystniejszy stosunek efektywności do ceny niż zachodnie odpowiedniki.

Dalsze próby PAK FA będą prowadzone w LII w podmoskiewskim Żukowskim i ośrodku doświadczalnym im. Czkałowa w Achtubinsku. Seryjne samoloty mają zacząć wchodzić do uzbrojenia WWS w 2015.

Według ocen ekspertów, największe problemy w rozwoju PAK FA sprawiają silniki (PAK FA – oblot jutro). Według dyrektora NPO Saturn, Ilii Fiedorowa, brakuje pieniędzy na ich rozwój. W programie przewidziano na ten cel 9 mld rubli (ok. 300 mln USD). Michaił Pogosjan mówił też o kłopotach z technologiami kompozytowymi (jakością i ceną) oraz wyposażeniem elektronicznym. Oznacza to, że Rosjanie mają problemy właściwie z wszystkimi komponentami nowego samolotu.

http://www.altair.com.pl/start-4049

Dotąd, startując z lotniska fabrycznego KnAAPO w Komsomolsku nad Amurem T-50 wykonał 6 lotów próbnych (3 loty odbyły się do 15 marca). Sprawdzono w nich podstawowe właściwości aerodynamiczne samolotu, potwierdzając jego dużą manewrowość. Już w pierwszym locie osiągnął on kąt natarcia równy 27o. Próby przebiegły na tyle dobrze, że według głównego konstruktora samolotu, Aleksandra Dawidienko, geometria samolotu nie będzie ulegała w przyszłości poważniejszym zmianom. To samo dotyczy awioniki i silników.

Do końca roku w programie prób T-50 mają uczestniczyć trzy prototypy samolotu.

http://www.altair.com.pl/start-4388

http://www.youtube.com/watch?v=qxWZiSdWvns&feature=fvw

Dołączona grafika

Dołączona grafika

Dołączona grafika



I jeszcze krótkie info o planach na przyszłość rosyjskich sił powietrznych:

Obecnie realizowanych jest kilka kontraktów na dostawy samolotów dla WWS FR. Rosyjskie ministerstwo obrony zamówiło 32 frontowe bombowce Su-34, które mają być dostarczone do 2013, 48 myśliwców wielozadaniowych Su-35 (do 2015), 12 Su-27SM i 4 Su-30M2 (do 2011) i 12 samolotów szkolno-bojowych pola walki Su-25UBM. WWS otrzymują też myśliwce MiG-29SMT, których odebrania odmówiła Algieria (Ponad 80 statków powietrznych dla WWS, wkrótce ma zostać podpisany kontrakt na 26 samolotów pokładowych MiG-29K/KUB dla WMF). Spodziewane jest też podpisanie kontraktów na zakup ponad 80 Su-34 i 24-48 Su-35 oraz 24-32 myśliwców MiG-35 i 12-16 szkolno-bojowych Su-30. Po 2015 mają rozpocząć się dostawy myśliwców nowej generacji T-50. Jeśli ich rozwój nie natrafi na poważne przeszkody, do 2020 WWS powinny otrzymać ich 40-50.

Podstawę parku lotniczego WWS będą stanowić samoloty zmodernizowane. W 2020 w linii będzie ok. 100 Su-27SM/SM2 (obecnie – ok. 50), ok. 80 MiG-31BM (obecnie 10), 100 MiG-29SM2/SMT (obecnie 30), 150 Su-25SM i 50-60 bombowców frontowych Su-24M2. Niewiele zmieni się sytuacja w lotnictwie bombowym – będzie w nim 16-17 Tu-160, 60-64 Tu-95MS i 60-70 Tu-22M. Poza samolotami bojowymi, w WWS pojawią się nowe samoloty szkolne, kilkadziesiąt Jak-130, transportowe i dowodzenia. Nie wiadomo, jak będzie wyglądać sytuacja z rosyjskimi bezpilotowcami bojowymi. Wszystko wskazuje na to, że w 2020 WWS nie będą dysponowały takimi maszynami.

http://www.altair.com.pl/start-4296

Użytkownik balas edytował ten post 02.05.2010 - 15:03

  • 0


 

Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości oraz 0 użytkowników anonimowych